|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۲۷۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کاکائو دارای مقداری ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین Cو ویتامین Eاست و مواد معدنی شامل منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منگنز هم دارد.
 دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خوردن شکلات، پاستیل و مواد خوراکی از این دست باعث از بین رفتن اشتهای کودک شده و اختلال در رشد کودک ایجاد می شود.

رضا قدیمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه شکلات، پاستیل و آبنبات از دسته خوراکی های پرطرفدار در کودکان محسوب می شود، اظهار کرد: تمایل زیاد کودکان به این دسته از مواد خوراکی باعث ایجاد نگرانی هایی در والدین شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از والدین متاسفانه با دادن شکلات یا آبنبات سعی در آرام کردن یا تشویق کودکان‌شان دارند، تصریح کرد: شکلات از آن ترکیباتی محسوب می شود که به دلیل میزان قند قابل توجه اشتهای کودک را از بین برده و میزان مصرف سایر مواد غذایی غنی از مواد مغذی ارزشمند از جمله ویتامین ها را کاهش می دهد.

متخصص تغذیه بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل با تاکید بر اینکه مصرف این خوراکی های پر طرفدار در بین کودکان مانع از جذب کلسیم می‌شود، گفت: شکر موجود در شکلات باعث بیش‌فعالی، اختلال در رشد کودک  و گاها ممکن است کودک مستعد دیابت شود.

قدیمی با تاکید بر اینکه شکلات‌ها معمولا حاوی مواد نگه‌دارنده هستند که این مواد تاثیرات خوبی برای کودکان ندارد، خاطرنشان کرد: دانه‌های کاکائو موجود در انواع معتبر شکلات های کاکائویی، دارای مقدار زیادی پلی فنول است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای سلامتی مفید است.

وی در ادامه بیان کرد: کاکائو دارای مقداری ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین Cو ویتامین Eاست و مواد معدنی شامل منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منگنز هم دارد.

متخصص تغذیه بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: چربی کاکائو به خودی خود باعث افزایش کلسترول نمی‌شود اما وقتی با چربی‌های دیگر ترکیب شود، ممکن است اثرات منفی‌ای روی سطح کلسترول خون داشته باشد بنابراین مهم است که چه برند شکلات یا کاکائویی مصرف می‌کنیم.

قدیمی با اشاره به اینکه فرآیند تولید پاستیل ها با مقداری ژلاتین برای ایجاد حالت شفافیت و چسبندگی، روغن خوراکی برای براق شدن، انواع اسانس‌های میوه‌ای براساس مزه و طعمی که مورد نظر است، تصریح کرد: رنگ‌ها و طعم‌ دهنده‌های مجاز خوراکی، آب و شیرین‌کننده که می‌تواند شکر یا گلوکز باشد و چند افزودنی دیگر در مرحله تولید به‌کار گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با این حال جایگزین کردن پاستیل و خوراکی‌هایی مانند آن با وعده‌های غذایی به هیچ‌ وجه توصیه نمی‌شود، گفت: چراکه این خوراکی‌ نه‌ تنها مواد مورد نیاز بدن را تامین نمی‌کند بلکه به دلیل طعم شیرین و چربشان خیلی زود با ذائقه فرد سازگار شده و حتی می‌تواند او را به خوردن این نوع خوراکی‌ها معتاد کند.

متخصص تغذیه بالینی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: این ترکیبات ژلاتینی به مخاط دهان و دندان‌ها می‌چسبد و احتمال پوسیدگی دندان‌ها را زیاد می‌کند، پس فراموش نکنید که بهتر است به جای جویدن پاستیل صبر کنید در دهان‌تان آب شود و بلافاصله بعد از خوردن پاستیل مسواک بزنید.

قدیمی گفت: در برخی از انواع پاستیل ها و یا اسمارتیس ممکن است مواد مصنوعی و رنگدانه های شیمیایی استفاده شود که بعضا می توانند کودکان را مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ کنند.

وی خاطرنشان کرد: کالری انواع پاستیل‌ها با توجه به اندازه و طرز تهیه آن در کارخانه‌های مختلف متفاوت است و معمولا بر اساس وزن و ترکیباتی مثل شکر و روغنی که در آن وجود دارد، کالری‌اش محاسبه می‌شود اما می‌توان گفت در هر 100 گرم آن بین 300 تا 500 کیلوکالری انرژی وجود داشته که با میزان کالری موجود در یک وعده غذایی برابری می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین