|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۲۷۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
این منابع افزودند، شورای نظامی هویت چهار تن از اعضای خود را که قرار است در شورای حاکمیتی مشارکت کنند در کنار البرهان، محمد حمدان دقلو، یاسر العطا، شمس الدین الکباشی اعلام کرده و عضو پنجم را از بین جمال عمر یا صلاح عبدالخالق و بحری ابراهیم جابر انتخاب خواهد کرد.
 طرفین بحران در سودان امروز (یکشنبه) مراسم امضای اولیه سند قانون اساسی را با حضور میانجی‌گر اتیوپیایی برگزار کردند، منابع می‌گویند سند قانون اساسی به صورت رسمی در هفدم ماه جاری میلادی (۲۶ مرداد) امضا خواهد شد.

 شورای نظامی سودان و گروه‌های آزادی و تغییر امضای اولیه سند قانون اساسی را در خارطوم امضا کردند. این سند را از طرف شورای نظامی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) و از طرف گروه‌های آزادی و تغییر "احمد الربیع" امضا کرد.

مراسم امضای سند در سالن دوستی خارطوم در حضور محمد الحسن ولد لبات، میانجی‌گر اتیوپیایی و محمود دریر امضا شد.

منابع مطلع به رویترز گفتند، شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر به طور نهایی سند قانون اساسی را ۱۷ اوت جاری امضا می‌کنند.

منابع افزودند، ۱۸ اوت تشکیل شورای حاکمیتی اعلام می‌شود که قرار است طی دوره گذار سه ساله کشور را اداره کند و این دوره به برگزاری انتخابات ختم شود.

همچنین قرار است نخست وزیر ۲۰ اوت تعیین شود و دولت اولین نشست خود را در ۲۸ اوت برگزار کند. در عین حال اولین نشست مشترک کابینه و شورای حاکمیتی در اول سپتامبر برگزار خواهد شد.  

منابع همچنین احتمال دادند، طبق توافق با گروه‌های آزادی و تغییر عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی کنونی ریاست شورای حاکمیتی را به مدت ۲۱ ماه برعهده بگیرد.

این منابع افزودند، شورای نظامی هویت چهار تن از اعضای خود را که قرار است در شورای حاکمیتی مشارکت کنند در کنار البرهان، محمد حمدان دقلو، یاسر العطا، شمس الدین الکباشی اعلام کرده و عضو پنجم را از بین جمال عمر یا صلاح عبدالخالق و بحری ابراهیم جابر انتخاب خواهد کرد.

فرستاده اتیوپیایی نیز پس از امضای اولیه سند مذکور گفت، سند قانون اساسی پایه گذار دوره انتقالی است که وظیفه آن تحقق صلح با گروه‌های مسلح خواهد بود.

وی افزود: امضای این سند امروز بیانگر همبستگی ارتش و ملت سودان است.

محمد حمدان دقلو نیز در این باره گفت، تمام کسانی را که جرمی در حق ملت و مردم مرتکب شوند قصاص عادلانه‌ای خواهیم کرد.

عمر الدقیر نماینده گروه‌های آزادی و تغییر هم تاکید کرد: امضای سند قانون اساسی به منزله لحظه‌ای تاریخی برای سودان است و صفحه‌ای جدید در مقابل کشور باز می‌کند.

در این راستا حزب رئیس‌جمهوری سودان شب گذشته به توافق بر سر سند قانون اساسی واکنش نشان داد و گفت، حزب کنگره مردمی سودان سند مذکور را دو جانبه دانسته و متاسفانه شامل تمام گروه‌های اجتماعی و سیاسی نمی‌داند.

روز شنبه میانجی‌گر آفریقایی در سودان اعلام کرد، شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر با تمام بندهای سند قانون اساسی موافقت کردند.

در همین راستا، عربستان به عنوان اولین کشور از امضای اولیه سند قانون اساسی سودان استقبال کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین