|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۷۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
سلاح گرم در عربستان از جمله مواردی است که به ندرت می‌توان در مراسمات شادی و عزا و نزاع‌های خیابانی شاهد آن نبود.
 سلاح گرم در عربستان از جمله مواردی است که به ندرت می‌توان در مراسمات شادی و عزا و نزاع‌های خیابانی شاهد آن نبود.

به گزارش فارس، عربستان سعودی از آن کشورهایی است که علی رغم قانون انحصار سلاح در دست نیروهای نظامی و امنیتی، بسیاری از شهروندان این کشور، سلاح دارند و در مراسمات مختلف نیز به وفور از آن استفاده می‌کنند.

به نوشته الخلیج آنلاین، در سال ۲۰۱۲ در استان «بقیق» در منطقه «الشرقیه» عربستان در یک حادثه تیراندازی هوایی و سقوط کابل برق بر روی مردم ۲۵ نفر از جمله سه کودک کشته شدند. پس از این فاجعه که در نوع خود بی سابقه بود، مقامات سعودی هیچ اقدامی در راستای محدود کردن حمله سلاح و برخورد با خریداران سلاح نکردند. شلیک گلوله در عزاداری‌ها و مراسمات عروسی و مناسبت‌های دیگر، تا کنون موجب کشته و زخمی شدن بسیاری در عربستان شده است.

اخیرا در شهر طائف طی یک درگیری مسلحانه یک فرد ۳۸ از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده است. در جده نیز یک پدر یک خانواده با سلاح گرم پس از کشتن دامادش، دخترش را نیز زخمی کرده است.

تمامی اینها در حالی است که استفاده از سلاح در مناسبت‌ها و شادی‌ها در ضدیت با قانون «سلاح و مهمات دولت سعودی» است و فرد حامل سلاح باید به زندان یا پرداخت غرامت مالی یا هر دو محکوم شود. با این حال موارد شلیک با سلاح در حال افزایش است.

طبق این گزارش، رسانه‌های رسمی و غیر رسمی سعودی تا کنون خبری از میزان کشته شده‌ها از طریق تیراندازی در میان شهروندان، گزارش نکرده‌اند و تا کنون آماری از تعداد سلاح‌های در دست مردم منتشر نشده است.

وزارت کشور عربستان سعودی در آوریل ۲۰۱۸ از کشف ۲۷ هزار و ۵۸۰ قبضه سلاح و بازداشت ۱۱۶ نفر که در جریان قاچاق و خرید و فروش آن فعالیت داشتند خبر داد.

تا پیش از ماه ژوئیه گذشته قانون سفت و محکمی در این خصوص وجود نداشت و کسانی که می‌خواستند مجوز سلاح بگیرند فقط باید تحت معاینه قرار می‌گرفتند تا ثابت شود هیچ گونه مشکل جسمی یا نقض عضو یا بیماری روحی ندارند. پس از این ماه وزارت کشور سعودی مقررات جدیدی را وضع و اعلام کرد که دارندگان سلاح باید تعهد بدهند که بدون مجوز نمی‌توانند سلاح خود را فروخته یا به فرد دیگری واگذار کنند. همچنین باید تعداد مشخصی گلوله و مهمات نزد خود نگه دارند و همچنین حق حمل سلاح در حرمین شریفین مکه و مدینه یا دیگر مساجد، مراسمات عزا و شادی، خیابان‌، مناطق نظامی و نفتی، ادارات دولتی و فرودگاهها را ندارند.

همچنین طبق این قانون دارندگان سلاح باید بالای ۲۱ سال سن داشته باشند.

سلاح‌ها از کجا به عربستان منتقل می‌شود؟

شهروندان سعودی عمده سلاح‌های خود را از طریق یمن با قیمت ارزان به دست می‌آورند. به نوشته روزنامه سبق، سلاح کلاشینکف ۸۰۰۰ ریال سعودی (۲۱۵۰ دلار) و دیگر سلاح‌های گرم تا ۵۰۰۰ ریال سعودی (۱۳۴۵ دلار) نیز خریداری می‌شود.

در همین حال در شبکه‌های اجتماعی نیز فروشندگان با درج تصاویر، انواع سلاح‌ها را به آسانی به فروش می‌رسانند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین