|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۲۷۴۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در روسیه،‌در تلاشی برای منصرف کردن مسکو از فروش جنگنده‌های پیشرفته به ترکیه، ادعا کرد آنکارا شریکی نامطمئن و دمدمی مزاج برای روسیه است.
 سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در روسیه،‌در تلاشی برای منصرف کردن مسکو از فروش جنگنده‌های پیشرفته به ترکیه، ادعا کرد آنکارا شریکی نامطمئن و دمدمی مزاج برای روسیه است.

به گزارش فارس، بعد از تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده آمریکایی اف-35 و تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری‌شده به آنکارا، اکنون گفته می‌شود تل‌آویو دست به کار شده تا این بار مانع فروش جنگنده‌های پیشرفته روسی به این کشور شود.

«زِوی ماغن» سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در روسیه مدعی شد که مسکو باید درخصوص قرارداد فروش جنگنده‌های «سوخو ۳۵» به ترکیه بسیار هوشیار باشد زیرا آنکارا شریکی غیرقابل اعتماد است که به راحتی مواضعش را تغییر می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» ماغن در مصاحبه با روزنامه «وزگلاد» گفت:‌«ترکیه، شریک مشکوکی برای روسیه است، زیرا منافع ترکیه روزی با یک طرف و روزی با طرف دیگر همسو است. ترکیه همزمان سر در توبره و آخور دارد. آنکارا عضو فعال ناتو است و به این زودی‌ها آن را رها نمی‌کند».

بعد از کنار گذاشته‌شدن ترکیه از برنامه اف-۳۵ و لغو آموزش خلبانان ترکیه‌ای در آمریکا، مدیر «روس ‌بورون ‌اکسپورت» شرکت تسلیحاتی روس به آنکارا پیشنهاد داد تا به جای جنگنده‌های آمریکایی، جنگنده نسل‌جدید سوخو-۳۵ را از این کشور خریداری کند.

سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در روسیه با ادعای اینکه ترکیه شریک قابل اعتمادی برای فروش چنین جنگنده‌های پیشرفته‌ای نیست، افزود خصوصیات سوخو-۳۵ با اف-۳۵ چندان تفاوتی ندارد و با اینکه ترکیه هم‌اکنون با کشوری در جنگ نیست اما فروش این جنگنده‌ها به آنها می‌تواند تاثیر جدی بر توازن قوا در منطقه بگذارد.

ماغن با اذعان به اینکه فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ به ترکیه می‌تواند عایدی اقتصادی بزرگی برای روسیه داشته باشد اما به مسکو هشدار داد که نمی‌تواند روی وفاداری تمام و کمال آنکارا حساب باز کند.

پیش از این وبگاه «جوییش‌نیوز» گزارش داده بود که رژیم صهیونیستی در اقدام تنبیهی آمریکا علیه ترکیه نقش داشته و به دلیل نگرانی از تقویت ارتش ترکیه و برهم خوردن موازانه قدرت در غرب آسیا، برای ممانعت از فروش اف-35 به آنکارا لابی کرده بود.

مقامات آمریکایی تهدید کرده بودند اگر ترکیه از روسیه سامانه‌های پدافند موشکی اس-400 خریداری کند، نه تنها از برنامه تولید مشترک اف-۳۵ کنار گذاشته می‌شود بلکه جنگنده‌هایی را که خریداری کرده تحویل نمی‌گیرد. ترکیه طی قراردادی به ارزش حدود یازده میلیارد دلار، صد فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین