|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
کد خبر: ۲۷۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
مخالفان سودانی به رهبری گروه‌های آزادی و تغییر و شورای نظامی انتقالی سودان در چهار اوت جاری به صورت اولیه سند قانون اساسی را با میانجیگری اتحادیه آفریقا به امضا رساندند.
 ولیعهد عربستان امروز (دوشنبه) چهار گفتگوی تلفنی درباره توافقنامه تاریخی سودان داشت.

 به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان امروز ابتدا با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و پس از او با احمد ربیع، از رهبران گروه‌های آزادی و تغییر گفتگو کرد.

بن سلمان در این دو تماس تلفنی بابت توافقنامه "تاریخی" که همه طرف‌های سودانی به آن دست یافتند، به البرهان و ربیع تبریک گفت.

ولیعهد عربستان در این گفتگوها بر حمایت عربستان از سودان و مردم آن در راستای تقویت امنیت و ثبات در این کشور پس از امضای توافقنامه تاریخی روز یکشنبه تاکید کرد.

وی افزود: ثبات سودان بخش مهمی از ثبات منطقه است و امیدواریم خواسته‌های مردم سودان محقق شود.

همچنین بن سلمان در تماس تلفنی با آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی از نقش او در نزدیک‌سازی نقطه نظرات طرف‌های سودانی تقدیر و بر حمایت عربستان از تمامی تلاش‌ها برای تقویت امنیت و ثبات منطقه تقدیر کرد.

علاوه بر اینها ولیعهد عربستان در چهارمین تماس تلفنی امروز خود با موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا، از تلاش‌هایی که وی برای دستیابی به این توافق تاریخی میان تمام طرف‌های سودانی انجام داد، تقدیر کرده و بر حمایت عربستان از تحقق خواسته‌های مردم سودان و حفظ امنیت و ثبات آن تاکید کرد.

شورای نظامی انتقالی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر روز شنبه در خارطوم توافقنامه سند قانون اساسی را به صورت نهایی با حضور گسترده مسئولان کشورهای عربی و آفریقایی امضا کردند.

محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان نماینده این شورا در امضای این سند بود و آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی، مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر، موسی فکی، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا، بکا هاوستو، وزیر خارجه فنلاند، یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، خلیل ابراهیم الزوادی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به منطقه شاخ آفریقا و نمایندگان سه کشور (فرانسه، انگلیس و آلمان) از جمله شاهدان امضای این توافق بودند.

مخالفان سودانی به رهبری گروه‌های آزادی و تغییر و شورای نظامی انتقالی سودان در چهار اوت جاری به صورت اولیه سند قانون اساسی را با میانجیگری اتحادیه آفریقا به امضا رساندند.

دو طرف سودانی درباره جدول زمانی مرحله انتقالی شامل ۳۹ ماه که در آن قدرت میان دو طرف تقسیم می‌شود و با برگزاری انتخابات پایان می‌یابد، توافق کردند.

در این توافقنامه درباره تشکیل شورای حاکمیتی با ۱۱ عضو شامل پنج نظامی که شورای نظامی آنها را انتخاب می‌کند و پنج چهره از غیرنظامیان که گروه‌های آزادی و تغییر آنها را تعیین می‌کنند و نیز یک چهره غیرنظامی که با توافق دو طرف انتخاب می‌شود، توافق حاصل شد. همچنین گروه‌های آزادی و تغییر بر اساس توافق امضا شده، شخص نخست وزیر را انتخاب می‌کنند. این گروه‌ها با کاندیداتوری عبدالله حمدوک برای پست نخست وزیری توافق کردند.

سودان از ۱۱ آوریل گذشته که فرمانده ارتش در پی اعتراض‌های مردمی در محکومیت وخامت شرایط اقتصادی عمر البشیر را از ریاست جمهوری برکنار کرد، شاهد تنش‌های مستمری است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین