|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۲۷۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
برخی می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر نکنید. چرا که مردم از دین زده می‌شوند. مراجع می‌فرمایند اگر شما امر به معروف و نهی از منکر کردید و کسی دلخور شد اشکال ندارد، دلخور شود، البته این کار باید با توجه به مسائل فقهی و با بیان خوش باشد. نمی‌شود این واجب را حذف کرد تا به کسی بر نخورد.
 معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تهران با تاکید بر اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد:‌ همه باید به موضوع امر به معروف و نهی از منکر توجه کنند.

 علی تقوی معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تهران در پیش خطبه نماز جمعه امروز تهران ضمن تسلیت به مناسبت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین بیان کرد: قرآن در کنار نماز و زکات یکی از شروط تحقق نصرت الهی را امر به معروف و نهی از منکر می‌داند. به چه دلیل است که در برخی مواقع دعا مستجاب نمی‌شود. دلیل آن عدم توجه به امر به معروف و نهی از منکر است.

وی افزود: هنگامی که شما گناه را می‌بینید و سکوت می‌کنید دعایت مستجاب نمی‌شود. مردمی که از کنار گناه بی تفاوت عبور می‌کنند منتظر ظهور امام زمان نباشند. چرا که ظهور حضرت نیز یکی از نصرت‌های الهی است. امام حسین (ع) در این راه مورد آزار و اذیت قرار گرفت و به شهادت رسید. با یک به تو چه نباید عقب نشینی کنیم. چرا گناه می‌بینیم و سکوت می‌کنیم؟

تقوی با بیان اینکه فردی که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند مانند فردی است که نماز نمی‌خواند، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، به توچه و آزار دیدن هم دارد ولی نباید برای اینگونه دلایل از آن صرف نظر کنیم. برخی می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر نکنید. چرا که مردم از دین زده می‌شوند. مراجع می‌فرمایند اگر شما امر به معروف و نهی از منکر کردید و کسی دلخور شد اشکال ندارد، دلخور شود، البته این کار باید با توجه به مسائل فقهی و با بیان خوش باشد. نمی‌شود این واجب را حذف کرد تا به کسی بر نخورد.

معاون فرهنگ، آموزش و تحقیقات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تهران تصریح کرد: برخی می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر قانونی نیست ولی اصل هشتم قانون اساسی این موضوع را وظیفه همه دانسته است. قانون حمایت از آمرین به معروف نیز تاکید دارد که هیچ شخصی در هیچ مقامی نمی‌تواند جلوی امر به معروف و نهی از منکر را بگیرد. ما باید با تذکر دست چهار نفر دیگر را بگیریم چرا که در ورودی بهشت مامور قرار دادند و کسی را تنهایی به بهشت راه نمی‌دهند. امر به معروف و نهی از منکر نیز در کشورهای اروپایی هم مورد توجه است. چرا که تذکر دادن در مسائلی مانند قوانین راهنمایی رانندگی در آن کشورها مورد توجه است و موجب کاهش تخلف می‌شود.  

تقوی اشاره کرد: امروز با ولی فقیه امتحان می‌شویم که به چه میزان او را در این خصوص یاری می‌کنیم. مسلم بن عقیل را کسانی به قتل رساندند که در مسجد کوفه پشت او نماز ظهر اقامه کردند ولی در زمان امر به معروف و نهی از منکر یک نفر هم باقی نماند.

وی با اشاره به درجات امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر درجاتی دارد. اولین درجه آن اشاره است که برای همگی ما واجب می‌باشد. مرحله سوم بازداشت و دستگیری است که مخصوص حاکمیت است و حکومت باید این کار را انجام دهد. در این حوزه باید توجه کنیم که باید از الفاظ صحیح و برخورد درست استفاده شود. چرا که اگر بد تذکر دهیم عکس‌العمل بد می‌بینیم. از نیروی انتظامی و قوه قضائیه که در این حوزه حمایت می‌کند تشکر می‌کنیم. البته گاهی گزارشاتی داریم که یک مامور نیروی انتظامی از فردی که نهی از منکر می‌کند حمایت نکرده است که لازم است نیروی انتظامی حمایت لازم را در این حوزه به عمل آورد.

تقوی در پایان اضافه کرد: ما امروز در ستاد امر به معروف و نهی از منکر تهران برای آموزش و حمایت در این حوزه آمادگی لازم را داریم و می‌توانیم اساتیدی را در این خصوص برای مراکزی مانند دانشگاه، حوزه و بسیج اعزام کنیم. باید جامعه را حجامت کرد تا گلبول‌های سفید در همه جا حضور داشته باشند. لازم است این را اضافه کنم که دوره آموزش مجازی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر به صورت رایگان انجام می‌شود که با تلفن‌های همراه خود می‌توانیم از این آموزش‌ها بهره‌مند شوید.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین