|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۷۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
این را هم ما باید به آنها یادآوری کنیم و هم وکلای آنها باید به آنها بگویند اقداماتی که آنها باید انجام دهند مستقل از فشارهای آمریکاست و اینکه آنها می خواهند از اوفک یا جای دیگر مجوز بگیرند این مشکل ما نیست، موضوعی است که آنها باید انجام دهند.
 وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نیاز اروپا به مجوز آمریکا باعث تاسف است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدجواد ظریف پس از دیدار با وزیر خارجه بنگلادش در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه و تکرار مواضع قبلی این کشور همزمان با اعلام عراقچی مبنی بر دوره چهار ماهه برای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلار از سوی اروپا و این که نگاه شما به مذاکرات آتی با اروپا چیست؟ گفت: نگاه ما به مذاکرات و گفت‌وگوهای ما با کشورهای اروپایی به این دلیل بوده که از بین کشورهای باقی مانده در برجام، ما با چین و روسیه روابط اقتصادی داریم و این روابط ادامه پیدا می‌کند گرچه روابط ما با روسیه و چین هم از تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیر پذیرفته، اما اروپایی‌ها تقریباً نتوانستند که تعهدات شان را ایفا کنند.

وی افزود: همانطور که در نامه ۱۸ اردیبهشت رئیس جمهور و بیانیه شورای عالی امنیت ملی و همین طور نامه ۱۸ اردیبهشت بنده به خانم موگرینی تاکید کردیم که اقدامات خودمان را در چارچوب بند ۳۶ برجام انجام دادیم. اقدامات ما اقدامات جبرانی است در برابر قصور و تقصیر اتحادیه اروپا و در اجرای تعهداتشان، در همان نامه ها هم اعلام کردیم؛ ضمن اینکه این اقدامات را در قالب برنامه زمانبندی شده انجام خواهیم داد، اما در همه زمانها مذاکره می‌کنیم و این چیزی بوده که شورای عالی امنیت ملی ما در همان زمان بر اساس تصمیم اجماعی نظام اعلام کرده است.

وزیر خارجه ادامه داد: ما اقدامات مان را انجام می‌دهیم و این اقدامات برای حفظ برجام و تعادل در آن است و آمادگی داریم در صورتی که طرف مقابل اقدامات خود را اصلاح کند و به تبعیت کامل از برجام برگردد ما هم از اقداماتی که انجام می‌دهیم بازگردیم و اقداماتی که انجام می‌دهیم چه در گفتگوهای تلفنی که آقای  رئیس جمهور با آقای مکرون داشتند چه سفرهایی که بنده به پاریس و بیاریتز داشتم و چه سفری که آقای عراقچی در روزهای گذشته به فرانسه داشتند همه اینها برای این بوده که ما از طرف فرانسوی بشنویم که چگونه می‌خواهند تعهدات شان را اجرا کنند و همکاران بانکی و نفتی ما هم به آنها بگویند که چه اقداماتی باید انجام شود.

وی تاکید کرد: اینکه فرانسه یا اتحادیه اروپا نیاز دارند به اینکه از آمریکا اجازه بگیرند برای اینکه اقدامات شان را انجام دهند قابل فهم است اما از نظر ما باعث تاسف است و از نظر حقوقی هم نمی تواند اقدام آمریکا مانع از ایفای تعهدات اروپا باشد. این را هم ما باید به آنها یادآوری کنیم و هم وکلای آنها باید به آنها بگویند اقداماتی که آنها باید انجام دهند مستقل از فشارهای آمریکاست و اینکه آنها می خواهند از اوفک یا جای دیگر مجوز بگیرند این مشکل ما نیست، موضوعی است که آنها باید انجام دهند.

ظریف افزود: این گفتگوها را ما انجام دادیم. مواضع ما بسیار شفاف است. ما در اعلامیه و بیانیه شورای عالی امنیت ملی گفتیم که هر زمان به تعهداتشان برگردند ما هم اقدام مشابه خواهیم کرد. اعلام کردیم که آماده هستیم برای اجرای بهتر برجام گفتگو کنیم و اعلام هم کردیم ما همواره سر میز مذاکره بودیم و میز مذاکره را ترک نکردیم و آمریکا تا اردیبهشت سال ۹۷ در این جلسات حضور داشت.

ادامه دارد ...

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین