|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۲۷۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹
یک عضو مجمع تشخی مصلحت نظام درباره دیدارش با محمود احمدی‌نژاد گفت: من هر هفته در مجمع تشخیص او را می‌بینم، در آخر فروردین ماه به جهت احوال‌پرسی عید رفتم و در آن دیدار هیچ سخن سیاسی با یکدیگر نداشتیم.
 یک عضو مجمع تشخی مصلحت نظام درباره دیدارش با محمود احمدی‌نژاد گفت: من هر هفته در مجمع تشخیص او را می‌بینم، در آخر فروردین ماه به جهت احوال‌پرسی عید رفتم و در آن دیدار هیچ سخن سیاسی با یکدیگر نداشتیم.

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت در جلسه‌ای با عنوان «گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری شهید دیالمه» با محوریت انتخابات مجلس که توسط سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد، اظهار داشت: « اگر از من سؤال شود، چالش بزرگ کشورمان چیست و ریشه این موضوعات کجاست؟ بنده بر این باور هستم مهم‌ترین چالش ما ناکارآمدی است و این ناکارآمدی ریشه در مدیریت و نحوه اداره و نوع نگاهمان به اداره در کشور است، برخی از این ناکارآمدی‌ها ریشه در رفتارهای فردی مدیران و برخی دیگر ریشه در ساختارها دارد.

وی ادامه داد: اگر قصد داشته باشیم تا از این چالش‌ها نجات پیدا کنیم، باید اجزای این نظام، کارآمد شوند. تنها نظام یا نقش حاکمیتی نیست، من معتقدم بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم به جهت وجود ناامیدی در میان جوانان، مردم و بخش‌های مختلف است، علتش نیز ناکارآمدی است، اگر امروز در حوزه اقتصاد با چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم، به جهت ناکارآمدی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در حوزه ناکارآمدی به اشباع رسیده‌ایم، افزود: وضعیت جوری شده است که گاهی به نظر می‌رسد اگر هیچ اقدامی نکنیم، کارها و مسائل بهتر انجام می‌شوند تا آنکه دائما در آن‌ها دخالت کنیم. لذا کانون مشکلات ناکارآمدی است و نخستین آسیب را به ما وارد می‌کند. دین پس از انقلاب قدرت را به دست گرفت، انقلاب اسلامی قدرت را به دست گرفت و مردم متوجه این موضوعات هستند و نگاه می‌کنند و بدانیم که درون نگاه و تحلیل مردم درزمانی که در مسند قدرت هستیم مقبولیت ما به کارکرد‌مان بازمی‌گردد. خیلی متفاوت است زمانی که در قدرت نیستیم جنبه گفت‌وگو، نصیحت، هدایت و کلام خوب سخن می‌گوییم اما هنگامی‌ که در قدرت قرار می‌گیریم، باید با عمل خوب مقبولیت خود را به مردم نشان دهیم، زیرا دیگر سخن در این جا فایده‌ای ندارد و خدا نیز به عمل خوب پاداش می‌دهد.

قالیباف ادامه داد: با ناکارآمدی نه‌تنها مقبولیت ما در توده‌های مردم از بین می‌رود، بلکه توده‌های مردم هنگامی‌ که عملکرد نظام دینی در مسند قدرت را نگاه می‌کنند، بر باورهای دینی آن‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم ممکن است در این بخش نیز آثار منفی بر انگیزه‌ها و باورها اتفاق بیفتد و حداقل مقبولیت ما در حوزه عملکردی همچنین باورهای مردم نسبت به باورهای دینی ضعیف خواهد شد، علاوه بر این موضوع، سرمایه‌های بزرگ اجتماعی را نیز از دست می‌دهیم. هر جامعه‌ای برای اداره خود نیازمند سرمایه‌های اجتماعی است، چراکه این سرمایه یک جامعه را منسجم می‌کند و به دنبال آوردن ظرفیت برای کار است تا ناکارآمدی‌ها را از بین ببرد و مجموعه نظام، کشور، ملت و دولت را کارآمد کند.

قالیباف با بیان اینکه اعتماد یکی از سرمایه‌های مهم اجتماعی است، افزود: در صورت ناکارآمد بودن، اعتماد مردم را از دست خواهیم داد و مشارکت کاهش جدی خواهد داشت.

وی افزود: ما نیازمند این هستیم که بدانیم برای حل مشکل ناکارآمدی باید از کجا آغاز کنیم؟ تصورم آن است که ما نیازمند یک اجماع سیاسی هستیم و اجماع سیاسی در پشت درهای بسته انجام نمی‌شود؛ یک اجماع سیاسی نیازمند هماهنگی بین‌الاذهانی است، یعنی ذهن‌ها باید به یکدیگر نزدیک شوند تا بتوانیم این اجماع را به دست بیاوریم و این اجماع به‌گونه‌ای نیست که ما از بالا دیکته کنیم و پایین تنها اطاعت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: روی سخن من با دلدادگان و دلسوزان انقلاب است، آن‌هایی که صادقانه دغدغه جوانان را دارند. وظیفه اول آن است که این اجماع در جامعه انقلابی سرآمد باشد من در بحث درون خانوادگی جریان سیاسی جبهه انقلاب عرض می‌کنم که ما نیازمند یک اجماع سیاسی هستیم، اگر قصد داشته باشیم درباره مسائل و اقدامات سیاسی بحث کنیم و بگوییم وحدت داریم، نباید سخن از سهم در میان باشد. جمع شدن و وحدت ما برای حل مشکل ناکارآمدی، معیشت، اقتصاد و چالش‌های فرهنگی است.

قالیباف ادامه داد: جنگ رسانه‌ای که دشمن در داخل و خارج علیه مبانی انقلاب و نظام آغاز کرده در جهت فروپاشی ذهنی نسبت به باورها در ذهن مردم است، به همین جهت ما باید حرکتی در مقابلش انجام دهیم؛ به‌ عبارت‌دیگر فلسفه اجماعی که می‌گویم به این جهت است، نه به منظور آنکه به دنبال منافع حزبی، قبیله‌ای و ... باشیم، این موضوعات نشان داده اگر قصد داشته باشیم تا به سبک روش‌های گذشته کار کنیم، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، مگر آنکه تغییرات جدی و اساسی در روش‌ها و سیاست‌ورزی خود داشته باشیم.

وی تصریح کرد: از سال 76 تا 96 در مجموعه حرکات‌مان در مسائل سیاسی معطوف به رأی و صندوق موفق نبودیم، ما وحدت را نیز با روش و ابزارهایی در اردوگاه خود دنبال کردیم و تحقق دادیم اما به پیروزی نرسیدیم. حدود 26 ماه پیش نامه‌ای دو صفحه‌ای خطاب به جوان‌ها نوشتم. در آن نامه یادآور شدم که کشور نیاز به تغییر و تحول جدی و اساسی دارد، در حقیقت نیاز به سیاست‌ورزی است، در این نامه از کلمه «نواصولگرایی» یاد کردم. ما نیازمند تغییر و تحول اساسی در روش‌ها، ابزارها و سیاست‌ورزی‌های‌مان هستیم. همچنین همانجا عنوان کردم این تغییر جز به دست جوان‌ها اتفاق نخواهد افتاد. البته آن زمان نقدهای جدی را نیز شنیدم.

شهردار سابق تهران افزود: مقام معظم رهبری در گام دوم چندین بار کلمه جوان را مطرح کردند، بعد از این موضوع مقداری فشارها بر من کم شد، حال چرا من چنین مبحثی را مطرح کردم؟ چون با تمام وجودم این مسیر را طی کردم. من در سن 17 سالگی کار و مدیریت را در سایه انقلاب اسلامی حس کردم، این مسیر را 40 سال زندگی کردم، امروز وقتی به چالش‌های گذشته نگاه می‌کنم، هیچ‌کس به‌ جز جوانان مرد این میدان نیستند.

قالیباف تأکید کرد: چرا نباید جوان امروز فرصت به میدان آمدن را نداشته باشد؟ اگر سخنی از «نواصولگرایی» مطرح کردم، به این جهت بود.

وی تصریح کرد: برخی به من گفتند، سخنت درست است اما مطرح نکن، با ما در این‌ باره صحبت کن. گفتم من و شما چه دلیلی دارد با یکدیگر صحبت کنیم، قرار نیست ما با یکدیگر صحبت کنیم، بلکه بنا است با جوان‌ها سخن بگوییم، حتی قرار نیست تنها با جوان‌هایی که انقلابی هستند، سخن بگوییم، ما باید با تمام جوان‌های کشور حرف بزنیم، مگر برادر جوانی که به جنگ آمد و به شهادت رسید، فاصله بین اینکه نماز دو خط درمیان خوانده تا فاصله‌ای که به اینجا رسیده و به شهادت رسیده است چقدر است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هنگامی‌ که توجه می‌کنیم می‌بینیم کمتر از یک سال تحول را در این فرد به وجود آمده است، چرا نباید با او صحبت کرد؟ ما با تمام جوانان کار داریم اما با جوانان انقلابی بیشتر کار داریم، چراکه باورهای قوی‌تری دارند.

قالیباف اضافه کرد: من به فرد موردنظر گفتم بحث اصول و اصولگرایی را یک جریان صرف سیاسی نمی‌بینیم، هنگامی‌ که حرف از اصول می‌زنیم و می‌گوییم این اصول تغییرناپذیر است و آن اصول سنت‌های الهی هستند؛ سنت‌های الهی نیز تغیرناپذیر هستند، هر نسلی هم بگذرد ثابت می‌ماند.

وی افزود: در نواصولگرایی سخنی گفتیم که سه شاخص مهم برای ما وجود دارد و باید به آن دقت کنیم یک مردم را باور داشته باشیم، یعنی شعار ندهیم نمی‌توان گفت ما مردم‌باور هستیم و می‌خواهیم مشکل اقتصاد که بزرگ‌ترین چالش ما است را حل کنیم، اما اقتصاد 80 درصدش دولتی باشد، این حرف بی‌ربطی است، یعنی کلاه سر مردم گذاشتن است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما اسلام سیاسی امام راحل که مقام معظم رهبری نیز در توسعه و تبیین طی چند دهه اخیر آن را تکمیل کردند، مدنظرمان است و قرائت دیگری را نمی‌پذیریم.

قالیباف گفت: این نوگرایی را پیش از آن‌که در ساختار و بخش‌های کارکردی مشاهده کنیم، ابتدا در جوان‌گرایی می‌بینم، اگر در این نوگرایی، جوان‌گرایی اتفاق نیفتاد دیگر موضوعات نیز اتفاق نخواهد افتاد، یعنی روحیه محافظه‌کاری اجازه نخواهد داد که این تغییرات اتفاق بیفتد، بنابراین برای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب این مسیری که اشاره کردم طی می‌کنیم و این اقدام پذیر نیست، جز آنکه جوانانی مانند شما دلسوز و پای کار بی‌توقع باشند، وگرنه اگر این کار را نکنیم وضع ما همین‌طور نامعلوم می‌ماند، در گام دوم باید بایستیم و این کار را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: برای گام دوم باید گفت که میدان پیش روی جوانان، مجلس است، دوم اسفند پیش روی ما است. اگر اقدامی انجام ندهیم و اجازه دهیم در بر همان پاشنه گذشته بچرخد چیزی درست نمی‌شود، پس از کلیپ 4-5 دقیقه‌ای که از جوانان برای به میدان آمدن دعوت کردم، مجدداً برخی من را نقد کردند، اما گفتند باید به این مسیر بیاییم واقعاً نباید تردید کنیم و واقعاً بیاییم این مجلس نو را درست کنیم، وقتی می‌گوییم مجلس نو معتقدیم باید پیروز شویم، پیروز شدن به این معنا است که افرادی به مجلس آمده و کرسی بگیرند که کارآمد باشند، اگر این مجلس نیز کارآمد نباشد، بهتر است که وارد نشویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من معتقدم کارآمدی تنها با نوگرایی و نواصولگرایی اتفاق خواهد افتاد، البته در اینجا باید بگویم که جوان‌گرایی هرگز به معنای پیر‌زدایی نیست، مجلس در رأس امور قرار دارد و مرکز قدرت است، قانون اختیاراتی به او داده است. آیا نظارتی که مجلس باید داشته باشد را دارد؟ آیا نماینده ما در مجلس نقشش را در حوزه محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌خوبی ایفا کرده است؟

قالیباف با بیان اینکه در بحث قانون‌گذاری اشکالاتی وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر مجلس مسائلی را که در حوزه شفافیت بوده است، نادیده گرفته است. طرحی درباره رسیدگی به اموال در مجلس عنوان شد و در ادامه شاهد رد آن بودیم، همچنین طرح شفافیت آرا نیز رد شد، اگر ما سخن از مجلس می‌گوییم، مجلس باید کارآمد باشد؛ هر کسی که به کارآمدی مجلس می‌افزاید و می‌تواند این مجموعه را کارآمد کند، باید کمک کرده و دست‌به‌دست هم کار را پیش ببریم.

وی افزود: در شورای وحدت به روشنی عنوان کردم که وحدت برای مردم اولویت دارد، اما وحدت اصالت ندارد. چرا می‌گویم وحدت اولویت دارد، به این جهت که وحدت حتما مقدمه‌ای برای پیشرفت کار است. چرا اصالت ندارد؟ چون اگر بخواهد در بر همین پاشنه بچرخد و میدان را به جوان‌ها ندهیم، مجلس کارآمد درست نکنیم، هر کسی با هر زد و بندی وارد مجلس می‌شود. این اقدام چه فایده‌ای دارد؟

شهردار سابق تهران تصریح کرد: باید بگویم که این بحث‌ها در شورای وحدت دنبال شده است، نخستین بار است که پس از دو الی سه دهه، جمعیت این شورا تشکیل شده است از 50 درصد جوان و 50 درصد پیشکسوت و همگی این اتفاق مهم را پذیرفتند. اگر در میدان نباشیم و جوان‌های انقلابی پای کار نیایند من به شما می‌گویم این در بر همان پاشنه خواهد چرخید.

قالیباف درباره سؤالی حول چگونگی تشکیل شورای وحدت گفت: هنوز در شورای وحدت تمام سلایق کنار یکدیگر جمع نشدند، اما گفت‌وگو میان تمام سلایق انجام می‌شود، یعنی در حال حاضر جامعه روحانیت در تهران که اخیراً تشکیلات سراسری برپا کرده و ظاهراً دفاتری نیز دارد، فعالیت‌هایی انجام می‌دهد، با برخی دیگر از جریانات سیاسی مانند دوستان در مجموعه پایداری نیز گفت‌وگو صورت می‌گیرد، باید بگویم که تمام این اتفاقات خوب و مثبت است.

وی تصریح کرد: شورای وحدت جمع شده و به بحث و صحبت می‌پردازند، این‌گونه نیست که تنها افراد نیروهای خود را تنها وارد کنند. بحث آن بوده که از تشکل‌های دانشجویی هم دانشجو‌ها حتما حضور داشته باشند و از دانشجویان در این بحث‌ها استفاده شود. هر 5-6 جریان دانشجویی که در دانشگاه‌ها حضور دارند، در این بحث‌ها شرکت خواهند داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید بگویم که تأکیدات بر حضور جوانان بوده است، یک طیفی هم از پیشکسوتان در این حوزه و اردوگاه بودند. قرار است از دانشجویان از هر طیفی در این شورا شرکت کنند تا درباره موضوعات نظر دهند، احزاب نیز می‌توانند این کار را انجام دهند، در نتیجه تصمیمات تنها از بالاگرفته نمی‌شود.

قالیباف همچنین در پاسخ به سؤال درباره رابطه نواصولگرایی با اصولگرایی، گفت: سخن ما این است که ما اصولگرایی را پیش از اینکه بگوییم یک جریان سیاسی است، یک اساس سیاسی است، هنگامی‌ که سخن از اصولگرایی می‌شود، ما آن را در مقابل اصلاح‌طلبی می‌بینیم؛ ما معتقدیم اصول و اصولگرایی مبتنی بر مبانی اندیشه سنت‌های الهی است.

وی تصریح کرد: در حوزه سیاست‌ورزی برای تحقق اهداف ما نیازمند یکسری موضوعات هستیم، در اینجا عقلانیت، کارکردها، ساختارها موضوعیت دارد، در این موضوعات نمی‌خواهیم بگوییم که نباید تغییر کنند، این بحث‌ها اصول ما نیستند، ما در حوزه نواصولگرایی معتقدیم که باید مبتنی بر اسلام سیاسی باشند، مبتنی بر مردم و مردم‌باوری باشد و همچنین به‌ عنوان شاخص سوم نوگرایی باشد؛ نوگرایی باید در جهت تحول انسانی باشد، یعنی جوان‌گرایی باید شروع شود تا این اتفاقات بیفتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به مانیفست نواصولگرایی گفت: متن این مانیفست در اینترنت در دسترس است و هر شخصی می‌تواند آن را مطالعه کند، اگر نقدی یا پیشنهادی وجود دارد، آن را عنوان کند. من در این جریان تنها کاری که قول می‌دهم انجام دهم آن است که صدا و بلندگوی شما باشم چراکه شاید صدای من از شما بیشتر شنیده شود.

قالیباف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برخی ادعاها مبنی بر تناقض سخنانش نسبت به برجام، گفت: من درباره برجام هیچ حرف متناقضی نگفتم، متأسفانه برخی اوقات برخی افراد و رسانه‌ها تکه‌ای از جمله و صحبت را برداشته و آن را پررنگ می‌کنند، اگر قسمتی حمایت کردم تنها از تیم مذاکره‌کننده حمایت کردم، زمانی مقام معظم رهبری نیز از تیم مذاکره‌کننده حمایت کردند، اما بحث برجام و محتوای برجام مخصوصاً تصویب برجام در مجلس را خیر.

وی ادامه داد: بحث ناکارآمدی که در مجلس می‌گویم را در تصویب برجام مشاهده می‌کنید، مجلسی که طی 20 دقیقه برجام را تصویب می‌کند، عملکردش این‌گونه است؛ طرحی به مجلس ارائه شد که حدود 180 نفر امضا کردند، اما وقتی برای رأی‌گیری رفت، 60 نفر رأی دادند. نقد من به برجام جدی بوده است، من حتی درباره روش مذاکره نیز انتقاد کردم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: جمله‌ای دارم مبنی بر اینکه مذاکره یک روش مبارزه است، شما وقتی پشت میز نشستی، باید بدانی که در حال مذاکره هستی و باید بدانی مذاکره نوعی مبارزه است یعنی در حال مبارزه با دشمن هستی.

قالیباف در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر تبریکش به ظریف، گفت: موفقیتی که یاد کردم به جهت اصل موضوع مذاکره بود. شما بپذیرید که این عظمت انقلاب بود. 5 قدرت دنیا که حق وتو داشته و جمهوری اسلامی را به رسمیت قبول ندارند بر سر جمهوری اسلامی ساعت‌ها نشسته و صحبت کردند. آن‌ها زمانی قصد نوشتن نامه‌ای داشتند، تنها خطاب به رئیس‌جمهور می‌نوشتند، اما کم‌کم نامه‌هایشان خطاب به رهبر معظم انقلاب بود، یعنی نظام ولایی را پذیرفتند، نه ساختار صرف سیاسی و دستگاه دیپلماسی.

وی تأکید کرد: تعداد ساعت‌ها و روزهایی که آن‌ها نشسته و فکر کردند بسیار مهم بود و عظمت انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. 5 کشوری که دشمن ما بودند در رأس آمریکا، زمان مذاکرات‌شان بیشتر از مذاکرات در جنگ جهانی دوم بوده است. آیا این عظمت انقلاب نیست؟این موفقیت انقلاب نیست؟ این نشان‌دادن قدرت نظام اسلامی به دنیا و به عرصه بین‌الملل نیست؟ هنگامی‌که یک‌دفعه برجام را یک‌طرفه اجرا می‌کنید و آن‌طرف اجرا نمی‌کند به جهت بحث‌های سیاست داخلی است به جهت کاری است که در اقتصاد انجام دادند به جهت آنکه مذاکره را یک روش مبارزه نمی‌دانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقام معظم رهبری بارها فرمودند آمریکا مورد اعتماد نیست، در اینجا است که می‌گویم کار مجلس مهم است.

قالیباف در پاسخ به سؤالی مبنی بر شبهات درباره اختلافاتش با سعید جلیلی گفت: من با آقای جلیلی در جبهه پشت یک خاک‌ریز جنگیدیم، در حال حاضر کنار یکدیگر کار می‌کنیم. جلساتی درباره برخی موارد داشتیم که می‌توان گفت شاید بیش از سه ساعت طول کشید؛ قرار است جلسه دیگری را با یکدیگر داشته باشیم، شما باید درباره ائتلاف و وحدت به جهت حل ناکارآمدی‌ها سخن بگویید.

وی اضافه کرد: در قسمت‌هایی ممکن است اختلاف‌سلیقه وجود داشته باشد، در حوزه نوع نگاهمان در سیاست‌ورزی در روش‌ها ابزارها باشد و از این‌گونه موضوعات وجود داشته باشد، اما اینها مهم نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره دیدارش با محمود احمدی‌نژاد گفت: من هر هفته در مجمع تشخیص او را می‌بینم. نزدیک به یکدیگر نیز می‌نشینیم. (باخنده) دقت کنید، من به دیدار آقای احمدی‌نژاد در آخر فروردین ماه به جهت احوال‌پرسی عید رفتم و در آن دیدار هیچ سخن سیاسی با یکدیگر نداشتیم، حداقل مواضع من روشن است، این موضوع بسیار روشن است اما خب عید بوده و ما به احوال‌پرسی رفتیم.

قالیباف ادامه داد: به این موضوع دقت کنید که چه زمانی دروغ گفته و چه چیزی گفتند؟ این خبر در مرداد مطرح شد گفتند آقای قالیباف با احمدی‌نژاد برای مذاکره دیدار کرده است! چه زمانی این سخن گفته شد؟ زمانی که من آمدم و موضوع مجلس نو را طرح کردم و گفتم جوانان پای کار بایستید. عده‌ای تا احساس خطر کردند این‌گونه رفتار کردند، برخی روزنامه‌ها کاریکاتور تمام‌قد توهین‌آمیز زدند، چون احساس خطر کردند. مطمئن باشید هرجا به‌درستی گام بردارید، برای تضعیف شما حرکت می‌کنند.

وی درباره اینکه به او تکنوکرات می‌گویند، گفت: این سخن پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 92 که سال انتخابات بود عنوان شد، در فروردین ایشان به مسائلی اشاره کردند که برخی رفتار تکنوکراتی دارند و کار جهادی انجام نمی‌دهند، این کلمه از آنجا به وجود آمد، جریانی شروع کرد که قالیباف تکنوکرات است چراکه خوب کار می‌کند. چه تکنوکراتی؟ در شهر تهران در سال 84 که توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم شروع به کار جهادی و فرهنگی کردم.

شهردار سابق تهران تصریح کرد: پنجشنبه و جمعه‌ها که شهرداری تعطیل بود، من با نیروهای داوطلبانه شهرداری به بررسی محله به محله و منطقه به منطقه می‌پرداختیم. هنگامی‌ که در حوزه زیرساختی شهر اقدام خوبی انجام داده باشید می‌گویند تکنوکرات است. شما می‌دانید اداره اقتصاد کشور بروکراسی می‌خواهد ولی سیستمی که می‌خواهد باید در قالب درست و عدالت محور باشد.

قالیباف همچنین درباره سؤالی مبنی بر لیست اموالش در انتخابات 96 گفت: اگر کسی خلاف این موضوع سندی دارد، بگوید. طی 40 سال گذشته هر حسابی داشتم چک کنند. چرا مجلس تصویب نمی‌کند که اموال را به اطلاع مردم برسانند؟ چرا تاکنون فردی حاضر نشده تا این لیست اموال من است؟

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ کار اقتصادی مباح شخصی انجام نداده‌ا‌م، آن‌هایی که می‌گویند قالیباف تکنوکرات است باید بگویم من الان هیچ مسئولیت اجرایی ندارم. من مطرح کرده‌ام اگر بیایم شغل ایجاد می‌کنم. امروز من هیچ اختیاراتی از دولت در اختیار ندارم اما آیا من آبرو دارم تا تلفن من را جواب دهند یا خیر؟ من می‌توانم مشکل جوانی را حل کنم یانه؟ حتما می‌توانم پس انجام می دهم. آیا این تکنوکراتی است؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره رد پیشنهاد ریاست بنیاد مستضعفان گفت: «بله دراین باره با من صحبت شد. من گفتم حتما هر وظیفه‌ای به دوش من باشد بدون چون‌وچرا آن وظیفه را انجام می دهم اما اگر نظر خودم را بخواهید نظرم آن است که دیگران هستندکه این کارها را انجام دهند اجازه دهید حرف را قبل از بحث بنیاد بگویم. دی ماه 96 چند ماهی تازه از کار فارغ شده بودم که توفیق سفر حج پیدا کردم. هنگامی‌که در جلسه‌ای با دوستان جمع شدیم من در آنجا مطرح کردم که در دی 96 کنتور خود را صفر می‌کنم و هیچ مسئولیت رسمی و اجرایی نمی‌پذیرم می‌خواهم در جوانان کار کنم و به آنان نشان دهم با دست خالی بدون هیچ پولی می‌توان کار کرد. کسی کار جهادی می‌کند باید دوچیز را نخواهد: پول و اختیار . هرکسی که پول و اختیار نخواست و کار کرد آن کار جهادی است. اگر من به بنیاد رفته بودم و درباره مجلس نو صحبت می‌کردم کسانی که دنبال تخریب من هستند، چه می‌گفتند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره چرایی انصرافش در انتخابات 96 گفت: «اولا گذشته را تنها به‌عنوان تجربه داشته باشید تا اشتباهات را مجدداً مرتکب نشوید. در سال 96 تصمیم ورود هفته آخرمان به این انتخابات اشکال داشت. من شفاهی و مکتوب به دوستان گفتم. من باآقای رئیسی از سال 56 تا الان دوست هستیم. به هنگام نظرسنجی 5 درصد آقای رئیسی جلوتر بود اما عزیزان بنا نیست من و آقای رئیسی با یکدیگر رقابت کنیم بنا بود یکی از ما دو با رقیب رقابت کنند. شما به نظرسنجی‌ها دقت کنید. اگر من در این انتخابات می‌ماندم و رقیب برنده بود چه می‌شد؟ ما براساس سنت‌های الهی کار می‌کنیم.

قالیباف ادامه داد: از شما خواهش می‌کنم از هر سخنی که باعث اختلاف بین سلایق اردوگاه انقلاب می‌شود دوری کنید. شمادیدید بسیاری از سؤالات را پاسخ نمی‌گویم چراکه با سخن گفتن فضا را شلوغ کنیم فرصت را به فرصت‌طلبان می‌دهیم و این موضوع باعث ضربه زدن به اساس اردوگاه اصولگرایان می‌شود. شما دقت کنید با ملاقات من و آقای احمدی‌نژاد برخی افراد چه کارهایی انجام دادند و از چه موضوعی به چه موضوعاتی رسیدند؟ شما امید انقلاب هستید، وقت‌تان را به این کارهای غیراساسی و غیرمفید صرف نکنید. اساس کار و کارآمدی نظام با تلاش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد:در بحث مجلس نو، در میدان باشید، در این میدان هماهنگ و سیستمی عمل کنید. به دنبال اختلاف و بحث‌هایی که دلخوری ایجاد می‌کند نباشیم. کشور نیازمند به اجماع است. ما باید پیروز کارآمد باشید. همه تلاش خواهیم کرد که مجلسی کارآمد سر کار بیاید.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین