|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۲۷۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
 تورم پاکستان تا پایان ماه اوت از ۱۱ درصد عبور کرد.

 به نقل از تریدینگ اکونومیکس، متوسط نرخ تورم پاکستان در دوازده ماه منتهی به اوت ۲۰۱۹ با ۱.۲۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه ژوئن به ۱۱.۶۳ درصد رسید که این نرخ، بالاترین تورم ثبت شده در پاکستان از می ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می شود. در بین بخش های مختلف، تورم در بخش مواد غذایی و نوشیدنی ۱۰.۶۸ درصد، لباس و کفش ۸.۵۱ درصد و ارتباطات ۸.۹۸ درصد بوده است. بیشترین تورم ثبت شده طی این مدت مربوط به تنباکو با ۳۶.۸۲ درصد بوده است و پس از آن، خدمات با ۱۴.۴۲ درصد و حمل و نقل با ۱۵.۲۶ درصد بوده است.

از سوی دیگر تورم در بخش مسکن و بهداشت و درمان کاهشی بوده است. بر مبنای ماهانه، نرخ تورم پاکستان در ماه اوت ۱.۳۸ درصد اندازه‌گیری شده است که کمتر از تورم ۲.۲۹ درصدی ثبت شده در ماه ژوئن بوده است. مواد غذایی و نوشیدنی با شاخص وزنی ۳۵ درصدی، بیشترین اثر را در محاسبه نرخ تورم پاکستان دارد و هزینه های آب و برق و گاز با ۲۹ درصد در رده بعدی قرار دارد.

علاوه بر نرخ تورم، وضعیت بسیاری از شاخص های اقتصادی پاکستان قرمز شده به گونه ای که اسلام آباد برای نجات اقتصاد بحران زده خود دست به دامان صندوق بین‌المللی پول شده است و اخیراً دو طرف به توافقی بر سر اعطای یک بسته نجات شش میلیارد دلاری در ماه‌های آینده به توافق رسیده‌اند. کاهش ذخایر ارزی در زمانی که بانک مرکزی این کشور با مشکل کاهش ارزش پول ملی روبرو است، کار این کشور را برای تأمین ۶۰ میلیارد دلار مورد نیاز برای تهیه اقلام وارداتی دشوار ساخته است. اکنون پاکستان تنها ۱۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

متوسط نرخ تورم پاکستان در بازه زمانی ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۷۷ درصد بوده است که بالاترین نرخ تورم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۷۳ با ۳۷.۸۱ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۱۹۵۹ با منفی ۱۰.۳۲ درصد بوده است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین