کد خبر: ۲۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
انجام تحریم‌ها علیه ایران و طبقه‌بندی کردن و نکردن آن حق حاکمیت آمریکاست و هرگونه اقدام تحریمی علیه یک کشور را می‌تواند انجام دهد همانگونه که کشور ایران نیز می‌تواند این اقدام و تحریم کردن را علیه یک کشور دیگر انجام دهد.
 تحریم‌های آمریکا به هیچ وجه جنبه حقوقی ندارد
در آستانه فرارسیدن سوم آذر، ضرب‌الاجل توافق جامع ایران و کشورهای 1+5، بار دیگر مساله تحریم‌ها مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار گرفته است. مردم نگرانند که تحریم‌ها بیشتر شود و دلواپسان معتقدند اگر همه تحریم‌ها برداشته نشود نشان شکست دولت در مذاکرات است این در حالی است که عده‌ای معتقد هستند که تحریم‌ها در صورت رسیدن به توافق باید به صورت کامل برداشته شود و طبقه‌بندی کردن آن هیچ‌گونه کمک درخوری نمی‌تواند به کشور ایران بکند. با این حال کارشناسان حقوق بین‌الملل تحریم‌ها را در گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. به همین بهانه آرمان گفت‌وگوی کوتاهی با دکتر یوسف مولایی استاد حقوق بین‌الملل داشت تا جزئیات بیشتری از تحریم‌ها و راه‌های برون‌رفت از آن را بازگو کند.

فکر می‌کنید تحریم‌ها علیه ایران چگونه پایان می‌یابد؟

در قبال طبقه‌بندی و دسته‌بندی تحریم‌ها هیچ‌گونه قانون و دستورالعملی وجود ندارد و اقدام به تحریم یا در مواردی برداشتن آن بر عهده خود دولت‌های درگیر است که تصمیم بگیرند چگونه تحریم‌ها را پیاده کنند یا آن را خاتمه دهند، به همین دلیل تحریم و نوع آن و چگونگی طبقه‌بندی آنها هیچ گونه بحث حقوقی ندارد که بتوان بر اساس آن به بحث و اظهارنظر پرداخت.

اما هر کشوری بر اساس قوانین داخلی خود تحریم‌ها را اجرایی کرده یا لااقل اینطور ادعا می‌کند؟

یکسری اقدامات تشریفاتی در کشورها وجود دارد که بر اساس آنها به طبقه‌بندی تحریم‌ها می‌پردازند و هیچ‌گونه ارتباطی با حقوق بین‌المللی ندارد؛ مانند اینکه یکی می‌خواهد بدهی خود را به صورت قسطی پرداخت کند و این نحوه پرداخت نیز به طرف مقابل بستگی دارد که چگونه این پرداخت صورت بگیرد وگرنه این قبیل اعمال هیچ‌گونه محدودیتی برای حقوق ندارد؛ طبقه‌بندی تحریم‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیست و این طرفین هستند که تصمیم می‌گیرند چگونه این تحریم‌ها، یا به صورت کلی یا به صورت طبقه بندی شده ، برداشته شود. به همین دلیل به هیچ وجه نمی‌توان این اقدام آمریکا، مبنی بر طبقه‌بندی تحریم‌ها را از جنبه حقوقی نگاه کرد.

به این ترتیب ممکن است این کشورها بعدا به توافقات و تعهدات خود نیز عمل نکنند.

اگر کشور آمریکا در زمینه برداشتن تحریم‌ها تعهدی کرده است باید به آن عمل کند و در این صورت می‌توان با توجه به حقوق بین‌الملل این اقدام آنها را محکوم کرد. اما رسما و به‌طور قانونی هیچ‌گونه قانونی برای تحریم‌ها وجود ندارد. هنگام حوادث اضطراری از جمله حادثه‌ای خارجی فراتر از کنترل متعهد که طرف تعهد هیچ‌گونه دخالتی در بروز آن ندارد و غیرقابل پیش‌بینی است و رافع مسئولیت نیز هست و برای طرف تعهد هیچ‌گونه پاسخگویی را ایجاد نمی‌کند فقط به دلیل اینکه خارج از اراده‌اش بوده است می‌توان از انجام تعهدها سر باز زد البته این اتفاقات که به‌صورت نادر اتفاق می‌افتد درمورد تحریم‌ها هیچ‌گونه مصداقی ندارد. بیشتر تحریم‌ها ازجمله در حوزه فرهنگی و غیره از جمله تحریم دارو نیز در حوزه اقتصاد اثر می‌گذارند و به همین دلیل بیشتر تحریم‌ها در حوزه اقتصاد برای یک کشور ایجاد می‌شود.

آمریکا تا چه اندازه می‌تواند تحریم‌ها را علیه ایران گسترش دهد؟

انجام تحریم‌ها علیه ایران و طبقه‌بندی کردن و نکردن آن حق حاکمیت آمریکاست و هرگونه اقدام تحریمی علیه یک کشور را می‌تواند انجام دهد همانگونه که کشور ایران نیز می‌تواند این اقدام و تحریم کردن را علیه یک کشور دیگر انجام دهد. به همین دلیل برداشتن تحریم‌ها برعهده کشور آمریکاست و فقط آنها می‌توانند کاری کنند که تحریم‌ها از دوش ایران برداشته شود یا نه؛ به همین دلیل اعتراض علیه تحریم‌ها و طبقه‌بندی کردن آن از لحاظ حقوقی راه به هیچ جایی نمی‌برد و فقط باید کشور آمریکا از مواضع خود پایین بیاید تا تحریم به انواع گوناگون از دوش کشورمان برداشته شود.

منبع: آرمان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین