|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۷۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
وزیر امور خارجه جدید انگلیس بار دیگر با ادعای قانونی بودن اقدام کشورش در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌طارق تأکید کرد لندن تصمیمی برای تبادل نفتکش با ایران ندارد.
 وزیر امور خارجه جدید انگلیس بار دیگر با ادعای قانونی بودن اقدام کشورش در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌طارق تأکید کرد لندن تصمیمی برای تبادل نفتکش با ایران ندارد.

به گزارش فارس، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه نشست امنیتی تایلند تأکید کرد کشورش تبادل نفتکش با ایران را در دستور کار خود نخواهد داشت.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، راب در اولین سفر خارجی خود در این سمت مدعی شد: «قرار نیست بده بستانی انجام دهیم. اگر مردم یا ملت‌هایی [کشتی] دارای پرچم انگلیس را به‌طور غیرقانونی توقیف کردند، پایبندی به حاکمیت قانون و قوانین بین‌المللی باید حفظ شود».

وی در ادامه ادعا کرد: «قصد نداریم یک کشتی را که به‌طور قانونی توقیف کرده‌ایم، با یک کشتی که به‌صورت غیرقانونی توقیف شده است مبادله کنیم. این روشی نیست که ایران بتواند از طریق آن از انزوا خارج شود».

راب این سخنان را در واکنش به سخنان «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر ایران در لندن بیان کرد. بعیدی‌نژاد روز سه‌شنبه در مصاحبه با اسکای نیوز با بیان اینکه مسئله توقیف دو کشتی‌از هم منفک هستند اما حل هرکدام می‌تواند بر دیگری مؤثر باشد، گفت اگر انگلیس نفتکش ایران را آزاد کند ممکن است ایران نیز نفتکش دارای پرچم انگلیس را آزاد کند.

بعیدی‌نژاد علت توقیف نفتکش دارای پرچم انگلیس را تصادم آن با قایق ماهیگیری عنوان کرد که طی آن قایق آسیب دیده و خدمه آن مجروح شدند.

راب روز دوشنبه نیز مدعی شد: «ما به متقاعد کردن ایران ادامه می‌دهیم. از آنجا که آن‌ها در تلاش هستند پذیرش خود از سوی جامعه جهانی را بالا ببرند، باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند».

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه ۲۸ تیر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، نفتکش  انگلیسی با نام استنا ایمپرو هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

دو پیش از این آن، دولت محلی جبل طارق که تحت حاکمیت لندن است یک فروند نفتکش حامل نفت ایران به نام «گریس ۱» را در مدیترانه توقیف کرده بود. بهانه توقیف این کشتی، حمل نفت به سوی سوریه بوده که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. ایران این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و شورای امنیت سازمان ملل نیز آنها را تصویب نکرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین