|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۲۷۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
 دانش‌آموز خوزستانی رتبه یک کنکور سراسری سال 98 با اشاره به اینکه دانش‌آموزان کنکوری نباید کنکور را سخت بگیرند، گفت: همین سخت نگرفتن کنکور دلیل موفقیت من بود.

علیرضا سخایی‌راد، دانش‌آموز مدرسه شهید بهشتی اهواز در کنکور سراسری سال 98 رتبه یک گروه ریاضی را کسب کرد، خبرگزاری ایسنا با این دانش‌آموز گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*از چه زمانی مطالعه برای کنکور سراسری را آغاز کردید؟

من مطالعه برای کنکور سراسری را از پایه دهم مقطع متوسطه شروع کردم و در مجموع در سال هشتم، دهم، یازدهم و دوازدهم متوسطه در آزمون‌های آزمایشی شرکت کردم.

*تراز شما در آزمون‌های آزمایشی که شرکت می‌کردید چطور بود؟

میانگین تراز من در این آزمون‌ها حدود 8400 بود.

*در هر یک از دروس در کنکور سراسری چه درصدهایی را به دست آوردید؟

ادبیات، دین و زندگی، ریاضی و فیزیک را 100 درصد، عربی و زبان انگلیسی را 95 درصد و شیمی را 88 درصد زدم.

*به طور متوسط روزانه چند ساعت مطالعه داشتید؟

در روزهایی که مدرسه نمی‌رفتم، روزانه 8 تا 10 ساعت مطالعه داشتم.

*زمان جمع‌بندی زمان حساسی است و بسیاری از دانش‌آموزان در این زمان نمی‌دانند باید چطور دروسی که خوانده‌اند را جمع‌بندی کنند، شما در این زمان چطور دروس خوانده شده را جمع‌بندی کردید؟

برای جمع‌بندی برخی دروس از کتاب‌های جمع‌بندی موجود در بازار استفاده کردم اما هرچه به زمان کنکور نزدیک می‌شدیم، بیشتر کتاب‌های وزارتی که منبع اصلی کنکور هستند را مطالعه کردم.

*در انتخاب رشته چه رشته‌ای را انتخاب خواهید کرد؟

هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ام اما احتمالا رشته برق در دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب می‌کنم.

*قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را هم دارید؟

قطعا.

*ترجیح می‌دهید در ایران ادامه تحصیل دهید یا در خارج از کشور؟

تصمیم‌گیری در این زمینه را باید به زمان بسپارم. باید دید در چهار سال آینده چه اتفاق‌هایی می‌افتد.

*بعد از فراغت از تحصیل ترجیح می‌دهید در یک شهر بزرگ کار کنید یا یک شهر کوچک؟ و اینکه به خوزستان برگردید یا در تهران بمانید؟

من شهر بزرگ را ترجیح می‌دهم. البته اهواز هم شهر کوچکی نیست و جزو کلان شهرهای کشور است.

*چه توصیه‌هایی برای دانش‌آموزان کنکوری دارید؟

به دانش‌آموزان کنکوری توصیه می‌کنم کنکور را خیلی سخت نگیرند. بیشتر رتبه‌های برتری که من دیدم، کسانی بودند که کنکور را سخت نگرفتند بلکه به شکلی برنامه‌ریزی کردند که با درس خواندن به آن‌ها فشار نیاید. این مساله موجب می‌شود دانش‌آموزان نتیجه خیلی مثبتی بگیرند.

همچنین به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم، در سال آخر تلاش کنند از حاشیه‌های مختلفی که موجب ایجاد مشغله برای آن‌ها می‌شود، دوری کنند. این حاشیه‌ها می‌تواند برای دانش‌آموزان مختلف، متفاوت باشد؛ کتاب، فیلم، بازی، فعالیت‌های اجتماعی و... ممکن است حاشیه باشد. هر کس خودش می‌داند حاشیه‌هایش چه چیزهایی هستند.

*عامل موفقیت خود را چه چیزی می‌دانید؟

همان مساله سخت نگرفتن، عامل موفقیت من در کنکور سراسری بود.

*گاهی صحبت‌هایی درباره تک بعدی بودن دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان مطرح می‌شود و گفته می‌شود که این دانش‌آموزان تنها در زمینه درسی موفق عمل می‌کنند اما در حوزه‌های دیگر چندان موفق نیستند، شما در این زمینه چطور فکر می‌کنید؟

فکر می‌کنم این جمله چندان درست نیست. می‌توانم بگویم من و یکی دیگر از دانش‌آموزان مدرسه که در کنکور سراسری رتبه تک رقمی کسب کرده‌ایم، دانش‌آموزانی تک بعدی نبودیم. دانش‌آموزان مدرسه ما چندان اینگونه نبودند، حداقل در مدرسه ما، معلمان تلاش می‌کردند که دانش‌آموزان تک بعدی نباشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین