|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
«شاید دلیل نگرانی آقایان این است که تا به حال هیچ مورد و مساله‌ای در پرونده آقای نیلی به دست نیاورده‌اند.» حامد قادرمرزی نیز به تجربه حضور نیلی در مراکز پژوهشی سپاه اشاره دارد و اینکه او سال‌ها در پست‌های کلیدی و اجرایی فعالیت داشته و انسان توانمندی است.
 هیچ‌چیز، شبیه روز پیش از رای‌اعتماد نیست. در راهروهای «بهارستان»، پرنده هم پر نمی‌زند. تعداد خبرنگاران چندبرابر نمایندگان حاضر در راهرو است و آنها هم که به میان خبرنگاران می‌آیند اغلب درباره ماجرای رای‌آوردن محمود نیلی‌احمدآبادی امیدوار نیستند. شکرخدا موسوی، نماینده اهواز می‌گوید: «احتمال دارد که فردا هیچ مخالفی صحبت نکند، چراکه مجلس از دست آقای روحانی و این معرفی شاکی است. چرا باید برای معرفی وزیری وقت گذاشت که رزومه قابل‌تاملی ندارد؟»
اما روایت غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی کمی با دیگر نمایندگان متفاوت است. او می‌گوید: «نمایندگان در ماجرای استیضاح فرجی‌دانا خوب عمل نکردند، به‌ویژه انتشار افتضاح علمی رخ‌داده در دوره احمدی‌نژاد نشان داد که فرجی‌دانا حق گفته بود و دنبال ازبین‌بردن باطل بود. تحلیل من این است که عدم رای‌اعتماد به فرجی‌دانا با بازتاب‌های گسترده در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان مواجه بوده و حالا آنها در مواجهه با نیلی مهربان‌تر عمل خواهند کرد.»محمدرضا تابش هم به کارنامه بی‌ایراد نیلی اشاره دارد: «شاید دلیل نگرانی آقایان این است که تا به حال هیچ مورد و مساله‌ای در پرونده آقای نیلی به دست نیاورده‌اند.» حامد قادرمرزی نیز به تجربه حضور نیلی در مراکز پژوهشی سپاه اشاره دارد و اینکه او سال‌ها در پست‌های کلیدی و اجرایی فعالیت داشته و انسان توانمندی است. با این حال، عبدالوحید قاضی با لحنی بی‌تفاوت می‌گوید: «فردا آقای نیلی با رای بالایی وزیر نخواهد شد.» از سوی دیگر الیاس نادران منتقد وزیر پیشنهادی است: «آقای روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی با مجلس شوخی کرده، شما خیلی جدی می‌گیرید. منتظر معرفی گزینه اصلی هستیم.» البته نقد دیگر نادران شامل حال شیوه معرفی وزیر به مجلس است و می‌گوید: «نام وزیر پیشنهادی را نخست به رسانه‌ها داده‌اند و بعدتر به مجلس.»نه‌تنها او، که خیلی دیگر از نمایندگان اصولگرا متفق‌القول بر‌ این نکته تاکید دارند که گزینه اصلی روحانی، دکتر نیلی نیست. البته نه‌تنها مجید انصاری، معاون پارلمانی روحانی که برخی نمایندگان نیز روز گذشته این شایعه را رد کردند.
مخالفت «رهروان ولایت» با وزیر پیشنهادی علوم
اما آنچه کار نیلی را بیش از اینها سخت خواهد کرد، نتیجه اعلام‌شده جلسه بامدادی روز گذشته «فراکسیون رهروان ولایت» است. «رهروان»، بالاخره در یک مورد رای فراکسیونی داده، آن‌هم توصیه به عدم رای‌اعتماد است به وزیر پیشنهادی علوم دولت روحانی. مصاحبه چهره‌های سرشناس این «فراکسیون» صبح روز گذشته نشان از آن داشت که رهروانی‌ها هم با نیلی‌احمد‌آبادی موافق نیستند و این مساله تا حدود زیادی کار او را در کسب رای‌اعتماد از «بهارستان» دشوار خواهد کرد. جالب اینکه برخی نمایندگان نزدیک به «رهروان»، از همان روز گذشته به‌صراحت به روحانی توصیه می‌کردند تا فرد دیگری را برای وزارت علوم به مجلس معرفی کند. تا به اینجای کار نه‌تنها «فراکسیون اصولگرایان» مجلس که «فراکسیون رهروان»- نزدیک به علی لاریجانی- نیز مخالف وزیر پیشنهادی است. با این حال، حسن روحانی امروز در صحن علنی مجلس ورای مسایل مطرح‌شده، به دفاع از وزیر پیشنهادی‌اش خواهد پرداخت و از ویژگی‌هایی خواهد گفت که به همان خاطر، نیلی‌احمد‌آبادی را به صحن علنی مجلس معرفی کرده است. به هر شکل رای‌آوردن وزیر علوم در سایه انتشار اخبار بورسیه و دلخوری برخی نمایندگان، کار دشواری به نظر می‌رسد. فضای امروز «بهارستان» برای نیلی، خاکستری است.
 


منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین