|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۲۷۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۰
شهریور ماه را باید به نوعی ماه آیفون و اپل نامید. در واقع اپل همواره در ماه سپتامبر محصولات جدید خود از گروه آیفون را معرفی می‌کند و امسال نوبت به آیفون 11 و رفقایش رسیده است. اما همانطور که می‌دانید این مراسم تنها مخصوص آیفون نیست و اپل می‌تواند محصولات دیگری نیز در آن معرفی کند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
 شهریور ماه را باید به نوعی ماه آیفون و اپل نامید. در واقع اپل همواره در ماه سپتامبر محصولات جدید خود از گروه آیفون را معرفی می‌کند و امسال نوبت به آیفون 11 و رفقایش رسیده است. اما همانطور که می‌دانید این مراسم تنها مخصوص آیفون نیست و اپل می‌تواند محصولات دیگری نیز در آن معرفی کند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

اگر تا به امروز یک یا چند مراسم رونمایی محصول اپل را دیده باشید حتماً می‌دانید که اپل هیچ‌گاه به مراسم جمع و جور و خلاصه علاقه‌ای نداشته و همواره تمایل دارد تا مراسمی که برگزار می‌کند پر از شلوغی، سر و صدا و معرفی انواع و اقسام محصولات جدید باشید.

در مراسم امسال نیز به نظر این رویه باید ادامه پیدا کند و اپل می‌تواند علاوه سه دستگاه آیفونی که انتظارشان را می‌کشیم ساعت هوشمند، سرویس‌های نرم‌افزار سرگرمی مانند Apple TV+، چند نوع مک بوک و البته خدمات و دستگاه‌های دیگر را معرفی کند.

در ادامه قصد داریم به بررسی همه احتمالات پیرامون مراسم معرفی محصول اپل در میانه سال 2019 بپردازیم و ببینیم که این بار کوپرتینویی‌ها چه خوابی برای طرفداران خود دیده‌اند.

آیفون 11 در سه مدل
چایم گارتنبرگ تحلیل‌گر ارشد وبسایت TheVerge معتقد است که باید در ادبیات فناوری دو واژه سپتامبر و آیفون را با هم مترادف بدانیم. در واقع وقتی ماه سپتامبر می‌شود اولین و برترین محصولی که همه علاقه‌مندان به دنیای فناوری منتظر شنیدن اخبار معرفی رسمی آن هستند، آیفون است.

در حال حاضر اپل سه مدل آیفون XR، XS و XS Max را در سه گروه میانی، رده بالا و یک رده پایین‌تر از آنها به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد ولی همانطور که باید تا به امروز در اخبار خوانده باشید به نظر اپل قصد تغییر نام و یکپارچه‌سازی دسته‌بندی محصولات خود را دارد.

از این رو باید منتظر باشیم که این شرکت سه محصول به نام‌های آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس را معرفی کند که معادل سه گوشی اشاره شده بالا در سال 2018 هستند.

جدای از این بروزرسانی شماره‌های مدل، بروزرسانی سال جدید را باید به نوعی مانند بروزرسانی از آیفون 6اس به آیفون 7 بدانیم که در آن به جای تحول ساختاری و طراحی، اپل بیشتر در دل محصول و مشخصات داخلی آن تحول ایجاد نمود. این به معنی تغییرات سخت‌افزاری و همچنین افزایش کیفیت دوربین دستگاه خواهد بود.

این بدان معناست که شاید احتمال تماشای بروزرسانی‌های بزرگ در این گوشی ممکن نباشد و یا باید برای تماشای قابلیت‌هایی مانند سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر و یا حذف ناچ و همچنین 5G سال دیگر را در نظر بگیریم.

آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس
به صورت مستقیم این دو گوشی را می‌تواند نسخه جدیدتر و بروز شده آیفون‌های XS و XS Max نامید که در نمای روبرویی همان طراحی و ترکیب سال گذشته را با نمایشگر OLED حفظ کرده‌اند. در نسخه آیفون 11 پرو شاهد نمایشگری 5.8 اینچی و برای نسخه 11 پرو مکس نیز باید نمایشگری 6.5 اینچی را انتظار داشته باشیم که می‌تواند در کنار نمایشگر 6.1 اینچی آیفون 11، برای هر سلیقه‌ای یک انتخاب مناسب در دنیای آیفون‌ها ارائه دهد.

دوربین جدید با ظاهر جدید و زیبا؟!
اما مهمترین تغییری که در این محصولات باید در نظر داشت دوربین است. دوربین سه‌گانه و با ساختاری نسبتاً عجیب و شاید نه چندان دوست داشتنی، آن توصیفاتی است که می‌توانیم از ماژول دوربین آیفون‌های جدید داشته باشیم.

در حال حاضر اپل ساختار دوگانه دوربین در پشت دو گوشی آیفون XS را با سنسورهای زاویه عریض و تله‌فوتو ساخته است ولی برای سال جدید این شرکت قصد دارد پا را یک قدم جلوتر گذاشته و سنسور برای سطح بندی میدان سوژه که احتمالاً از نوع عمق میدان است، به ماژول دوربین دستگاه در آیفون 11 پرو آیفون 11 پرو مکس اضافه کند.

انتظارات در بخش فنی نیز این است که این دوربین‌ها رزولوشن بالاتری به خود ببینند و در ادامه با تغییراتی که در ساختار پیکسل‌ها و مهمتر از آن در نرم‌افزار دوربین دستگاه ایجاد شود بتوان عکس‌هایی با روشنایی بیشتر و کیفیت بالاتر را به ثبت رساند.

در قسمت قبلی گفتیم که اپل تمایلی به ارتقای ساختار احراز هویت بیومتریک و بازگردانی سنسور اثر انگشت، آن هم در قالب «زیر نمایشگر» در آیفون‌های جدید ندارد؛ اما این بدان معنی نیست که این شرکت هیچ بروزرسانی در این زمینه ارائه نخواهد داد.

قابلیت Face ID در آیفون‌های جدید قرار است بتواند احراز هویت را به صورت سه بعدی انجام دهد. این بدان معناست که دیگر نیاز نیست تا گوشی درست در جلوی صورت گرفته شود تا بتوان هویت فرد را احراز کرد و حتی کاربر می‌تواند از زوایای مختلف نیز نسبت به معرفی خود به نرم‌افزار Face ID اقدام کند و محدودیتی در این باره وجود نخواهد داد؛ چه گوشی روی میز باشد، در رخت‌خواب باشید و یا هنگام حرکت.

شارژ بی‌سیم معکوس
سامسونگ و هواوی تا به حال توانسته‌اند با تغییرات نرم‌افزار و سخت‌افزاری اندک قابلیتی به نام شارژ بی‌سیم معکوس را به گوشی‌های خود اضافه کنند و این بدان معناست شما با گوشی خود خواهید توانست شارژی باتری دستگاه را برای دستگاه دیگری ارسال کنید و دستگاه شما به مثابه شارژر بی‌سیم عمل خواهد کرد. اپل نیز می‌خواهد این قابلیت را به آیفون‌های 11 پرو و پرو مکس بیاورد و به نظر در این زمینه هدف اصلی شارژ ابزارهای همراه مانند AirPods خواهد بود.

سخت‌افزار بروز شده
این بروزرسانی قطعاً در مدل‌های جدید اتفاق خواهد افتاد و سراغ نداریم آیفونی را معرفی شده باشد و یک تغییر بزرگ و انقلابی در بخش پردازشی آن صورت نگرفته باشد. در این حالت مهمترین ویژگی‌ها طبق انتظار افزایش عملکرد CPU و GPU خواهد بود که پای ثابت بخش تغییرات و بروزرسانی‌های چیپست دستگاه‌های اپل است. علاوه بر این افزایش حافظه رم و همچنین حذف قابلیت نه چندان کاربردی 3D Touch نیز از دیگر مواردی است که باید منتظر وقوع آن در هر سه مدل آیفون جدید باشیم.

آیفون 11
این گوشی اگرچه نامی مانند نسخه پایه در خانواده آیفون‌ها دارد ولی باید اینگونه به آن نگاه کنیم که آیفون 11 نسخه بروز شده آیفون XR است و شاید برخی از کاربران نیز علاقه‌مند به این باشند که نام آن را iPhone 11R بنامند که البته احتمال اعلام آن از سوی اپل چندان بالا نیست.

بزرگترین بروزرسانی این گوشی نسبت به مدل سال گذشته دوربین بهتر و باکیفیت‌تر خواهد بود و شاهد ارتقا از سطح یک لنز در پشت دستگاه به دو لنز و دوربین دوگانه خواهیم بود که به نظر سنسور دوم برای قادر ساختن گوشی به زوم اپتیکال به آن افزوده خواهد شد.

همچنین اپل می‌تواند رنگ‌های بدنه دستگاه را همچنان رنگین‌کمانی و متعدد ارائه نماید تا آن دسته از معدود کاربران آیفونی که علاقه‌مندی به دنیای رنگارنگ آیفون‌های ارزان قیمت‌تر قبلی بودند همچنان بتوانند انتخاب‌های خود را داشته باشند.

پردازنده این دستگاه نیز مانند دو نسخه گران‌قیمت‌تر Apple A13 خواهد بود باید در نظر داشته باشید که این گوشی نمایشگری از نوع LCD و با اندازه 6.1 اینچ را برمی‌گزیند که مسلماً بزرگترین عامل تفاوت آن با دو مدل دیگر خواهد بود.

اپل واچ سری 5
دومین گروه از محصولاتی که انتظار داریم در مراسم سه‌شنبه شب اپل معرفی شوند، ساعت‌های هوشمند اپل در نسل پنجم آنهاست.

در این مورد نیز به نظر تغییرات انقلابی در محصول را شاهد نخواهیم بود و شاید بزرگترین بروزرسانی‌ها در داخل دستگاه و استفاده از تراشه پردازنده Apple S5 باشد که میزان مصرف توان کمتری داشته و می‌تواند توان پردازشی بیشتری را ارائه دهد.

پیش از این برخی اطلاعات لو رفته از این ساعت نشان داده‌اند که اپل قصد دارد از دو نوع بدنه تیتانیومی و سرامیکی در ساخت این ساعت استفاده کند و این می‌تواند در نگاه اول قیمت‌های بالایی را برای سری پنجم اپل واچ، نوید دهد.

شایعه بعدی که در مورد Apple Watch 5 وجود دارد قابلیت شناسایی و ردیابی فرآیند خواب کاربر است که سال گذشته اولین بار در مورد ارائه آن روی اپل واچ صحبت شد و به نظر اپل باید این قابلیت مفید که از پایه‌ای ترین قابلیت‌های مورد نیاز برای پایش سلامتی کاربران است را به ساعت‌های خود اضافه کند تا بتواند کارایی آن را بیش از پیش ارتقا دهد.

اما در کنار ویژگی‌های سخت‌افزاری بیان شده، مهمترین تغییر ارتقا به سیستم عامل watchOC 6 خواهد بود که اپل پیش از این آن را در رویداد WWDC و اوایل سال جاری معرفی کرد. در این سیستم عامل، فروشگاه نرم‌افزاری مستقلی تعبیه شده است که به کاربر اجازه می‌‌دهد بدون نیاز به آیفون در آن گشت و گذار نموده و نرم‌افزار دلخواه را دانلود نصب کرد.

Apple Tag
به شخصه از دوران کودکی همواره وقتی وسیله‌ای در منزل مفقود شده و یا به اصطلاح گُم می‌شد آرزو داشتم دستگاهی وجود داشته باشد و یا بتوان آن را ساخت که جای هر وسیله‌ای را در داخل منزل نشان دهد و دیگر برای پیدا کردن آن نیاز به این نباشد که دائماً به دنبالش بگردیم. به نظر اپل قصد دارد این آرزوی کودکی من (و شاید بسیاری از کاربران دیگر) را برآورده کند.

شایعات اخیر نشان‌دهنده این هستند که برنامه‌ای جذاب در داخل شرکت اپل شکل گرفته که قصد دارد برچسبی به نام Apple Tag را وارد بازار کند. این برچسب می‌تواند به قابلیت بلوتوث مجهز باشد و هر آنچه بخواهید را علامت‌گذاری کند تا بتوان به راحتی آن را شناسایی و پیدا کرد.

در این حالت کافیست شما برنامه Find My را روی گوشی خود داشته باشید و در آن با برچسبی که روی وسایل چسبانده و نام‌گذاری شده ارتباط برقرار کرد.

طبق آنچه در اطلاعات کدهای iOS 13 دیده‌ایم احتمالاً اپل قابلیت واقعیت افزوده را نیز برای پیدا کردن اجسامی که با برچسب اپل نشان‌گذاری شده‌اند به کار خواهد گرفت که می‌تواند ترکیبی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز را شکل دهد.

Apple TV جدید
شرایط و اهداف جدیدی که اپل در حوزه رسانه دنبال می‌کند مسلماً نیاز به یک تغییر ساختاری را در پلتفرم سرگرمی شرکت می‌طلبد. خبرهای اخیر نشان می‌دهند که به احتمال فراوان اپل برنامه‌های متعددی برای گسترش این تجارت در پی دارد و بدون شک نیاز به یک ست‌تاپ باکس جدید می‌تواند مهمترین حرکت در این راستا برای نشان دادن برنامه‌های این شرکت باشد.

علاوه بر آن برخی اخباری که از پیش شنیده‌ایم نشان می‌دهند که اپل در حال طراحی و ساخت نوع بروز شده ست‌تاپ باکس Apple TV با سخت‌افزاری جدید و به احتمال فراوان چیپست Apple A12 است که می‌تواند قابلیت بازی کردن میان چند پلتفرم (آیفون، مک و Apple TV) را فراهم کند و علاوه بر آن قابلیت‌های کاربردی بیشتری نیز داشته باشد.

نرم‌افزار
در این زمینه باید گفت تقریباً می‌دانیم که برنامه اپل به صورت کامل چیست و این شرکت می‌خواهد در حوزه نرم‌افزار چه رونمایی‌هایی داشته باشد. طبق آنچه در رویداد توسعه دهندگان اپل اتفاق افتاد و با توجه به زمانی که در آن قرار داریم، اپل باید از نسخه پایدار iOS 13، iPadOS جدید، tvOS بروز شده، watchOS 6، هوم پاد جدید یا بروز شده و همچنین سیستم عامل macOS 10.15 Catalina به صورت عمومی رونمایی کند.

البته همواره اپل شگفتانه‌هایی نیز در حوزه نرم‌افزار داشته که می‌تواند مربوط به همکاری با دیگر شرکت‌ها و یا ارائه قابلیت‌های خاص باشد که در حین مراسم مشخص خواهد شد و طبیعتاً امسال نیز در این زمینه با سال‌های قبلی تفاوتی نخواهد داشت و باید چشمانمان را بعد از ساعت 9:30 شب سه‌شنبه به سالن تئاتر استیو جابز بدوزیم تا ببینیم در نهایت این شگفتانه‌ها چه خواهند بود.

سرویس‌ها
این بخش در واقع زمینه‌ای نو در فعالیت اپل است که انتظار می‌رود بتواند سهم بازار و سودآوری این شرکت از حوزه سرویس‌ها و سرگرمی را افزایش دهد.

اپل اوایل سال جری سرویس بازی Apple Arcade و همچنین سرویس استریمینگ Apple TV Plus خود را معرفی کرد ولی تا به امروز چندان در مورد آنها توضیح نداده و محصولات خاصی را در دل آنها جای نداده است.

در این زمینه بیشترین انتظارات از اپل این است که با توسعه هر چه بیشتر سرویس استریم محتوای چندرسانه‌ای خود ساختاری را ایجاد کند که بتواند سهم بیشتری از بازار را کسب کند ولی با توجه به وجود رقبایی قدرتمند که هر کدام آنها انبوهی از منابع را در اختیار دارند محتمل‌ترین اتفاق احتمالاً خرید یکی از شرکت‌های رقیب و یا اتحاد با دیگران برای رسیدن به جایگاه بالاتر خواهد بود.

مک بوک پرو 16 اینچی
مک‌بوک پرو در اندازه بزرگ نمایشگر 16 اینچی محصولی است که بسیاری از طرفداران سیستم عامل مک و محصولات اپل سال‌هاست به دنبال آن هستند.

جدیدترین شایعات نشان می‌دهد که اپل به دنبال طراحی ثابت قبلی ولی بروزرسانی مناسبی در این زمینه خواهد بود و به احتمال فراوان شاهد استفاده از پردازند‌های نسل دهم اینتل در این لپ‌تاپ خواهیم بود؛ محصولی که مسلماً عملکرد بدی مانند نسخه اولیه خود با کیبورد پروانه‌ای و مشکل‌زای معرفی شده در اول سال نخواهد داشت!

یک گجت ناشناخته دیگر؟
اینکه اپل به دنبال معرفی گجت‌های کمتر شناخته شده دیگری باشد اتفاق عجیبی نیست. در این زمینه خبرهایی از قبل شنیده بودیم که احتمال معرفی یک محصول جدید که شاید مانند یک عینک AR باشد را در سال جاری برای خانواده اپل محتمل دانسته بودند ولی به هر حال این اتفاق زیاد مشخص نیست که رنگ و روی واقعیت را ببیند.

در این زمینه هوم پاد ارزان‌تر، ایرپادزهای مجهز به سیستم حذف نویز هوشمند، هدفون‌های روی گوشی با برند اپل و یا حتی شارژ AirPower که بتواند بالاخره به دنیای محصولات تجاری نیز بپیوندد محصولاتی خواهند بود که اگرچه کمتر، ولی همچنان شانسی برای آمدن روی صحنه مراسم خواهند داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین