|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۲۷۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
با تشدید تنش ها میان رقبای سنتی جنوب آسیا بر سر کشمیر و اعلام آماده باش نیرو دریایی هند، رزمایش های نظامی پاکستان روز دوشنبه در سواحل «کراچی» آغاز شده است.
با تشدید تنش ها میان رقبای سنتی جنوب آسیا بر سر کشمیر و اعلام آماده باش نیرو دریایی هند، رزمایش های نظامی پاکستان روز دوشنبه در سواحل «کراچی» آغاز شده است.

نیرو دریایی پاکستان هفتمین رزمایش به نام «شمشیر بحر» و دومین رزمایش «ترسیل بحر» را آغاز کرد و در مراسم افتتاحیه آن «عارف علوی» رئیس جمهوری این کشور حضور داشت.

رزمایش های نیرو دریایی پاکستان در حالی برگزار می شود که تقریبا یک هفته پیش با افزایش تنش ها میان اسلام آباد و دهلی بر سر کشمیر، تهدید حمله تروریستی، نیروی دریایی هند را به حالت آماده باش درآورد.

بر پایه گزارش رسانه های هندی، سخنگوی وزارت دفاع این کشور اعلام کرد: با توجه به گزارش سازمان های اطلاعاتی، نیروی دریایی آمادگی کامل خود را حفظ می کند و نظارت شدید و دقیق بر آب ها و سواحل این کشور ادامه دارد.

این در حالی است که ایالت تامیل نادو نیز به حالت آماده باش درآمده است.

به گزارش رادیو دولتی پاکستان، رئیس جمهوری این کشور طی سخنانی ر جمع فرماندههان نیرو دریایی از تنش ها میان پاکستان و هند سخن گفت و اعلام کرد: اسلام آباد تا حل مناقشه کشمیر، برای حمایت از مردم این منطقه عقب نشینی نخواهد کرد.

عارف علوی همچنین آنچه را که اقدامات منفی هند می خواند، به ضرر منطقه دانست و همچنین دهلی نو را به ضربه زدن به طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین متهم کرد.

رزمایش های شمشیر بحر و ترسیل بحر هر دوسال یک بار با حضور نیروی دریایی، زمینی و هوایی پاکستان در بندر کراچی برگزار می شود.

چند فروند ناو، بالگرد، هواپیمای گشت زنی، هواپیمای جنگنده و شناورهای تدارکاتی و نیروهای ویژه نیروی دریایی ارتش این کشور در این رزمایش مشارکت دارند و علمیات دریایی گسترده ای را در قالب رزمایش انجام خواهند داد.

پس از تصمیم دولت دهلی نو برای لغو امتیازات منطقه جامو و کشمیر، نیروی های زمینی، هوایی و دریایی هند در حالت آماده باش قرار گرفتند.

تشدید تنش ها میان پاکستان و هند بر سر کشمیر به اواسط ماه گذشته برمی گردد زمانی که  دولت دهلی نو در آن روز از لغو اصل امتیازات ویژه کشمیر تحت کنترل هند که در قانون اساسی این کشور برای این منطقه در نظر گرفته شده بود، خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، منطقه جامو و کشمیر به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در مسایل داخلی از خودمختاری برخوردار بودند.

پاکستان و هند، کشمیر دارای اکثریت مسلمان ‌نشین را بخشی از قلمرو خودشان می‌ دانند. این دو کشور در گذشته دو بار بر سر کشمیر با یکدیگر جنگ کردند.

پس از لغو اختیارات ویژه منطقه کشمیر از سوی هند، پاکستان مبادلات تجاری و فرهنگی با هند را قطع، سفیر هند را اخراج کرد و سطح تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور را کاهش داد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین