|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۷۴۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
در پی افزایش تنش بین چین و آمریکا به‌دلیل دخالت‌های واشنگتن در امور هنگ‌کنگ، پکن با ورود دو ناو آمریکایی به سواحل این منطقه نیمه خودمختار، مخالفت کرد.
 در پی افزایش تنش بین چین و آمریکا به‌دلیل دخالت‌های واشنگتن در امور هنگ‌کنگ، پکن با ورود دو ناو آمریکایی به سواحل این منطقه نیمه خودمختار، مخالفت کرد.

به گزارش فارس، چین درخواست دو کشتی جنگی آمریکایی برای ورود به سواحل هنگ‌کنگ را رد کرد.

به نوشته روزنامه «سوت چاینا مورنینگ پست»، معاون سخنگوی ناوگان اقیانوسیه آمریکا اعلام کرد، چین درخواست کشتی جنگی آبی-خاکی «گرین بی»که قصد داشت روز شنبه وارد سواحل هنگ‌کنگ شود را رد کرده است.

از سوی دیگر کشتی گشت‌زن حامل موشک‌های هدایت‌شونده «لیک اِری» نیز که خواستار پهلو گرفتن در هنگ‌کنگ در ماه آینده میلادی شده بود، با مخالفت پکن مواجه شد.

آخرین کشتی آمریکایی ماه آوریل وارد سواحل هنگ‌کنگ شد. پس از افزایش تنش میان چین و آمریکا بر سر اعتراضات هنگ‌کنگ، پکن، واشنگتن را به دخالت در امور داخلی این منطقه نیمه خودمختار متهم کرد.

چین بارها به واشنگتن و لندن اخطار داد در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت نکنند. اما افراشته‌شدن پرچم این کشورها در اعتراضات نشان داد این نا آرامی‌ها همانطور که وزیر امور خارجه چین اعلام کرده بود منشاء خارجی دارد.

شهروندان هنگ‌کنگی نهم خرداد ماه در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در مجلس این کشور اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمان به چین را میسر ‌می‌کرد. اما به‌ گفته معترضان موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد. فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی مجلس را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد، اما این اقدام او موجب فروکش کردن اعتراضاتی که چین معتقد است ریشه در تحریکات غربی‌ها دارد، نشد.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره انگلیس بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با لندن به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ‌کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین