|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۲۷۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
"شکی وجود ندارد که رهبر کره شمالی کنترل کامل کشورش را در اختیار دارد اما در حالی که وی با اعتماد به نفس بیشتری برای مذاکره حول محور برنامه تسلیحات اتمی‌اش در عرصه جهانی گام برمی‌دارد، تغییر اخیر در تعریف جایگاه‌اش در قانون اساسی کره شمالی احتمالا نفوذ و قدرت دیپلماتیک بیشتری به وی خواهد داد."
 "شکی وجود ندارد که رهبر کره شمالی کنترل کامل کشورش را در اختیار دارد اما در حالی که وی با اعتماد به نفس بیشتری برای مذاکره حول محور برنامه تسلیحات اتمی‌اش در عرصه جهانی گام برمی‌دارد، تغییر اخیر در تعریف جایگاه‌اش در قانون اساسی کره شمالی احتمالا نفوذ و قدرت دیپلماتیک بیشتری به وی خواهد داد."

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است، علیرغم نشست‌های بی سابقه متعدد اخیر بین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و قدرت‌های جهان، نتیجه این دیپلماسی حیاتی در بحبوبه بن بست مذاکرات خلع تسلیحات اتمی و آزمایشات اتمی اخیر پیونگ یانگ زیر سوال رفته است.

کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که پارلمان این کشور دومین نشست خود را در تاریخ 20 اوت (7 شهریور) برگزار خواهد کرد.

این نشست به دنبال هفته‌ها آزمایشات تسلیحات اتمی کره شمالی و بیانیه‌های تهدید آمیز درخصوص مانورهای نظامی مشترک آمریکا-کره جنوبی و روند کند مذاکرات اتمی با واشنگتن برگزار خواهد شد.

کیم جونگ اون اعلام کرده که اگر واشنگتن موضع تندروانه‌اش را درخصوص رفع تحریم‌ها تا پایان سال جاری میلادی تغییر ندهد وی راه جدیدی در پیش خواهد گرفت. اگرچه کارشناسان شک دارند که کیم جونگ اون به طور کامل دست از سیاست کنونی‌اش بکشد و جایگاهی را که به عنوان یک سیاستمدار جهانی به سختی به دست آورده، رها کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرد که کیم جونگ اون یک نامه سه صفحه‌ای "بسیار زیبا" برای او فرستاده که در آن تمایل خود را برای دیدار مجدد با ترامپ به منظور آغاز مذاکرات آن هم پس از پایان مانورهای نظامی مشترک واشنگتن-سئول ابراز کرده و به خاطر تشنج پدیده آمده ناشی از آزمایشات موشکهای کوتاه برد اخیر عذرخواهی کرده است.

تحلیلگران می‌گویند: تغییرات جدید در قانون اساسی کره شمالی که بیانگر تحکیم قدرت‌های بسیار زیادی کنونی کیم جونگ اون است، احتمالا به وی اجازه خواهد داد در عرصه جهانی بسیار شفاف‌تر به عنوان یک دیپلمات عمل کند، به صورت فنی پیمان صلحی با ترامپ امضا کند و یا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی داشته باشد.

این تغییرات که به تازگی در کره شمالی اعلام شده ظاهرا به یک واقعیت سیاسی غیرمعمول در کره شمالی مرتبط است؛ واقعیتی دال بر این که در حالی که کیم جونگ اون رهبر بدون شک کره شمالی است اما کیم ایل سونگ، پدربرزگش و بنیانگذار این کشور در قانون اساسی به عنوان رئیس جمهور ابدی کره شمالی درج شده است.

کیم جونگ اون به عنوان رئیس کمیسیون امور دولتی پیونگ‌یانگ که در سال 2016 میلادی تاسیس شد و به عنوان اصلی‌ترین نهاد تصمیم گیرنده این کشور جایگزین کمیسیون دفاع ملی کره شمالی شد که پدرش بنیانگذار آن بود، کشور را اداره می‌کند.

قانون اساسی کره شمالی صریحا اعلام می‌کند که نقش کیم به عنوان رئیس این کمیسیون جدید باعث می‌شود تا وی رهبر عالی کره شمالی باشد. اما این تغییرات جدید این اصلاحیه را اضافه می‌کند که کیم همچنین نماینده کره شمالی است. این بیانگر تغییرات بالقوه از دهه‌های قبل است، هنگامی که رئیس پارلمان کره شمالی به عنوان رهبر کشور عمل می‌کرد.

این تغییرات جدید هر معنی که داشته باشد هیچ کس در داخل و خارج کره شمالی نسبت به جایگاه کیم به عنوان تصمیم گیرنده اصلی کشور شک ندارد و علیرغم تدوین قانون اساسی جدید کیم در حال حاضر نیز اقدامات دیپلماتیک بسیار مهمی را در عرصه جهانی انجام داده و بیانیه‌های را به دنبال دیدار با ترامپ و مون‌ جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی منتشر کرده است.

به گفته موسسه استراتژی امنیت ملی کره جنوبی که اندیشکده‌ای وابسته به آژانس جاسوسی سئول است، این قانون اساسی جدید کره شمالی در حقیقت "قانون اساسی کیم جونگ اون" است.

به گفته این اندیشکده این قانون اساسی صریحا با ارائه نقشی بیشتر و پر رنگ‌تر به کیم در عرصه دیپلماسی از جمله مذاکرات با آمریکا و همچنین فعالیت‌های بالقوه در عرصه سازمان ملل، تهیه شده است.

این اندیشکده افزود: کیم فعالیت‌های مهم در امور خارجی را رسیدگی خواهد کرد، در حالی که رئیس پارلمان کره شمالی عمدتا برای اقدامات تشریفاتی از جمله صدور اعتبار نامه برای دیپلمات‌ها منتصب خواهد شد.

دولت کره شمالی همچنان در حال بررسی این تغییرات است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین