|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۲۷۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
چنین از خودگذشتگی بزرگ و تاثیرگذار و این عمل مخلصانه حضرت ابراهیم باعث شد تا قربانی‌کردن و ذبح گوسفند همچنان به‌عنوان یکی از اعمال و مناسک حجاج در سرزمین مکه به یادگار بماند.
 «عید قربان تنها برای مردم عادی نیست؛ حکومت‌ها هم باید تلاش خود را تماما بر این بگذارند که به‌ اقشار ضعیف‌، آسیب‌پذیر و مستمند جامعه خدمت کنند.»

 آیت‌الله محسن غرویان در یادداشتی در روزنامه اعتماد  درباره عید قربان نوشت: «نکته اول: عید قربان نشانه‌ای از ایثار و فداکاری انسان است در برابر خداوند و اخلاص و عبودیت آدمی ‌در برابر معبود.

روایت عید قربان، روایت از خودگذشتگی در برابر معبود است.

روایتی از این که حضرت ابراهیم آن قدر عاشق بود که حاضر شد، فرزند خود را در راه محبوب قربانی کند، اسماعیل را به قربانگاه ببرد و تسلیم امر پروردگار باشد.

اما خداوند وقتی این اخلاص و ایثار را در ابراهیم دید، پذیرفت و به‌جای آن دستور داد گوسفندی را این حضرت قربانی کند. چنین از خودگذشتگی بزرگ و تاثیرگذار و این عمل مخلصانه حضرت ابراهیم باعث شد تا قربانی‌کردن و ذبح گوسفند همچنان به‌عنوان یکی از اعمال و مناسک حجاج در سرزمین مکه به یادگار بماند.

نکته دوم: از نکات مهم دیگر عید قربان این است که ‌انسان بتواند از علایق شخصی خود عبور کند و مقامات دنیوی، شهرت، ثروت و سایر علقه‌های خود را کنار بزند.

حجاج ما نیز که عمل قربانی را انجام می‌دهند‌، با گوشت این قربانی فقرا، مسکینان و مستمندان را اطعام می‌کنند. این حرکت سمبلی و نشانه‌ای است برای این که بعد از بازگشت از سرزمین وحی و اعمال و مناسک حج، حجاج به فکر نیازمندان جامعه باشند و همه لذت‌‌ها، خوشی‌ها و ثروت را برای خود نخواهند و بتوانند به سایر اقشار نیازمند جامعه برسند. در واقع درس بزرگی که عید قربان به حجاج و به همه مسلمانان می‌دهد، درس گذشت و فداکاری و ایثار برای خدمت به خلق است.

نکته سوم: عید قربان تنها برای مردم عادی نیست؛ حکومت‌‌ها هم باید تلاش خود را تماما بر این بگذارند که به‌ اقشار ضعیف‌، آسیب‌پذیر و مستمند جامعه خدمت کنند.

مدیران و مسئولان ما باید در این عید قربان همین درس را به‌نحو عملی انجام دهند و گشایشی در کار و زندگی مردم ایجاد کنند.

مراسمی ‌مثل عید قربان باید الهام‌بخش باشد؛ برای ایجاد انرژی مثبت در افراد جامعه و امیدواریم که ‌این عید قربان سرآغاز جدیدی برای همبستگی و اتحاد ملی و انسجام و رفع کدورت‌‌ها باشد.»


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین