|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۲
کد خبر: ۲۷۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳
حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس اقتصادی اخیرا گفته است: دولت با تغییر واحد پول ملی و حذف 4 صفر از آن فرصت دارد تا اختلاس‌ها را پوشش دهد.
حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات اخیرا گفته است: دولت با تغییر واحد پول ملی و حذف 4 صفر از آن فرصت دارد تا اختلاس‌ها را پوشش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، طرح حذف 4 صفر از پول ملی و تغییر واحد پول، از مدت ها پیش مطرح بوده و حتی در دولت سابق، تا مرحله اجرا نیز پیش رفت اما متوقف شد. از زمانی که این طرح در دولت روحانی بدون سروصدا و ایجاد جنجال مطرح شد و مصوبه دولت را نیز گرفت، بحث های کارشناسی پیرامون آن شدت گرفته و هم اکنون نیز ادامه دارد.

این پروسه هنوز برای تبدیل شدن به قانون و سپس اجرا، راه درازی در پیش دارد و ممکن است در این مسیر دچار تحولاتی نیز بشود. اظهارات متعدد مستخدمین حسینی در مخالفت با این موضوع، بارها در رسانه های گوناگون بازتاب داشته است. واقعیت آن است که ابراز مخالفت و طرح بحث های کارشناسی نه تنها ایرادی ندارد بلکه به تبیین موضوع و ارائه راهکارهای بهتر و کامل تر نیز کمک می کند.

اما مشکل وقتی آغاز می شود که فردی که خود را کارشناس اقتصادی و دارای سابقه اجرایی موثر می داند، به جای بحث کارشناسی، به موضوعات حاشیه ای رفته و حتی در این راه، از ایراد اتهام به دولت نیز ابایی نداشته باشد.

مستخدمین حسینی خود پیشتر در گفت و گویی اذعان کرده بود که تقریبا هیچ کارشناسی با اجرای این طرح مخالف نیست و اختلاف نظرها صرفا بر سر زمان اجرای آن است. او حتی گفته بود که خودش نیز فی نفسه با طرح مخالف نیست اما زمان اجرای آن را مناسب نمی داند.

با این حال، برخی اظهارات او از دایره بحث های کارشناسی خارج شده و بوی سخنان پوپولیستی و عامه پسند غیرکارشناسی به خود گرفته است. مستخدمین حسینی در یک گفت و گوی خود، تصمیم دولت را به منظور «سرگرم کردن» مردم و تلویحا انحراف افکار عمومی از کارنامه اقتصادی دولت عنوان کرده بود.

اما مستخدمین حسینی این بار پا را فراتر گذاشته و مدعی شده که  با حذف 4 صفر، دولت فرصت دارد تا اختلاس‌ها را پوشش دهد. معلوم نیست این ادعای سنگین بر اساس چه استدلالی بیان شده است.

در مورد ادعای سرگرم کردن مردم و انحراف افکار عمومی، باید گفت کارنامه اقتصادی دولت بر همگان مشخص است و همراهی رسانه هایی مانند صداوسیما برای حمله به دولت، کفه ترازو در افکار عمومی را در سال های اخیر به نفع منتقدان کرده تا جایی که حتی عده ای توفیقات کم سابقه دولت یازدهم را به کلی فراموش کرده اند و اکنون نیز کنترل نسبی نرخ تورم و از آن مهمتر کنترل بازار ارز بعد از فشارهای بی سابقه اقتصادی به کشور را انکار می کنند. 

در چنین شرایطی و با توجه به تبلیغات رسانه ای ذکرشده، کدام عقل سلیمی می پذیرد که حذف 4 صفر از پول ملی بتواند افکار عمومی را منحرف سازد؟

نکته دیگر اینکه حتی خود مستدمین حسینی نیز اذعان کرده که در صورت تصویب نهایی این موضوع، اجرای آن به عمر دولت یازدهم قد نمی دهد. پس دولت چگونه می تواند از طرحی که قطعا اجرای آن به عمر دولت نمی رسد، چنین استفاده ای ببرد؟ آیا واقعا فردی که خود را کارشناس اقتصادی با سابقه مشخص می داند، تصور می کند که بانک مرکزی تا این حد دم دستی و سطح پایین و غیرکارشناسی با موضوعات برخورد می کند؟ 

اما ادعای دوم، نوعی اتهام زنی به دولت محسوب می شود؛ باید پرسید دولت چگونه می تواند با طرحی که به عمر دولت قد نمی دهد، اختلاس ها را پوشش دهد؟

ظاهرا اظهارات پوپولیستی در کشور در سال های اخیر چنان به دهان عده ای مزه کرده که سایرین نیز وسوسه شده اند به هر طریق ممکن، آن را امتحان کنند.
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین