|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۲۷۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
خبرگزاری طلوع افغانستان به نقل از "عبدالله عبدالله" نوشت، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بر روند صلح مقدم است و آینده ای بهتر برای کشور تضمین خواهد کرد. اگر صلح در آینده نزدیک برقرار نشود، ما باید توجه مان را به انتخابات معطوف کنیم.
  "عبدالله عبدالله"، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفت، افغان ها باید از حق شان برای تعیین آینده خود استفاده کنند و انتخابات ریاست جمهوری کشور بر صلح مقدم است.

خبرگزاری طلوع افغانستان به نقل از "عبدالله عبدالله" نوشت، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بر روند صلح مقدم است و آینده ای بهتر برای کشور تضمین خواهد کرد. اگر صلح در آینده نزدیک برقرار نشود، ما باید توجه مان را به انتخابات معطوف کنیم.

وی با اشاره تلویحی به بازگشت طالبان به عنوان بخشی از توافقنامه احتمالی صلح، خاطر نشان کرد، افغان ها برای جلوگیری از بازگشت گروهی "دروغگو" باید در انتخابات شرکت کنند. افغانستان یک گروه فاسد، دروغگو و سلطه آن بر آینده مردم این کشور را برنمی تابد.

عبدالله که از رقبای اصلی "اشرف غنی" در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و از ۱۸ نامزد این انتخابات است که ۶ مهر برگزار می شود.

عبدالله در دو دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامزد بود. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان رقیب حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین وارد کارزار انتخاباتی شد و توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند. در انتخابات ۲۰۱۴ در مقابل محمد اشرف غنی به رقابت پرداخت که باز هم انتخابات به دور دوم کشیده شد و در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد.

شعار تیم عبدالله "ثبات و همگرایی" و او نامزد حزب جمعیت اسلامی است و دو حزب جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت نیز از او حمایت می‌ کنند.

احمد ولی مسعود، حکیم تورسن، رحمت الله نبیل، زلمی رسول، نورالله جلیلی، شیدا محمد ابدال، عنایت الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، لطیف پدرام، محمد ابراهیم الکوزی، محمد اشرف غنی، محمد حنیف اتمر، محمد یونس قانونی، محمد شهاب حکیمی، نورالحق علومی و نور رحمان لیوال، دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هستند.

هشتمین مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان برای دستیابی به توافقنامه صلح و پایان دادن به درگیری در افغانستان در تاریخ ۲۱ مرداد در دوحه قطر به پایان رسید.

طالبان پس از پایان دور هشتم مذاکرات صلح افغانستان میان نمایندگان آمریکا و این گروه در دوحه قطر اعلام کرد، امروز مذاکرات به پایان رسید و "زلمی خلیلزاد"، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز در صفحه توییترش ابراز امیدواری کرد، این عید (قربان) آخرین عیدی باشد که افغانستان در جنگ به سر می‌ برد.

گفته می‌ شود پس از توافق میان نمایندگان دو طرف، مذاکرات بین‌ افغانی برگزار خواهد شد.

در همین حال، خلیلزاد سه شنبه به منظور ازسرگیری مذاکرات با طالبان عازم دوحه شد.

خبرگزاری طلوع افغانستان به نقل از وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد،، خلیلزاد با رئیس دولت افغانستان نیز درباره روند صلح و بسیج همه تدارکات برای مذاکرات بین افغانی رایزنی می کند.

خلیلزاد سه شنبه هنگام بازگشت به قطر در توییتی اعلام کرد، هفته‌ ای سازنده در واشنگتن داشتم. اطلاعات لازم درباره این که کجا ایستاده‌ایم و گام بعدی چیست، در اختیار مدیریت قرار دادم.

وی افزود، دوباره در راه بازگشت هستم. ابتدا در دوحه توقف خواهم کرد، جایی که تلاش خواهیم کرد مسائل باقی مانده را حل و فصل کنیم. ما آماده‌ ایم و باید ببینیم آیا طالبان هم آماده‌ هستند.

نمایندگان آمریکا و طالبان با هدف امضای توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، از اکتبر ۲۰۱۸ مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند و اکنون، پس از برگزاری هشت دور مذاکره، طرفین امیدوارند توافقنامه صلح را نهایی کنند.

خلیلزاد هفته پیش پس از پایان دور هشتم مذاکرات هیئت آمریکایی و نمایندگان گروه طالبان در قطر گفته بود، این دور از مذاکرات بر مسائل باقی‌ مانده برای دستیابی به توافقنامه احتمالی با طالبان که زمینه خروج مشروط نیروهای آمریکایی را فراهم می‌کند، متمرکز بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین