|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۲۷۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
ارائه روایات نه چندان محکم از حادثه عاشورا، پخش مراسم‌های عزاداری که مورد بحث است، حضور برخی مداحان و سخنرانانی که نسبت به آنان انتقاداتی وجود دارد و عدم پخش مراسم عزاداری برخی هیئت‌های باسابقه و قدیمی نیز از دیگر انتقادات به سازمان صدا و سیما در ایام محرم است.
عملکرد صدا و سیما در ایام محرم زیر تیغ انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. بسیاری در توئیتر علاوه بر برنامه‌های مناسبتی از موج حملات این رسانه به دولت ابراز نارضایتی کردند.

عملکرد صدا و سیما در ۲۴ ساعت گذشته، باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی باز هم از این سازمان انتقاد کنند. موضوعاتی همچون پخش برخی برنامه‌های نامناسب در ایام محرم، پخش برنامه‌های مستند انتقادی علیه دولت و انتقاد «شبکه ملی ناشنوایان» از برنامه‌های صدا و سیما برای این گروه توانخواه، مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر بود.

محرم و عملکرد نامطلوب صدا و سیما

عملکرد صدا و سیما در محرم و سازوکار پخش برنامه‌های مناسبتی آن باعث انتقاد بسیاری از مسوولان و کاربران شده است. «احمد مازنی» نماینده مجلس شورای اسلامی از جمله مسوولانی است که به این عملکرد انتقاد داشته است. وی در توئیتی نوشت: «صدا و سیما منبر نیست که مرتب افراد خاصی را بیاورند تا برای مردم سخنرانی کنند، صدا و سیما برای برخی از مداحان خصوصا آن‌هایی که شهرت به رفتار جناحی دارند و حتی بارها دیده شده که به دیگران توهین کردندُ هر شب و در هر مناسبتی برنامه می‌گذارد»

چرایی پخش نوحه‌های ریتم دار و تقلیدی نیز سوالی است که بسیاری از صدا و سیما دارند. کاربران معتقدند که نمایش اینگونه مراسم و مداحی‌ها شایسته این رسانه نیست، به ویژه آن که که علمای عظام و مراجع تقلید نیز با این سبک مداحی‌ها موافق نبوده و بارها نسبت به پخش آن تذکر داده‌اند.

ارائه روایات نه چندان محکم از حادثه عاشورا، پخش مراسم‌های عزاداری که مورد بحث است، حضور برخی مداحان و سخنرانانی که نسبت به آنان انتقاداتی وجود دارد و عدم پخش مراسم عزاداری برخی هیئت‌های باسابقه و قدیمی نیز از دیگر انتقادات به سازمان صدا و سیما در ایام محرم است.

پخش تبلیغات موزیکال در ایام محرم موضوع دیگری بود که کاربران به آن انتقاد داشتند. کاربری این پرسش را مطرح کرد که صدا و سیما چه زمانی قرار است تبلیغات موزیکال را قطع کند؟ وی افزود که بهتر نیست که حداقل ده روز اول محرم، حرمت این ایام، نگاه داشته شود؟

کاربری دیگری نیز خطاب به مسوولان این سازمان نوشت که بعد از چهل سال هنوز توان ساختن تبلیغات ویژه‌ی ماه محرم در صدا و سیما را ندارید! چه کارها که می‌شود کرد و نمی‌کنید. وی در ادامه درخواست کرد که نسل جوان را به وسیله‌ی تبلیغات با اهل بیت علیهم السلام آشنا کنید.

تکرار برنامه‌های مناسبتی در این ایام نیز از دیگر موضوعات مورد انتقاد کاربران بود. بسیاری از کاربران از پخش مکرر سریال‌هایی همچون «مختارنامه» انتقاد داشتند و آن را خسته کننده، تکراری و نامناسب دانستند. پخش چندباره برنامه‌های مناسبتی قدیمی، حتی فرصت را برای شوخی و مزاح با این سریال آماده کرده است. کاربران از مسوولان صدا و سیما خواستند به جای این تکرار ده‌ها باره یک سریال، سریال های مناسبتی جدید و ارزشمند تولید نمایند.

برجام و حمله مجدد به دولت

در حالی که پخش برنامه‌هایی با هدف انتقاد از دولت و برجام، هنوز در دستور کار صدا و سیما قرار دارد، انتقاد شهروندان در شبکه اجتماعی توئیتر نسبت به این اقدام بیشتر شده است. پخش یک مستند با نام «داستان اتم» از این رسانه، موضوع بحث کاربران شبکه اجتماعی در ۲۴ ساعت گذشته بوده است. کاربری نوشت: «صدا و سیما درست در آستانه اعلام گام سوم ایران در حال پخش مستندی به نام داستان اتم است که راست و دروغ را کنار هم گذاشته و ادعاهای حمید رسایی را به عنوان سند مغایرت برجام با منافع ملی نشان می‌دهد. این وحدت آفرینی از نوع صداوسیما است».

کاربری دیگری نیز نوشت که در مستند پخش شده از صدا و سیما، تنها نظرات مخالفان دولت و برجام پخش شده و تصاویر آن، در کنار تصاویر شادمانی مردم در زمان امضای برجام گذاشته شده است. اینگونه روایت واقعیت، یکسویه و شائبه برانگیز است.

چنین اقداماتی، باعث ریزش مخاطبان صدا و سیما شده است. کاربری با همین رویکرد و ضمن اشاره به مستند داستان اتمُ خطاب به مسوولان صدا و سیما نوشت: «خدا را شکر می‌کنم که آنقدر رسانه با کیفیت در تمام زمینه‌ها به وجود آمده که مجبور نیستم مخاطب شما باشم.»

کاربری هم به موج حملات صدا و سیما به رییس جمهوری و اعضای دولت اشاره کرده و در توئیتی آورد: «هنوز دولت روحانی عمرش تمام نشده است که صدا و سیما برایش مستند درست می‌کند که فلان. واقعا در تاریخ کشور بی‌سابقه است. حتی در دوره دولت اصلاحات نیز حرمت رئیس جمهور را به صورت علنی نمی‌بردند»

در عین حال پخش مستند مذکور از شبکه سوم نیز دیگر مسئله‌ای بود که کاربران به آن اشاره داشته و معتقد بودند در راستای اهداف و سیاست‌های رییس جوان این شبکه و در ادامه روند حذف برنامه‌هایی چون «نود» از این شبکه است.

در مقابل، برخی نمایندگان اصولگرا از این مجموعه اقدامات دفاع کردند. بطور مثال «جواد کریمی قدوسی» نماینده اصولگرای مجلس، ضمن انتقاد از دولت و وزیر امور خارجه، صدا و سیما را از جمله رسانه‌های متعهد به انقلاب و مردم خواند و به صورت تلویحی از پخش برنامه‌های ضد دولت حمایت کرد.

زبانی که قابل فهم نبود

پس از آنکه «احسان شاهوردی» مدیرعامل شبکه ملی ناشنوایان ایران در مصاحبه‌ای با «ایرنا» مدعی شد که صدا و سیما ۱۷ سال از زبان اشاره‌ای استفاده می‌کند که ناشنوایان متوجه آن نمی‌شوند، کاربران بار دیگر به انتقاد از عملکرد صدا و سیما پرداختند. کاربری ضمن اشاره به این موضوع نوشت که چطور چنین ممکن است که ۱۷ سال تمام برای انجام این کار بودجه صرف شده است؛ اما هیچکس ایراد آن را نفهمیده است؟

کاربر دیگری نیز توئیت کرد: «این خبر را دیدم، پر از علامت سوال و تعجب شدم. بعد یادم افتاد ناشنوایان هم حتما صدا و سیما را نگاه نمی‌کنند».

کاربری هم این پرسش را مطرح کرد که چطور ممکن است این موضوع بعد از ۱۷ سال مشخص شود؟ آیا در ۱۷ سال گذشته هیچگونه مطالعه یا بررسی نظام‌مندی در خصوص عملکرد صدا و سیما منتشر نشده است؟

در توئیتی کنایه آمیز هم می‌خوانیم: «خوش به حال ناشنوایان». در توئیت دیگری نیز آمده است: «فکر می‌کردم ما شنواها حرف سیما را نمی‌فهمیم. نگو ناشنوایان هم متوجه نمی‌شوند.»

 کاربر دیگری این مشکل ۱۷ ساله را نشانه‌ی فاصله عمیق صدا و سیما و مردم دانست و در کاربری نیز توئیت کرد که ما سال‌ها است زبان رسانه ملی را نمی‌فهمیم.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین