|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۷
کد خبر: ۲۷۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ یکی از کلیدی‌ترین نکاتی است که قبل از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال باید در نظر گرفت. دستگاه‌های ماینر یا همان استخراج‌کننده بیت کوین و دیگر پول‌های دیجیتالی، برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند.
میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ یکی از کلیدی‌ترین نکاتی است که قبل از ورود به دنیای ارزهای دیجیتال باید در نظر گرفت. دستگاه‌های ماینر یا همان استخراج‌کننده بیت کوین و دیگر پول‌های دیجیتالی، برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند.

بسیاری با شنیدن ارزش بالای ده هزار دلاری هر بیت کوین، خیلی سریع به فکر ایجاد یک ریگ ماینینگ یا حتی سرمایه‌گذاری برای تاسیس یک فارم ماینینگ می‌افتند، بدون این که هزینه‌های جاری را در فرآیند استخراج ارز دیجیتال مد نظر قرار بدهند. خرید یا ایجاد دستگاه‌های ماینر هزینه‌ای ثابت بوده و تنها یک مرتبه پرداخت می‌شود، اما هزینه برق به طور پیوسته باید پرداخت شود. نکته اینجاست که میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ بسیار بالا است.

فقط چند سال از انقلاب ارزهای دیجیتالی می‌گذرد، با این حال، میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ بیت کوین اکنون برابر 20 هزار گیگاوات ساعت در هر سال است! نباید فراموش کرد این عدد فقط مربوط به ماینرهای بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین ارز الکترونیکی است و نمی‌توان از ماینرهای صدها پول دیجیتالی دیگر غافل شد. 20 هزار گیگاوات ساعت یاد شده برابر 0.1 درصد برق تولید شده در سراسر دنیا و انرژی الکتریکی مصرف شده در کشوری همچون ایرلند است. به عبارتی میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ بیت کوین در سراسر دنیا، با میزان مصرف برق یک کشور برابری می‌کند، هر چند آن کشور چندان بزرگ نیست.

برای ارزیابی بهتر میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ می‌توان انت ماینر اس 9 را در نظر گرفت. این یک کامپیوتر سفارشی‌سازی شده مخصوص استخراج ارزهای دیجتال بوده و به طور دائمی، الگوریتم‌های مخصوص شبکه بلاک چین را اجرا می‌کند. انرژی الکتریکی مورد نیاز یک انت ماینر برابر 1.5 کیلووات است. برای دست یافتن به ایده‌ای درباره این میزان انرژی الکتریکی باید بدانید با استفاده از آن می‌توان دو یخچال فریزر و یک تلویزیون مسطح را روشن نگه داشت.

اگر یک انت ماینر را به صورت شبانه‌روزی در هر هفت روز هفته روشن و مشغول کار نگه دارید، در هر سال نزدیک به 0.85 بیت کوین استخراج خواهد کرد. البته دستگاه در این مسیر 15 هزار کیلووات ساعت نیز برق مصرف می‌کند. برای محاسبه هزینه برق مصرف شده در هر سال توسط انت ماینر، باید هزینه برق در کشور و شهر محل سکونت خود را در نظر بگیرید.

هزینه یک انت ماینر اس 9 حدود 8 هزار دلار است. در کشور آمریکا نیز کاربر باید به ازای هر بیت کویت استخراج شده، بین 600 الی 1800 دلار پول برق پرداخت کند. با کمی محاسبه و در نظر گرفتن ارزش کنونی هر بیت کوین می‌توان به ایده خوبی دست پیدا کرد.

نگرانی درباره بالا بودن میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ

برخی نگران میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ بیت کوین و دیگر پول‌های دیجیتالی هستند، به طوری که تصور می‌کنند افزایش استفاده از آن‌ها و روی آوردن کاربران بیشتر به استخراج این نوع پول‌ها، سبب می‌شود در آینده‌ای نزدیک، با مشکل کمبود انرژی الکتریکی در دنیا رو به رو شویم! بر اساس ارزیابی‌های تیم تحقیقاتی Credit Suisse، این نگرانی کاملا بی‌مورد است.

میزان مصرف برق ماینرهای بیت کوین در هر سال را 20 هزار گیگاوات بر ساعت بیان کردیم که برابر مصرف برق کشوری همچون ایرلند است. این در حالی است که میزان انرژی الکتریکی استفاده شده در یک سال در ایالات متحده آمریکا برابر 4.3 میلیون گیگاوات ساعت است! این رقم نشان می‌دهد بالا بودن میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ در مقایسه با دیگر دستگاه‌های الکتریکی بیان می‌شود، اما روی هم رفته، ماینرها تهدیدی برای منابع انرژی محسوب نمی‌شوند. بد نیست بدانید میزان مصرف برق سالیانه کشوری همچون چین برابر 6 میلیون گیگاوات ساعت است.

اگر قیمت هر بیت کوین به 50 هزار دلار رسیده و تعداد استخراج‌کننده‌های این پول دیجیتالی به صورت انفجاری افزایش پیدا کند، مصرف برق سالانه آن‌ها حدود 350 هزار گیگاوات بر ساعت خواهد شد که همچنان کمتر از 2 درصد مصرف برق کل دنیا است. به همین دلیل فرضیه مصرف شدن کل منابع انرژی الکتریکی دنیا توسط ماینرها کاملا بی‌اساس و تخیلی است.

نباید فراموش کرد ارزیابی‌های صورت گرفته درباره میزان مصرف برق دستگاه های ماینینگ بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی، بر اساس تکنولوژی‌های کنونی صورت گرفته‌اند. بدون شک با گذر زمان و ارتقای فناوری در حوزه پول‌های رمزنگاری شده، دستگاه‌های ماینر آن‌ها از نظر مصرف برق بهینه‌تر خواهند شد. در راستای کاهش فشار روی ماینرها، که کاهش مصرف برق توسط آن‌ها را در پی خواهد داشت، توسعه‌دهندگان در پی تغییر الگوریتم‌های شبکه‌ ارزهای دیجیتالی خود هستند. به عنوان نمونه می‌توان به اتریوم اشاره کرد که خود را برای مهاجرت از الگوریتم POW به POS آماده می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین