|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۹
کد خبر: ۲۷۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
به نظر می‌رسد پخش یک سریال از رسانه ملی کشور علیه وزیر امور خارجه، به غلط، این تحلیل را به آمریکایی‌ها داده است که جایگاه ظریف در ایران ضعیف و متزلزل است.
 به نظر می‌رسد پخش یک سریال از رسانه ملی کشور علیه وزیر امور خارجه، به غلط، این تحلیل را به آمریکایی‌ها داده است که جایگاه ظریف در ایران ضعیف و متزلزل است.

محمد جواد ظریف در حدود یک ماه اخیر، دست کم با سه حاشیه مختلف سر و کار داشته که می‌توان رشته اتصالی میان آن‌ها پیدا کرد. این سه حاشیه عبارت بودند از: اتهامات و توهین‌های مطرح شده در سریال گاندو، محدودیت‌ها در سفر به نیویورک و در نهایت تحریم توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا. اما میان این سه موضوع چه ارتباطی وجود دارد؟

بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که هدف از تحریم ظریف، متوقف کردن ماشین رسانه‌ای است که او تقریبا به تنهایی روشن کرده و در آن با استفاده از زمین حریف یعنی رسانه‌های اروپایی و آمریکایی، بی‌منطق بودن طرف آمریکایی در دور جدید اختلاف و درگیری را نشان می‌دهد. این دقیقا همان چیزی است که طرف آمریکایی با محدود کردن تردد ظریف در سفر اخیرش به نیویورک توقع داشت اما وزیر امور خارجه توانست در همان محدوده ۸۰۰ متری نیز مصاحبه‌های داغی مثل مصاحبه با برنامه هاردتاک بی.بی.سی. انجام دهد و از منطق کشور دفاع کند.

اما این دو موضوع چه ارتباطی با تحریم ظریف دارند؟ روز پنج‌شنبه، اظهارات یک مقام آمریکایی بدون ذکر نام او منتشر شد که در کنفرانس تلفنی با گروهی از خبرنگاران درباره تحریم ظریف سخن گفته بود. این مقام آمریکایی در بخشی از اظهارات خود گفته بود: «اگر قرار باشد با ایران تماس رسمی داشته باشیم، خواهان تماس با کسی هستیم که تصمیم‌گیر مهم باشد. به نظرم، ظریف که در خبرهای این هفته بود نامه‌ای گلایه‌آمیز به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است چون تصویر خوبی از او در یک سریال تلویزیونی نشان داده نشده بود، گزینه مورد نظر رئیس‌جمهور [ایالات متحده] برای برقراری تماس نیست».

این اظهارنظر نشان می‌دهد که سریال گاندو، چه تاثیر مخربی در تضعیف وزیر امور خارجه آن هم در میان نبرد دیپلماتیک تمام عیار با آمریکایی‌ها داشته است. مقامات آمریکایی با در نظر گرفتن اینکه در این شرایط از سوی یک رسانه حاکمیتی، علیه وزیر امور خارجه سریالی ساخته می‌شود و او فردی ضعیف و قابل نفوذ معرفی می‌شود؛ به این نتیجه رسیدند که لابد تحریم او نیز تبعاتی نخواهد داشت که البته موج حمایت اخیر از ظریف نشان داد که این تحلیل درست نبوده است. آن‌ها البته ظاهرا از ساختار سیاسی و حقوقی جمهوری اسلامی نیز اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که نامه ظریف به رهبر انقلاب به این دلیل نوشته شده که این سازمان زیر نظر رهبری اداره می‌شود.

این درست همان چیزی است که حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز در توییتی به آن اشاره کرده است. بعیدی‌نژاد نوشته است: «آمریکایی‌ها بعد از واکنش تند جهانی در مقطع اولی که می‌خواستند علیه ظریف تحریم اعلام کنند، از موضع خود عقب‌نشینی کرده بودند. امیدوار باشیم که اهانت‌های سریال «گاندو»، آمریکائی ها را به اشتباه نیانداخته باشد.»
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین