|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۹
کد خبر: ۲۷۳۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
امارات حضور نظامی‌اش در یمن را کاهش داده و همزمان تلاش‌ها برای خاتمه دادن به این جنگ ادامه دارد. طرفین درگیر می‌خواهند به جهان نشان دهند که خواهان صلح هستند اما انگتانشان همچنان بر روی ماشه است.
 امارات حضور نظامی‌اش در یمن را کاهش داده و همزمان تلاش‌ها برای خاتمه دادن به این جنگ ادامه دارد. طرفین درگیر می‌خواهند به جهان نشان دهند که خواهان صلح هستند اما انگتانشان همچنان بر روی ماشه است.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی از جنگ در یمن بعد از تصمیم امارات برای کاهش نیروهایش در یمن آورده است: "تصمیم امارات، مهم‌ترین هم‌پیمان ریاض برای خارج کردن نیروهایش از یمن پیامدهایی را برای ائتلاف عربستان خواهد داشت.

یک سال پیش سعید عباد و خانواده‌اش از شهر الحدیده به همراه هزاران یمنی فرار کردند و ماه مه برگشتند اما بعد از تصمیم امارات برای کاهش نیروهایش در یمن در وضعیت نامعلومی زندگی می‌کنند. عباد امید کمی به بهبود اوضاع دارد.

عباد می‌گوید: ما شنیدیم که عقب‌نشینی نیروهای اماراتی گامی برای تحقق صلح است اما ما این را احساس نکرده‌ایم. درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. طرف‌های درگیر می‌خواهند به جهان نشان بدهند که به صلح تمایل دارند اما انگشتشان روی ماشه است.

بدبینی عباد تعجب ندارد چراکه یمنی‌ها از ۲۰۱۵ در میان جنگی داخلی که به جنگ نیابتی بین ریاض و انصارالله تبدیل شده زندگی می‌کنند.

امارات عملیات نظامی علیه الحدیده را در سال میلادی گذشته رهبری کرد در جنگی که یکی از بزرگترین جنگ‌ها به حساب می‌آید.

سازمان ملل دسامبر بر توافق صلحی میان طرف‌های درگیر در استکهلم نظارت کرد و انصارالله و دولت مستعفی یمن به توافقی درباره الحدیده دست یافتند.

اجرای توافق به کندی صورت گرفت و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد اما مسئولان سازمان ملل امیدوارند که عقب‌نشینی امارات فرصت رسیدن به صلح را افزایش دهد.

انصارالله تصمیم گرفت به صورت یکجانبه از الحدیده عقب‌نشینی کند درحالی که سازمان ملل مسئولیت ورود و خروج کالاها از بندر را برعهده گرفت. برخی پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که عقب‌نشینی نیروهای اماراتی با نگرانی از جنگ میان آمریکا و ایران مرتبط است.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات تأکید کرد که ائتلاف نظامی عربستان برای مرحله آتی آماده می‌شود. این درحالی است که خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان بر حمایتش از حل سیاسی بحران یمن تأکید کرده است.

به گفته برخی تحلیلگران، انصارالله که کنترل شمال یمن را در دست دارد می‌تواند از کاهش نیروهای اماراتی استفاده کرده و به سمت جنوب حرکت کند. در زمانی که ریاض می‌گوید خواهان پایان جنگ است گزارشاتی درباره استقرار نیروهایی برای پر کردن خلأ نیروهای اماراتی وجود دارد.

پیتر سالزبری، کارشناس یمن در گروه بین المللی بحران‌ می‌گوید: شرایطی که پایان جنگ را مشخص کند و موانع در مقابل تحقق صلح تغییر نکرده است. عربستانی‌ها درباره تمایل به توقف جنگ تا پایان ۲۰۱۹ صحبت می‌کنند و سؤال این است که آیا آن‌ها آماده امتیازدهی و کوتاه آمدن به خاطر این هدف هستند؟ ما اکنون بر سر یک دو راهی قرار داریم و در این گذرگاه تشدید درگیری‌ها از احتمال کمتری برخوردار است تا راه‌حل سیاسی. "
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین