کد خبر: ۲۷۵۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
طلیب و عمر اولین نمایندگان زن مسلمان در کنگره آمریکا هستند. رشیده متولد دیترویت، اولین آمریکایی-فلسطینی است که برای عضویت کنگره انتخاب شد. هر دو نماینده از حزب دموکرات بوده و انتقادات شدیدی نسبت به ترامپ و سیاست‌های اسرائیل دارند.
 مفتیه طلیب، مادر بزرگ ۹۰ ساله رشیده طلیب، نماینده‌ای از کنگره آمریکا به کشمکش‌ها میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از یک سو با نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از سوی دیگر در خصوص سفر نوه‌اش به کرانه باختری واکنش نشان داد.

به نقل از سایت ارم نیوز، مفتیه در کرانه باختری با تمسخر اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت: ترامپ می‌گوید رشیده نمی‌آید، خدا ترامپ را هدایت کند، قلب من می‌گوید او می‌آید.

رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه تحت تاثیر فشارهای ترامپ قرار گرفت و به رشیده طلیب و همکارش الهان عمر، نماینده دموکرات کنگره آمریکا اجازه سفر به کرانه باختری را نداد؛ هر چند که ابتدا با این سفر موافقت کرده بود.

این رژیم روز بعد اعلام کرد که بر اساس اصول انسانی به رشیده اجازه می‌دهد با خانواده‌اش در کرانه باختری دیدار کند، اما رشیده طلیب این پیشنهاد را نپذیرفت و گفت: اسرائیل با اعمال محدودیت‌هایی قصد تحقیر او را دارد.

طلیب اشاره‌ای به شروطی که به او تحمیل شده، نکرد.

ترامپ روز جمعه در توئیتی نوشت: رشیده طلیب در نامه‌ای خطاب به مسئولان اسرائیلی تمایل شدید خود برای دیدار با مادربزرگش را ابراز کرده بود، به سرعت نیز مجوزی برای این کار به او اعطا شد، اما طلیب این موافقت را نپذیرفت.

بسام طلیب، عموی رشیده طلیب نیز در این رابطه گفت: از سال ۲۰۰۶ رشیده را ندیده است.

رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند، با درخواست سفر رشیده به کرانه باختری در راستای عدم ترویج تحریم اسرائیل موافقت شد.

طلیب و الهان عمر هر دو حمایت خود را از کمپین تحریم اسرائیل و خارج کردن سرمایه‌ها و إعمال تحریم‌ها علیه این رژیم اعلام کرده‌اند که این کمپین همسو با خواسته فلسطینی‌ها و در مخالفت با سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه است،.

بر اساس قوانین رژیم صهیونیستی مسئولان این رژیم می‌توانند به حامیان این کمپین اجازه ورود به اراضی اشغالی را ندهند.

طلیب و عمر اولین نمایندگان زن مسلمان در کنگره آمریکا هستند. رشیده متولد دیترویت، اولین آمریکایی-فلسطینی است که برای عضویت کنگره انتخاب شد. هر دو نماینده از حزب دموکرات بوده و انتقادات شدیدی نسبت به ترامپ و سیاست‌های اسرائیل دارند.

دولت ترامپ که به صورت ویژه‌ای به دولت نتانیاهو نزدیک است، طرح صلحی را تدوین کرد که جزئیات آن هنوز مبهم است. دولت ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" در سال ۲۰۱۷ خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت.

ترامپ در طول چند هفته گذشته حملات شدیدی را علیه رشیده طلیب و الهان عمر و دو نماینده زن دیگر آغاز کرده و این چهار نماینده زن را به خصومت با اسرائیل متهم کرده است، اظهاراتی که از سوی منتقدان محکوم شده و آن را نژادپرستانه توصیف کرده‌اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین