|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۰
کد خبر: ۲۷۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
«ابراهیم خدایی» روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: آزمون سراسری سال ۹۸ در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه با شرکت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ نفر در ۳۸۱ شهرستان و ۱۹ کشور خارجی برگزار شد.
 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه نتایج اولیه کنکور فردا (۱۶ مردادماه) اعلام می‌شود، گفت: ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ نفر در آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مجاز به انتخاب رشته شدند.

«ابراهیم خدایی» روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: آزمون سراسری سال ۹۸ در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه با شرکت یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ نفر در ۳۸۱ شهرستان و ۱۹ کشور خارجی برگزار شد.

وی افزود: در مجموع یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر در آزمون امسال ثبت نام کرده بودند و ۵۸ درصد زنان و ۴۲ درصد مردان شرکت کردند.

خدایی تصریح کرد: از کل داوطلبان یک میلیون و ۱۸ هزار نفر در کنکور حاضر شدند و ۹ درصد غائب امتحان داشتیم. آزمون امسال ۶۵ هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش داوطلب داشت.

وی یادآورشد: از مجموع این داوطلبان ۵۷۷ هزار نفر نظام قدیم و ۵۴۲ هزار نفر نظام جدید بودند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته تعدادی افزایش ظرفیت داریم، ادامه داد: از کل ۷۶۷ هزار نفر ظرفیت، ۵۹۶ هزار نفر ظرفیت برای رشته های دارای سوابق تحصیلی و ۱۷۱ هزار نفر برای رشته های با آزمون در نظر گرفته شده است.

به گفته خدایی ۱۲۸ هزار نفر امسال در دوره های روزانه، ۳۵۹ هزار در پیام نور، ۲۱۸ هزار نفر در غیردولتی، و فرهنگیان ۲۴ هزار نفر ظرفیت داریم.
وی یادآورشد: تا پنج درصد ظرفیت استان ها برای سیل زده ها اختصاص داده شده که داوطلبان می توانند با مشاهده ظرفیت ها انتخاب رشته کنند. داوطلبانی می توانند از این سهمیه استفاده کنند که آسیب مستقیم مالی و جانی داشته باشد و دو برابر تعهد خدمت در همان مناطق بدهند.
وی افزود: داوطلبان در فرایند انتخاب رشته، دو بخش انتخاب رشته با آزمون و سوابق تحصیلی را مشاهده می کنند که تمام داوطلبان در رشته های با سوابق تحصیلی مجاز به انتخاب رشته شدند و داوطلبان حتی اگر غائب امتحان هستند در رشته های با سوابق تحصیلی می توانند انتخاب رشته کنند.
خدایی اظهار داشت: سیستم نرم افزار انتخاب رشته مجازی از شنبه یا یکشنبه هفته آینده در سایت سازمان سنجش فعال می شود و با پرداخت مبلغ استفاده از این نرم افزار می توانند از این سیستم انتخاب رشته مجازی استفاده کنند.
خدایی تاکید کرد: داوطلبان رشته ها را با دقت و علاقه انتخاب کنند.
 وی تاکید کرد: در بحث برگزاری آزمون سراسری امسال، با تعامل خوب نهادهای امنیتی با سازمان سنجش آموزش یکی از سالم ترین آزمون‌ها برگزار شد.
وی ادامه داد: اکثر متخلفانی که در رسانه ها از آنها سخن به میان آمد، قبل از آزمون شناسایی و دستگیر شدند و فرایند برخورد با آنها قانونی است. آزمون امسال جزء مواردی بود که در سال های اخیر از نظر حفاظت و امنیت در سطح بالایی قرار داشت.


علوم تجربی؛ پرطرفدارترین گروه آزمایشی
وی درباره پرطرفدارترین گروه آزمایشی کنکور ۹۸ خاطرنشان کرد: بیشترین شرکت کننده در گروه آزمایشی علوم تجربی با ۶۳۷ هزار نفر بود و بعد از آن گروه آزمایشی علوم انسانی با ۲۸۲ هزار نفر، علوم ریاضی فنی ۱۶۴ هزار نفر، هنر ۲۵ هزار نفر و زبان‌های خارجی ۱۰ هزار نفر بیشترین تعداد شرکت کنندگان را داشتند.
خدایی اظهار داشت: با احتساب داوطلبانی که علاقه مندی خود را در گروه های زبان و هنر هم اعلام کرده بودند در مجموع یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر در آزمون امسال ثبت نام کردند که از این تعداد حدود ۱۰۳ هزار نفر در هنر و ۱۶۵ هزار نفر در گروه زبان های خارجی بودند.
به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور سراسری سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۶۵ هزار داوطلب بیشتر داشت. 

وضعیت رشته های پزشکی
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره ظرفیت رشته های پزشکی خاطرنشان کرد: در مجموع هشت هزار و ۳۸ نفر در رشته های علوم پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی پذیرفته می شوند و حدود ۲۷۰ نفر نسبت به سال گذشته در این سه رشته افزایش ظرفیت داریم.
وی گفت: برای استان های خوزستان، لرستان، گلستان و خراسان شمالی در دفترچه آزمون امسال سهمیه ای قرار داده شده است و رشته هایی که استانداری اعلام کند تا پنج درصد ظرفیت و در برخی موارد بیشتر از این پنج درصد اختصاص داده شده است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره انتخاب رشته نیز توضیح داد: روزهای ۲۰ تا ۲۴ مردادماه جاری برای انتخاب رشته در نظر گرفته شده است و حتی داوطلبان دیپلم مورد تائید وزارت آموزش و پرورش می توانند در فرایند انتخاب رشته شرکت کنند.
معاون وزیر علوم، اظهار داشت: برای انتخاب رشته داوطلبان سه بسته راهنما فراهم شده که شامل ویژه نامه راهنمای انتخاب رشته ، مطالب کلی و الگوریتم فنی انتخاب رشته همچنین آخرین تغییرات آزمون سراسری قید شده است. 

خدایی ادامه داد: کارگاه های آموزشی برای مشاوران وزارت آموزش و پرورش برگزار شده که در این کارگاه ها روش های انتخاب رشته و نحوه استفاده از فرایند انتخاب رشته توضیح داده شده است تا این پایگاه‌ها از طریق سه بسته راهنمای یاد شده فعال شده و داوطلبان بتوانند از این پایگاه ها استفاده کنند.

سوءاستفاده از داوطلبان در فضای مجازی
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به اشاره به سوءاستفاده برخی از داوطلبان کنکور گفت: در زمان اعلام نتایج با فضای مدیریت نشده و کاذب تبلیغاتی روبرو می شویم که از طریق رسانه های رسمی با تبلیغات فراوان و به منظور سودجویی مالی، داوطلبان را به رویاپردازی سوق می دهند، همچنین انتظاری برای آنها ایجاد می کنند که با رتبه و نمره داوطلب همخوانی ندارد.
خدایی تاکید کرد: داوطلبان در انتخاب رشته نیاز به شناخت کافی از رشته مورد نظر دارند که از راهنمای انتخاب رشته ها، مشورت با استادان دانشگاه ها و کسانی که آشنایی با این رشته ها دارند می توانند استفاده کنند. 

به گفته وی، راهنمای انتخاب رشته مجازی برای این است که داوطلب جایگاه واقعی خود را در بحث انتخاب رشته بداند.

ادامه دارد..

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین