|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۷۷۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
اندکی پس از آنکه نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد کشورش قصد ندارد جنگ هسته‌ای با هند آغاز کند، وزارت خارجه پاکستان تصریح کرد این سخن برشی از کل اظهارات او بوده و تغییری در سیاست هسته‌ای این کشور رخ نداده است.
 اندکی پس از آنکه نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد کشورش قصد ندارد جنگ هسته‌ای با هند آغاز کند، وزارت خارجه پاکستان تصریح کرد این سخن برشی از کل اظهارات او بوده و تغییری در سیاست هسته‌ای این کشور رخ نداده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، طبق گفته وزارت خارجه پاکستان، در صورت وقوع حمله تهاجمی علیه این کشور، قابلیت‌های هسته‌ای جهت بازدارندگی استفاده خواهد شد.

سخنگوی این وزارتخانه در حساب توئیتری خود نوشت: "اظهارات نخست‌وزیر (عمران خان) درخصوص رویکرد پاکستان در موضوع مناقشه دو کشور، تنها برشی از سخنان او بوده است. با اینکه نباید میان دو کشور هسته‌ای مناقشه صورت بگیرد، تغییری در سیاست هسته‌ای پاکستان رخ نداده است".

تاکنون دکترین هسته‌ای پاکستان، به طور صریح معین نشده است؛ اما مقامات از زمان اولین آزمایش هسته‌ای اسلام‌آباد در ۱۹۹۸، آن را حفظ کرده‌اند. این دکترین، بازدارنده تهاجم غیر اتمی و یا اتمی هند با "تلافی گسترده" در زمانی سریع است.

عمران خان تاکنون تاکید داشت که کشورش هر اقدامی خواهد کرد تا عدالت درخصوص مردم کشمیر اجرا شود. پس از آنکه دولت هند در پنجم اوت اقدام به ابطال "وضعیت ویژه" هفتاد ساله جامو و کشمیر کرد -و باعث دو قسمت شدن این منطقه شد، قمر جاوید باجوا، فرمانده کل ارتش پاکستان نیز به اظهارات مشابهی در مناسبت‌های متعدد پرداخته است.

باجوا یک روز پیش از ابطال ماده ۳۷۰ (که وضعیت خودمختاری کشمیر را تضمین می‌کرد) بدون ارائه جزئیات گفته بود: "ارتش پاکستان در رابطه با مبارزه بحق مردم کشمیر، تا پایان کنار آن‌ها خواهد بود... ما آماده‌ایم و جهت برآورده شدن الزامات‌مان در این خصوص، تا هر حدی پیش خواهیم رفت".

سی‌ام اوت،‌ عمران خان در مصاحبه‌اش با نشریه نیویورک تایمز، طی هشدار جدی خود گفت "اگر دو کشور مسلح هسته‌ای به مقابله مستقیم نظامی نزدیک شوند، پیامدهایی متوجه تمام جهان خواهد بود".

در همین راستا شیخ رشید احمد، وزیر راه‌آهن پاکستان، دیروز درخصوص حملات هسته‌ای با "حوزه‌های مشخص" به هند هشدار داد و از امکان استفاده از بمب‌های اتمی کوچک خبر داد.

در پی یک رویارویی نظامی در ماه فوریه، طرف هندی نیز هشدار مشابهی صادر کرده است؛ راجنات سینگ، وزیر دفاع هند بیان داشته بود که سیاست هسته‌ای این کشور مبنی بر "عدم استفاده در وهله اول" [از این تسلیحات] منوط به شرایط است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین