|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۷۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
آنکارا ضمن همکاری با گروه‌های مخالف سوریه طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در شمال سوریه علیه نیروهای کرد و داعش دست به دو عملیات نظامی "سپر فرات" و "شاخه زیتون" زد و توانست برخی از مناطق را به دست بگیرد.
 یک منبع نظامی در ترکیه اعلام کرد که احتمال دارد ارتش عملیات نظامی در شرق فرات را پس از عید قربان همانطور که برای آن برنامه‌ریزی شده است، آغاز کند.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع نظامی ترکیه اعلام کرد: احتمال دارد که ارتش ترکیه پس از عید قربان عملیات شرق فرات را همانطور که برای آن برنامه‌ریزی شده بود، آغاز کند اما بر اساس هرگونه تحولی در هر لحظه امکان دارد قبل از این تاریخ عملیات اجرا شود.

این منبع همچنین افزود: در صورتی که خاک ترکیه از سوی سوریه مورد تعرض قرار بگیرد، احتمال دارد این عملیات آغاز شود.

منبع مذکور اعلام کرد: آنکارا و واشنگتن تاکنون درخصوص عمق منطقه امن شرق فرات به تفاهم نرسیده‌اند اما آمریکا پیشنهاد داده که این عملیات در عمق هفت تا هشت کیلومتری انجام شود این در حالی است که آنکارا اصرار دارد که این عملیات در عمق ۳۰ کیلومتری صورت بگیرد و از موضعش عقب‌نشینی نمی‌کند.

پیش از این هم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرده بود، آمریکا و روسیه را در جریان تصمیم آنکارا برای آغاز عملیات نظامی در شرق فرات قرار داده است. این در حالی است که نیروهای کرد سوریه تهدید کردند حملات و تهدیدهای ترکیه را قاطعانه پاسخ می‌دهند.

ترکیه با حضور نیروهای کرد در مناطق نزدیک به مرزهای خود مخالف بوده و آنها را تشکیلات تروریستی می‌داند که امنیت ملی‌اش را تهدید می‌کنند و در عین حال خواستار ایجاد "منطقه امن" در شمال سوریه آن هم بدون حضور نظامیان کرد است.

آنکارا ضمن همکاری با گروه‌های مخالف سوریه طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در شمال سوریه علیه نیروهای کرد و داعش دست به دو عملیات نظامی "سپر فرات" و "شاخه زیتون" زد و توانست برخی از مناطق را به دست بگیرد.

از سوی دیگر، مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه تاکید کرد: آنکارا هرگز اجازه انجام حملات تروریستی در مناطق نزدیک به مرزهایش را نمی‌دهد و برای ایجاد منطقه امن در آنجا عمل می‌کند.

وی در ادامه افزود: ترکیه میزبان سه میلیون آواره سوری است و ما تمایل داریم که آنها پس از کسب اطمینان از عدم وجود هرگونه خطر و یا تهدیدی به منازلشان بازگردند.

رئیس پارلمان ترکیه خاطرنشان کرد: اروپا در برخی از کشورها مشکلاتی را به وجود آورده و شهروندانشان قادر نیستند در آنجا زندگی کنند و آنکارا با مداخله هر کدام از کشورهای فرانسه، آلمان و آمریکا در خاورمیانه مخالف است.

شنتوپ درخصوص مساله خرید سامانه دفاعی "اس-۴۰۰" روسیه توسط ترکیه نیز تصریح کرد: ما نتوانستیم به سامانه موشکی "پاتریوت" واشنگتن دست یابیم و از این رو اقدام به خرید سامانه دفاعی "اس– ۴۰۰" از مسکو کردیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین