|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۲۷۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
نشریه امریکن هرالد تریبیون در گزارشی نوشت حزب الله لبنان بدون شلیک حتی یک فشنگ توانست اسرائیل را شکست دهد و اکنون سربازان اسرائیلی از ترس حزب الله در درون وسایل نقلیه زرهی خود قایم شده اند.
نشریه امریکن هرالد تریبیون در گزارشی نوشت حزب الله لبنان بدون شلیک حتی یک فشنگ توانست اسرائیل را شکست دهد و اکنون سربازان اسرائیلی از ترس حزب الله در درون وسایل نقلیه زرهی خود قایم شده اند.

در پایگاه اینترنتی امریکن هرالد تریبیون آمده است: ارتش اسرائیل خوب توانست سربازان خود را در امتداد مرز لبنان-اسرائیل قایم کند. حزب الله کاری کرد که ارتش اسرائیل مجبور شود خود را پنهان کند و عروسک‌های خیمه شب بازی (سربازانش) را به درون وسایل نقلیه زرهی بفرستد و سرانجام بدون شلیک حتی یک گلوله کل ارتش اسرائیل را شکست دهد. این اقدامات ارتش اسرائیل برای جلوگیری از انتقام جویی حزب الله به خاطر کشته شدن اعضایش در سوریه و اعزام پهپادهای کشنده اسرائیل به جنوب بیروت برای حمله به یک افسر نظامی فلسطینی در منطقه بقاع صورت گرفت. در امتداد مرز لبنان، از شهر ساحلی الناقوره گرفته تا شهر اشغالی «مزارع شبعا»، حدود ۶۰ کیلومتر، حزب الله به دنبال اهداف نظامی اسرائیلی است، اما حتی یک سرباز اسرائیلی هم پیدا نمی‌کند. این بدان معناست که حزب الله خود را متعهد کرده است یک هدف نامحسوس را مورد حمله قرار دهد! بانک اهداف حزب الله غنی است و انتخاب یک هدف اسرائیلی برای آن‌ها خیلی دشوار نیست. حزب الله مجبور نیست زمان دقیق انتقام را اعلام کند. حزب الله می‌خواهد اسرائیل را در حالت بلاتکلیفی نگه دارد و ترس و اضطراب را در سراسر اسرائیل حفظ کند.

حزب الله عجله‌ای برای بستن حسابش ندارد و شاید هم واقعاً نیازی به استفاده از تفنگ نداشته باشد. حمله به یک هدف دور دست، قابلیت‌های حزب الله را نشان خواهد داد: بهتر است که حزب الله زرادخانه ویژه خود را برای یک رویارویی نظامی گسترده‌تر و جدی‌تر نگه دارد؛ بنابراین حزب الله طرفدار استفاده از موشک‌های لیزری، تک تیراندازان یا تله‌های انفجاری استتار شده یا موشک‌های دقیق و پهپادهای انتحاری است که بتوانند تلفات سنگینی به سربازان اسرائیلی وارد کنند.

برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ (جنگ سوم لبنان)، یک هفته کامل است که اسرائیلی‌ها هیچ نقض زمینی انجام نداده اند. تعداد این موارد نقض (زمینی، هوایی و دریایی) در جنگ گذشته پنج بار در هفته و حدود ۱۶۷ بار در ماه بود و همه این‌ها ناقض قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد بود. اسرائیل همچنان به صورت روزانه حریم هوایی لبنان را ده‌ها بار در روز نقض می‌کند.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، حزب الله در جنگ روانی موفق شد. به طور طبیعی، اسرائیلی‌ها از نزدیک هر گونه تحرک در مرز را رصد می‌کنند و هر گونه اطلاعات عمومی یا محرمانه را که بتواند به آن‌ها کمک کند یک حمله را دفع کنند مورد استفاده قرار می‌دهند. اما، این نظریه که اسرائیل یک ارتش شکست ناپذیر است دیگر به پایان رسیده است: ارتش اسرائیل با یک تهدید تلویزیونی از سوی حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، عقب نشینی کرد.

ارتش اسرائیل در حالت آماده باش کامل قرار دارد و مرخصی بسیاری از یگان‌های رزمی خود را لغو کرد و از شهرک نشینان خواست به مناطق مرزی نزدیک نشوند. ژنرال امیر بارام فرمانده جبهه شمالی اسرائیل، درخواست شهرک نشینان مبنی بر باز شدن پناه گاه‌ها را رد کرد و بنابراین آن‌ها در ترس و اضطراب از حمله مرگبار حزب الله هستند.

برای نخستین بار، به نظر می‌رسد سربازان اسرائیلی در امتداد مرز خوشحال می‌شوند که سه چهار نفر از همرزمانشان کشته شوند و مرگ جلوی در خانه آن‌ها زانو نزند. در این صورت و زمانی که حمله حزب الله به پایان رسید، سربازان اسرائیلی نفس راحتی می‌کشند و به کار روزانه خود با آرامش خاطر بیشتری باز می‌گردند.

با توجه به اظهارات سیاسی و نظامی اسرائیلی ها، به نظر می‌رسد جنگ شدیدی در بگیرد و اینکه هیچ یک از دو طرف به دنبال رویارویی گسترده نیست. اما خیلی زود است که در مورد این مسئله گمانه زنی کنیم، زیرا این به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بستگی دارد که تصمیم بگیرد اسرائیل را وارد جنگ بکند یا خیر. اسرائیل قادر نخواهد بود مدت طولانی پشت سنگرها پنهان بماند و ارتش اسرائیل قادر نخواهد بود همچنان خود را پشت پناه گاه‌ها نگه دارد. وقت در حال از دست رفتن است: هر روز به روز موعود حزب الله نزدیک می‌شویم. سپس فشار برداشته می‌شود، اما نه فشار بر نتانیاهو که می‌داند جنگ روانی با وجود ادعاهایش در مورد دستاوردهایش در سوریه و عراق او را خراب کرده است. اما او بدون تردید نمی‌تواند ادعا کند لبنان یا حزب الله را هدف قرار داده است، دقیقاً به این خاطر که او همین حالا هم نبرد را باخته است. اسرائیل غول چراغ جادوی حزب الله در جنگ ۱۹۸۲ را بیدار کرد، یعنی زمانی که اسرائیل به لبنان حمله کرد و با ترور سید عباس الموسوی، دبیر کل سابق حزب الله، سید نصرالله را در سال ۱۹۹۲ روی کار آورد. اسرائیل ظاهراً یک بار دیگر نتوانسته از تاریخ و از اشتباهات گذشته خود درس بگیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین