|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۲۷۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
صالح با تاکید بر اهمیت نقش اتحادیه عرب در هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی رویکردهای کشورهای عضو برای پایان دادن به تنش‌ها و ایجاد راه‌هایی برای حل بحران‌ها گفت: عراق از هرگونه تلاش در راستای کاهش تنش‌های منطقه که خطر آن برای همه است، حمایت می‌کند.
 رئیس جمهور عراق در دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد که کشورش از جناح‌بندی‌ها و محورسازی‌های منطقه‌ دور بوده و خود را از مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی دور نگه می‌دارد.

 به نقل از سایت ارم نیوز، برهم صالح، رئیس جمهور عراق در استقبال از احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد: اقدامات سیاسی و امنیتی در عراق پس از پیروزی بر داعش بر این محور استوار بود که این پیروزی با نابودی گروهک‌های تروریستی، تثبیت ثبات امنیتی، سیاسی و اجتماعی جهت پیشبرد طرح‌های سازندگی و بازسازی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و خدماتی کامل و قطعی شود.

صالح با تاکید بر اهمیت نقش اتحادیه عرب در هماهنگ‌سازی و یکپارچه‌سازی رویکردهای کشورهای عضو برای پایان دادن به تنش‌ها و ایجاد راه‌هایی برای حل بحران‌ها گفت: عراق از هرگونه تلاش در راستای کاهش تنش‌های منطقه که خطر آن برای همه است، حمایت می‌کند.

ابوالغیط نیز در این دیدار رویکرد اتحادیه عرب درباره شرایط کلی و تحولات کشورهای عربی و منطقه و نیز راه‌های ضامن حفظ صلح در منطقه را ارائه کرد.

دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: عراق رکن اصلی امنیت ملی کشورهای عربی است.

وی از تلاش عراق برای حفظ روابط متعادل خود با کشورهای عربی و منطقه و خودداری از ورود به جنگ‌های نیابتی در خاک این کشور و یا تبدیل عراق به میدانی برای درگیری میان طرف‌های خارجی ابراز خرسندی کرد.

ابوالغیط در دیدار با مسئولان عراقی حمایت خود از عراق و ثبات و موفقیت به دست آمده در مسیر مقابله با خطر گروه‌های تروریستی را ابراز داشته و از اقدامات دولت و مردم عراق در راستای حفظ این دستاوردها در این منطقه پر از تنش و درگیری تقدیر کرده و بر اهمیت تلاش برای سازندگی و دور کردن عراقی‌ها از پیامدهای جنگ، تحریم‌ها و بی‌ثباتی و نیز آثار درگیری‌های منطقه‌ای تاکید کرده و اطمینان داد عراق به عنوان رکن اصلی امنیت ملی کشورهای عربی به وضعیت عادی خود باز می‌گردد.

به گفته یک منبع مسئول در اتحادیه عرب، ابوالغیط در دیدارهای خود با روسای جمهور، پارلمان و دولت عراق به بررسی مجموع تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، چالش‌های موجود در عراق  و پیامدهای تنش‌های منطقه‌ای بر وضعیت داخلی عراق پرداخته و اقدامات عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و ریشه‌کن سازی این خطر و تضمین عدم بازگشت آن را بررسی کرد.

طبق اظهارات منبع یاد شده، ابوالغیط در این دیدارها در جریان طرحی قرار گرفت که مسئولان عراقی برای مقابله با بحران‌های منطقه ارائه کرده‌اند.

منبع مذکور افزود: ابوالغیط نشست طولانی با محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه عراق در دفتر این وزارتخانه داشت. این دیدار بر بررسی برخی مسایل و بحران‌های منطقه از جمله تحولات سوریه، لیبی، سودان و یمن، آخرین تحولات مساله فلسطین، حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه برخی کشورهای عربی، تنش‌های منطقه‌ای حاصل از بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و پیامدهای آن برای عراق متمرکز بود.

دو طرف هم‌چنین با اشاره به اهمیت استمرار تلاش‌ها جهت دستیابی به راه‌حل‌هایی مسالمت‌آمیز برای بحران‌های منطقه، بر لزوم حفظ امنیت منطقه خلیج فارس و امنیت دریانوردی تاکید کردند.

دبیرکل اتحادیه عرب در همین حال در گفتگوهای خود با مسئولان عراقی ادعا کرد: دخالت‌های کشورهای منطقه به ویژه ایران و ترکیه بر اختلافات و بحران‌ها دامن می‌زنند و موجب استمرار تنش‌ها در کشورهای عربی منطقه می‌شوند.

هم‌زمان با توجه به اینکه ریاست دوره آتی (دوره ۱۵۲) نشست‌های اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه که قرار است دهم سپتامبر جاری برگزار شود، بر عهده عراق است، دو طرف درباره مهمترین موضوعاتی که در نشست آتی گفتگو خواهد شد، رایزنی کرده و درباره استمرار رایزنی‌ها و همکاری‌ها برای موفقیت این دوره به توافق نظر دست یافتند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین