|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۲۷۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
توفان سهمگین دوریان با درنوردیدن جزیره «گریت آباکو» در شمال باهاما به ۱۳ هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد.
توفان سهمگین دوریان با درنوردیدن جزیره «گریت آباکو» در شمال باهاما به ۱۳ هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه گاردین، همچنین این توفان یک نفر را که یک کودک ۸ ساله بود به کام مرگ کشاند.

«سون بولو» رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و مرکز عملیات اورژانس جمعیت های هلال احمر در ژنو گفت: هنوز تصویر کاملی از آنچه روی داده است، ‌ در اختیار نداریم، ‌ اما روشن است که توفان دوریان، ‌ تاثیری فاجعه باری برجا گذاشته است.

وی افزود: پیش بینی می کنیم که مواردی چون پناهگاه، کمک های مالی، آب سالم و کمک های بهداشتی مورد نیاز خواهد بود.   

این سازمان همچنین هشدار داد که سیلاب عظیم در جزیره آباکو، چاه ها را آلوده به آب شور کرده باشد.

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ درعین حال اعلام کرد که ۲۵۲ هزار دلار از صندوق اورژانس امداد فجایع برای تقویت روند پاسخگویی به این بحران اختصاص یافته و کمک های مربوط به تامین سرپناه برای حدود ۵۰۰ خانوار فراهم شده است.۹۱۰۹

از سویی، صلیب سرخ آمریکا تخمین زد که حدود ۱۹ میلیون تن از ساکنان این منطقه تحت تاثیر توفان قرار گیرند و ۵۰ هزار نفر در فلوریدا، جورجیا و کارولینای جنوبی نیز به سرپناه فوری نیاز پیدا کنند.

صدها نفر از نیروهای داوطلب صلیب سرخ، خودروهای امدادرسان و بیش از ۳۰ کامیون با محموله های کمکی برای کمک رسانی به توفان زدگان بسیج شده اند.

انتظار می رود که توفان امروز بر فراز باهاما بماند و دوشنبه شب به سواحل جنوب شرقی آمریکا نزدیک شود.

در این میان، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با  اشتباه گرفتن مناطق تحت تاثیر توفان دوریان، اعلام کرد که قرار است آلاباما شاهد وقوع توفان باشد.

وی روز یکشنبه توییت زد که توفانی بسیار شدیدتر از پیش بینی ها، ‌ آلاباما را در می نوردد.

بلافاصله، اداره خدمات ملی آب و هوای آمریکا این ادعای ترامپ را رد و در توییتی تاکید کرد که آلاباما تحت تاثیر دوریان قرار نخواهد گرفت.

«هنری مک مستر» فرماندار کارولینای جنوبی از ساکنان بخش‌هایی از این ایالت که در معرض توفان سهمگین دوریان قرار دارند خواست تا این مناطق را ترک کنند.

وی شامگاه یکشنبه به وقت محلی با صدور دستورالعملی با اشاره به پیش بینی مرکز ملی توفان آمریکا مبنی بر تحت تاثیر قرار گرفتن ایالت کارولینای جنوبی و جنوب شرقی آمریکا، گفت: وزش باد همراه با باران شدید، طغیان دریا و سیل برق آسا، تهدیدی جدی برای ایالت کارولینای جنوبی محسوب می شوند که نیاز است برای حفاظت املاک، زیرساخت های مهم، جوامع و امنیت عمومی و رفاه مردم، اقدامات احتیاطی انجام شود.

توفان دوریان با سرعت حدود ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت در حال نزدیک شدن به جنوب ایالت های فلوریدا و کارولینای جنوبی و شمالی است.

این توفان که شدت آن در درجه پنج دسته بندی شده است، هم اکنون بر فراز "باهاما" می وزد.

میلیون ها نفر از ساکنان مناطق ساحلی آمریکا از ایالت فلوریدا تا دو ایالت کارولینای شمالی و جنوبی با نگرانی اخبار مربوط به نزدیک شدن توفان را دنبال می کنند.

ساکنان مناطق در معرض خطر توفان، ‌ خود را برای چند روز قطعی برق آماده کرده و شرکت های برق واقع در ایالت فلوریدا  ۱۶هزار نفر از پرسنل خود را با تجهیزات لازم به مناطق پرخطر اعزام کرده اند و این نیروها در حال آماده باش به سر می برند.

هتل های مخصوص گردشگران در باهاما تعطیل شده و مقام های مربوطه برای انتقال مردم از این منطقه به جزایر بزرگتر، از قایق استفاده کرده اند.

بسیاری نیز در مدارس، ‌ کلیساها و پناهگاه های دیگر پناه گرفته اند و منتظر ورود توفان هستند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین