|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۲۷۵۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
وزیر خارجه آمریکا که دولت کشورش به دلیل ناکام ماندن سیاست‌هایش در قبال ایران مورد انتقاد محافل رسانه‌ای و سیاسی این کشور قرار دارد در مصاحبه‌ای تصمیم برای خروج از برجام را «خردمندانه» توصیف کرد.
 وزیر خارجه آمریکا که دولت کشورش به دلیل ناکام ماندن سیاست‌هایش در قبال ایران مورد انتقاد محافل رسانه‌ای و سیاسی این کشور قرار دارد در مصاحبه‌ای تصمیم برای خروج از برجام را «خردمندانه» توصیف کرد.

به گزارش فارس، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای روز سه‌شنبه تصمیم دولت این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران را «خردمندانه» توصیف کرد.

در حالی که دولت «دونالد ترامپ» به دلیل محقق نکردن وعده‌های خود برای انعقاد توافقی بهتر از برجام پس از خروج از آن مورد انتقاد قرار گرفته، پامپئو گفت: «خبر خوب این است که ما داریم خردمندانه کار می‌کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری CBS گفت: «اینکه ما از برجام خارج شدیم، خردمندانه بود. این توافق ایران را در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار می‌داد و رئیس‌جمهور ترامپ مصمم است اجازه ندهد این اتفاق بیفتد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و مدعی شد که این تحریم‌ها اثرگذار بوده‌اند.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه تحریم‌ها روی مردم ایران اثر گذاشته‌اند گفت: «مردم ایران می‌دانند کارزار انقلابی که سران کشورشان به راه انداخته‌اند در راستای منافع آنها نیست.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و از ۱۶ تیرماه یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف‌ها صادر کرده است. تهران گفته در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد نشود از ۶۰ روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین