|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۲۷۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: موضوع زنان و خانواده یک مسئله زنانه نیست بلکه همه دستگاه ها باید در تحقق اهداف آن مشارکت کنند.
 معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: موضوع زنان و خانواده یک مسئله زنانه نیست بلکه همه دستگاه ها باید در تحقق اهداف آن مشارکت کنند.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان مرکزی با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت و شهادت شهیدان رجایی و باهنر، این دو شهید را دارای عالی ترین رتبه و همچنان الهام بخش حرکت دولتمردان دانست و افزود: این دو شهید قطب نمای حرکت دولتمردان هستند و دولت با خلوص نیت، اتکا به خدا در راستای تحقق اهداف انقلاب و پاسداری از حرمت خون شهدا حرکت می کند و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نخواهد کرد.

وی اظهار کرد: دولت با همه ظرفیت های خود برای استقرار دولتی کارآمد و مردم گرا و مقابله با فساد تلاش خواهد کرد و ارتقای شفافیت را دنبال می کند تا بدنه جامعه را در کنار خود داشته باشد.

وی افزود: امید است با همکاری و افزایش انسجام درون دستگاه و بین دستگاهی، دولت با مردم و بخش خصوصی و دیگر قوا بتوان اهداف مشترک برنامه های ملی را پیش برد.

ابتکار به موضوع عدالت اشاره کرد و گفت: عدالت با فطرت بشر عجین شده است، حق انسان ها در تعیین سرنوشت خود از مصادیق عدالت است و در دولت تدبیر و امید مولفه مردم سالاری همواره مدنظر قرار دارد.

وی بعد دیگر عدالت را در مباحث اقتصادی دانست و تاکید کرد: دولت بیش از هر زمان دیگری به معیشت و اشتغال جامعه آنهم در شرایط کنونی که با وجود تحریم های سنگین هر مراوده ای که به تقویت اقتصاد کشور کمک کند را متوقف می کنند، توجه دارد.

وی به موضوع عدالت جنسیتی نیز اشاره کرد و گفت: عدالت جنسیتی برگرفته از آموزه های قرآن کریم است. سیاست عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه کشور و در ماه ۱۰۱ به صراحت مورد اشاره قرار گرفته است و از ابتدای دولت دوازدهم شاخص عدالت جنسیتی در محورهای مختلف نیز تدوین شد.

ابتکار اضافه کرد: شاخص های کلی عدالت جنسیتی تدوین و سپس شاخص های اقتصادی نیز تدوین و ابلاغ شد. در مرحله بعدی تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به استان ها محول شد تا براساس اولویت های استان ها این سند تدوین شود.

وی با بیان اینکه این سند قابلیت بازنگری در بازه های زمانی را دارد و باید به لحاظ اجرایی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، افزود: موضوع زنان و خانواده یک مسئله زنانه نیست بلکه همه دستگاه ها باید در تحقق اهداف آن مشارکت کنند و در سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده نیز به عقب افتادگی های حوزه زنان و دختران که به فرد و خانواده آسیب وارد کرده است، نگاه ویژه ای خواهد شد.

ابتکار با تاکید بر اینکه بین موجودیت زن و خانواده دوگانگی و تقابلی وجود ندارد، گفت: همه آحاد جامعه به بستر خانواده نیاز دارند. زن نباید برای داشتن شغل و استقلال مالی مجبور به گذشتن از نقش های خانوادگی خود شوند و بالعکس، که در این راستا اجرای طرح مرخصی ۹ ماهه بارداری در حال تامین اعتبار است و باید اجرای آن مورد توجه قرار گیرد و حتی در صورت عدم اجرا بانوان در این رابطه اقدام حقوقی کنند.

وی با اشاره به تکالیف دولت در حوزه خانواده بیان کرد: سند آموزش های قبل از ازدواج تدوین شده و براساس آن ۶ ساعت آموزش در این رابطه الزامی است.

معاون رییس جمهوری اجرای طرح ملی گفت و گوی خانواده که رفع اختلال در ارتباطات درون خانوادگی، سوءتفاهم، لکنت زبان و عدم اقدام متقابل که به خشونت لفظی و رفتاری و حتی طلاق می انجامد را هدف قرار داده است، طرح تولید محصول سالم و استاندارد ویژه زنان روستایی، طرح زنان سرپرست خانوار و آموزش مهارت کسب و کار که تاکنون ۱۲ هزار زن در آن مشارکت داشته اند و توان افزایی سازمان های مردم نهاد را از جمله طرح های در حال اجرای معاونت زنان و امور خانواده دانست.

وی با اشاره به اینکه سمن ها محور اصلی تحولات اجرایی هستند و استان مرکزی از ظرفیت های مناسبی در حوزه سازمان های مردم نهاد برخوردار است، گفت: توافق نامه ای با سازمان بهزیستی جهت حمایت از اورژانس اجتماعی منعقد شده است، همچنین طرح های خودمراقبتی نیز مد نظر است که برای کارشناسان استان نیز اجرایی خواهد شد. معاونت امور بانوان نیز آمادگی حمایت از صندوق های خرد بانوان روستایی را دارد که برای ارتقای وضعیت زنان روستایی و اشتغال موثر است.

ابتکار سند ارتقای وضعیت زنان استان را سند تحولی مهمی برای استان دانست و گفت: انتظار داریم همه دستگاه های اجرایی تکالیف خود را به صورت کامل انجام دهند.

وی با اشاره به ضرورت پیش بینی فضای ورزشی مناسب برای دختران، تصریح کرد: اگر خواهان داشتن دختران، زنان و مادران با شاخص های سلامت روح و روان و جسم هستیم باید برای ورزش دختران به صورت خاص برنامه ریزی داشته باشیم. سیاست عدالت جنسیتی این نیست که چون مدارس اشراف دارند دختران نباید ورزش کنند، بلکه باید مناسب سازی مدارس انجام گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین