|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۲۷۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
اگر از مردم بخواهید دو بیماری که احتمال بیشتری دارد موجب مرگ آنها شود را نام ببرند، افراد بسیاری به سرطان و بیماری قلبی اشاره خواهند داشت.
اگر از مردم بخواهید دو بیماری که احتمال بیشتری دارد موجب مرگ آنها شود را نام ببرند، افراد بسیاری به سرطان و بیماری قلبی اشاره خواهند داشت.

سرطان و بیماری قلبی هر ساله جان میلیون ها نفر را در جهان می گیرند و از این رو، مواجهه با چنین پاسخی چندان غیر منتظره نیست.

متاسفانه، به رغم تمام تلاش های صورت گرفته برای ارائه داروهای جدید و مبارزه با این دو بیماری، شاهد روند افزایشی آمار مرگ و میر آنها هستیم.

اما برخی خبرهای خوب می توانند همچنان ما را نسبت به آینده امیدوار نگه دارند. پژوهشی جدید که در دانشگاه ادیث کاوان در استرالیا انجام شد، نشان داده است که ترکیبی قدرتمند که به واسطه مصرف برخی خوراکی ها، مانند سیب و چای، دریافت می کنیم، توانایی محافظت از ما در برابر سرطان و بیماری قلبی را دارد، به ویژه، اگر به واسطه برخی عادات سبک زندگی نه چندان سالم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری ها قرار داشته باشیم.

سیب و چای چه نقطه مشترکی با هم دارند؟
شاید نام آنها را نشنیده باشید، اما فلاونوئیدها از ترکیبات قدرتمند موجود در گیاهان هستند. مطالعه دانشگاه ادیث کاوان که شرایط ۵۳ هزار نفر را برای بیش از ۲۳ سال دنبال کرد، نشان داد، افرادی که مقادیر متوسط تا زیاد مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها را مصرف می کنند، احتمال کمتری دارد مرگ ناشی از سرطان یا بیماری قلبی را تجربه کنند.

همچنین، پژوهشگران دریافتند که اثر محافظتی فلاونوئیدها چنان قوی است که حتی می تواند برای افرادی که به واسطه عادات سبک زندگی ناسالم، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل، در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به این بیماری های مزمن قرار دارند، سطحی از محافظت را فراهم کند.

به بیان ساده، مصرف غذاهای سرشار از فلاونوئیدها می تواند روشی ساده برای پرهیز از ابتلا به بیماری های مرگباری مانند سرطان و بیماری قلبی باشد که این روش بسیار ساده‌تر از دیگر تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش منظم و ترک عادات مضر، مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل، هستند که تاثیر مثبت آنها در کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها ثابت شده است.

اما نتایج مطالعه دانشگاه ادیث کاوان به معنای نادیده گرفتن روش های مفید دیگر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی نیست. به گفته پژوهشگران این دانشگاه، این یافته ها از آن نظر اهمیت دارند که پتانسیل پیشگیری از سرطان و بیماری قلبی با افزایش مصرف مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها را به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری ها قرار دارند، نشان می دهند.

همچنین، توجه به این نکته اهمیت دارد که مصرف فلاونوئیدها خطر افزایش یافته مرگ ناشی از سیگار کشیدن و مصرف الکل را خنثی نمی کند و همچنان بهترین اقدام برای تقویت سلامت ترک سیگار و محدود کردن یا قطع مصرف نوشیدنی های الکلی است.

به چه میزان از فلاونوئیدها نیاز دارید؟
شاید این پرسش مطرح شود که چه میزان از فلاونوئیدها را باید از رژیم غذایی خود دریافت کنید تا از فواید ضد بیماری این مواد مغذی بهره‌مند شوید.

به گفته پژوهشگران استرالیایی، شرکت کنندگان در مطالعه که کمترین میزان خطر مرگ مرتبط با سرطان یا بیماری قلبی را داشتند روزانه حدود ۵۰۰ میلی گرم از فلاونوئیدها را از منابع مختلف دریافت می کردند.

دستیابی به این هدف از طریق رژیم غذایی ساده است و به عنوان مثال، مصرف یک فنجان چای، یک سیب، یک پرتقال، ۱۰۰ گرم بلوبری، و ۱۰۰ گرم بروکلی می تواند طیف گسترده ای از ترکیبات فلاونوئیدی و بیش از ۵۰۰ میلی گرم از فلاونوئیدها را در اختیار بدن شما قرار دهد.

توانایی فلاونوئیدها در کاهش سطوح التهاب و بهبود عملکرد رگ های خونی، دو عاملی که به طور فزاینده در خط مقدم پیشگیری از بیماری قرار می گیرند، می تواند دلیل کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در نتیجه مصرف این ترکیبات گیاهی قدرتمند را توضیح دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین