|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۹
کد خبر: ۲۷۶۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷
وزیر نیرو با اشاره به اینکه طی 6 سال گذشته 7 میلیون نفر از جمعیت روستاها به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده‌اند، گفت: در 6 سال گذشته 10 هزار و 200 روستای کشور از آب شرب برخوردار شده‌اند.
 وزیر نیرو با اشاره به اینکه طی 6 سال گذشته 7 میلیون نفر از جمعیت روستاها به شبکه آب سالم و پایدار متصل شده‌اند، گفت: در 6 سال گذشته 10 هزار و 200 روستای کشور از آب شرب برخوردار شده‌اند.

به گزارش فارس،‌‌ رضا اردکانیان به مناسبت دومین روز هفته دولت با اشاره به اینکه مطالعه برای تامین آب شرب 17 استان آغاز شده است، گفت: ما تلاش داریم با این اقدام در یک نوار 100 کیلومتری در جنوب کشور آب شرب را از طریق دریا تامین کنیم.

وی ادامه داد: طی 6 سال گذشته 7 میلیون جمعیت روستایی به شبکه آب سالم متصل شده‌اند؛ در این 6 سال با اقدامات انجام شده توانستیم 10 هزار و 200 روستای کشور را از آب شرب سالم بهره‌مند کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری 1134 روستای دیگر از شبکه آب سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد، گفت: فردا رئیس جمهور به طور همزمان طرح‌های زیربنایی روستایی را افتتاح خواهد کرد که وزارتخانه‌های نیرو، نفت، بهداشت و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی مسئول اجرای آنها هستند.

اردکانیان همچنین در خصوص صادرات برق از محل صرفه‌جویی‌ها گفت: امسال از محل صرفه‌جویی‌ها 2 میلیارد و 300 میلیون کیلووات ساعت صادرات انرژی محقق شد که منابع حاصل از این صادرات در صنعت برق هزینه خواهد شد.

وزیر نیرو در خصوص برنامه امسال و عبور از تابستان بدون خاموشی، گفت: تابستان پارسال به دلیل بالا بودن گرما و بارش‌های اندک، نیروگاه‌های برق‌آبی انرژی کمتری تولید کردند، به همین دلیل برای تابستان سال 98 برنامه خاموشی صفر پیش‌بینی شد، به طوری که پیش‌بینی می‌شد امسال 8 هزار مگاوات کمبود تولید برق داشته باشیم، پس به همین منظور تلاش کردیم 3 هزار مگاوات مدیریت مصرف و 5 هزار مگاوات افزایش تولید داشته باشیم.

وی افزود: از 5 هزار مگاوات افزایش تولید 3 هزار و 250 مگاوات نیروگاه جدید به مدار بهره‌برداری رسید و 564 مگاوات بهبود عملکرد در نیروگاه‌ها صورت گرفت و راندمان نیروگاه‌های موجود افزایش یافت.

اردکانیان ادامه داد: اینکه چرا افزایش تولید 5 هزار مگاوات محقق نشد به این دلیل بود که بحث‌های مربوط به تأمین منابع ارزی ما را در تحقق راندمان صددرصد نرساند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده بود سال آبی 97-98 همانند سال آبی 96-97 باشد، این پیش‌بینی صورت نگرفت، هر چند سیلاب خسارات زیادی به همراه داشت، اما باعث شد نیروگاه‌های برق‌آبی در مدار قرار بگیرند و تولید انرژی خوبی داشته باشند.

وی در خصوص 11 برنامه تدارک دیده شده برای مدیریت مصرف در تابستان امسال گفت: یکی از این برنامه‌ها اصلاح برنامه مصرف صنایع بزرگ بود به طوری که امسال میزان انرژی‌ای که عرضه شد، بیشتر از سال گذشته بود و آنچه که کاهش یافته بود اوج بار بود.

وی در خصوص رکورد صادرات صنعت برق و متوسط قیمت برق صادراتی گفت: قیمت متوسط برق صادراتی حدود 7 سنت است و امسال موفق شدیم رکورد صادرات برق را بزنیم.

وی در خصوص نرخ برق مصوب شده برای رمزارزها گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران، تعرفه برق مصرفی ماینرها برابر مصرفی برق صادراتی است.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های کشور، موقعیت جغرافیایی آن و امکان صادرات برق است.

اردکانیان گفت:‌در شش سال گذشته به طورکلی از منابع دولتی و غیردولتی حدود 230 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت برق صورت گرفته است، پس در خصوص صادرات برق به عراق و تسویه بدهی این کشور باید گفت کشور عراق برای تسویه بدهی خود به ایران در گذشته به دلیل تحریم، مشکلاتی داشت که خوشبختانه سال گذشته این مشکلات برطرف شد و بخش قابل‌توجهی از مطالبات پرداخت شده و باقیمانده آن نیز در حال پرداخت است.

وی در خصوص قرارداد نیروگاه سیریک در سال 93 بین ایران و روسیه گفت: قرارداد نیروگاه سیریک در سال 93 بین ایران و روسیه برای دریافت وام به میزان یک میلیارد و 200 میلیون یورو امضا شد. شرکت پیمانکار نیز یک شرکت روسی بود که اجرای آن از آن سال تاکنون به تعویق افتاده است.

وی افزود: طبق آخرین توافقی که با وزیر انرژی روسیه صورت گرفته، اینکه این پیمانکار تا دو ماه آینده عملیات اجرایی آن را آغاز خواهد کرد، مشخص خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت شهرهای دارای تنش آبی گفت: 59 شهر در وضعیت قرمز از لحاظ تأمین آب قرار دارند، اما این به این معنا نیست که این وضعیت یعنی کمبود منابع آب، چرا که بخشی از آن ناشی از کمبود تجهیزات است.

وزیر نیرو افزود:‌ از 59 شهر یاد شده، 25 شهر کمبود تولید کمتر از 20 درصد دارند، اما مخزن آنها کافی است و 34 شهر نیز کمبود تولید آب بیش از 20 درصد دارند.

وی همچنین اعلام کرد: رئیس‌جمهور موافقت خود را با تأمین ارز مورد نیاز برای آب شیرین‌کن‌ها با نرخ 4 هزار و 200 تومان اعلام کرده است.

اردکانیان همچنین گفت: تا پایان امسال 10 سد ملی در 9 استان 26 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری زهکشی، 29 تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص اقدامات دولت برای پیشگیری از خسارات سیل در لرستان گفت: امور آب وزارت نیرو موظف است از وضعیت منابع و مصارف آب در لرستان بازدید و بازبینی در این حوزه را به خوبی انجام دهد، پس قرار است بحث طراحی و احداث سازه‌های جدید یا افزایش تخصیص طراحی‌های موجود مطرح شود تا بتوانیم از سیل‌ها بهره‌برداری کنیم.

به گفته وی، لایحه‌ای به دولت برای مدیریت سیلاب ارائه شد که بخش قابل توجهی از آن بازبینی قوانین حفظ حریم است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین