|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۸
کد خبر: ۲۷۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
این فرستاده سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره تحولات لیبی گفت: سکوهای شلیک راکت با حمایت برخی کشورهای بیگانه به لیبی منتقل شده‌ و این کشورها نیروهای فنی و خلبان‌هایی را برای راه اندازی سلاح‌های منتقل شده، اعزام کرده‌اند.
 مدیریت فرودگاه بین‌المللی معیتیقه لیبی از تعطیلی حریم هوایی این فرودگاه برای دومین بار در پی شلیک خمپاره خبر داد. سازمان ملل نیز خواستار برقراری آتش بس در لیبی در عید قربان شده و نسبت به انتقال اسلحه به این کشور و احتمال بالا گرفتن درگیری‌ها هشدار داد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، مدیریت فرودگاه بین‌المللی معیتیقه در لیبی اعلام کرد که این فرودگاه هدف چندین خمپاره قرار گرفت و همین مساله موجب توقف پروازها تا اطلاع ثانوی در این فرودگاه شد. این مرکز درباره مسؤول این حملات توضیحی ارائه نکرد.

نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی در چهارم آوریل گذشته حمله‌ای را به بهانه پاک‌سازی طرابلس، مقر دولت وفاق ملی از "تروریست‌ها" آغاز کردند، نیروهای دولت وفاق نیز با این حمله مقابله کردند.

این در حالی است که غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی خواستار اعلام آتش بس در این کشور در عید قربان شد و هشدار داد، ارسال اسلحه به لیبی توسط حامیان خارجی نقض ممنوعیت تسلیحاتی لیبی بوده و موجب بالا گرفتن درگیری‌ها در این کشور می‌شود.

دو طرف درگیر در لیبی حمایت‌های نظامی را از طرف‌های منطقه‌ای دریافت می‌کنند، به گفته منابع دیپلمات، امارات و مصر از نیروهای حفتر حمایت می‌کنند و در مقابل ترکیه نیز برای توقف حمله حفتر به طرابلس سلاح می‌فرستد.

سلامه همچنین تاکید کرد: باید به مناسبت عید قربان آتش بسی در لیبی اعلام شود و همزمان گام‌هایی همانند تبادل نظامیان و آزادسازی بازداشتی‌ها برای اعتماد سازی برداشته شوند.

این مسؤول سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: طی درگیری‌های فعلی لیبی همه طرف‌ها بارها قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: به تازگی پهپادها، خودروهای زرهی، کامیون‌های سبک مجهز به سلاح‌های سنگین و مسلسل و موشک انداز به لیبی منتقل شدند و این اقدام به منزله توطئه و حمایت آشکار دولت‌های بیگانه از آشوب‌گران است.

فرستاده سازمان ملل به لیبی با اشاره به اینکه تصمیم برای توقف جنگ را نمی‌توان تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداخت، پیشنهاد سه اقدام را برای توقف این درگیری‌ها داد.

او گفت: پس از برقراری آتش بس در لیبی، یک نشست در سطح عالی میان نمایندگان کشورهای مسؤول جهت تثبیت توقف جنگ، تلاش برای اجرای ممنوعیت تسلیحاتی و تشویق همه طرف‌ها در لیبی به پایبندی به قوانین بین‌المللی حقوق بشر برگزار شود. همچنین باید بعد از این نشست، چهره‌های برجسته و با نفوذ لیبی نشستی برای دستیابی به راه حلی توافقی جهت خروج از درگیری‌ها تشکیل دهند. این اقدام نیازمند توافقی در شورای امنیت و کشورهای عضو است که در منطقه نفوذ دارند.

این فرستاده سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره تحولات لیبی گفت: سکوهای شلیک راکت با حمایت برخی کشورهای بیگانه به لیبی منتقل شده‌ و این کشورها نیروهای فنی و خلبان‌هایی را برای راه اندازی سلاح‌های منتقل شده، اعزام کرده‌اند.

غسان سلامه افزود: طرف‌های درگیر در لیبی همچنان باور دارند که می‌توانند از راه‌های نظامی به اهداف خود برسند، فایز سراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" پایبندی خود به روند سیاسی آتی را اعلام کردند اما هیچ‌گونه اقدام جدی برای توقف جنگ در پیش نگرفته‌اند.

همچنین ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به حمایت مسکو از طرح پیشنهادی غسان سلامه درباره لیبی گفت: این مساله که لیبی نمونه‌ای برای پیامدهای خطرناک تجربه‌های ژئوپلیتیک قرار بگیرد، اهمیت دارد.

این دیپلمات روس گفت: تحولات لیبی ناشی از نابودی نهادهای دولتی در این کشور و اتفاقات سال ۲۰۱۱ هستند. لیبی باید یادآور این باشد که تجربه‌های ژئوپلیتیک نباید ادامه یابند.

وی افزود: از زمان آغاز درگیری‌ها ما همواره خواستار اقدامات بین‌المللی و منطقه‌ای در سراسر لیبی با هدف اتحاد برای مبارزه با تروریسم بوده‌ایم. در این زمینه وضعیت موجود بسیار بد است و ما شاهد انتقال نیروهای تکفیری از عراق و سوریه به لیبی هستیم که این امر می‌تواند این کشور را به یکی از بزرگترین پایگاه‌های تروریسم در شمال آفریقا تبدیل کنند.

سافرونکوف تاکید کرد: روسیه هرگز برنامه پنهانی در لیبی نداشته و نخواهد داشت. کشور ما به دنبال رایزنی با همه طرف‌ها در لیبی جهت حل سیاسی بحران است.

وی در ادامه گفت: مسکو از طرح غسان سلامه برای توقف بحران حمایت می‌کند به ویژه که این طرح شامل نکته اساسی است که ما سال‌ها خواستار آن بودیم اینکه موضعگیری‌های طرف‌های خارجی با نفوذ باید فورا همسو شوند.

این دیپلمات روس از اعضای شورای امنیت خواست از برنامه‌های یکجانبه خود دست برداشته و مذاکرات سیاسی که شامل کل لیبی باشد را از سر بگیرند تا به این ترتیب مردم لیبی بتواند کشورشان را خود به صورت مستقل مدیریت کنند.

او از سازمان ملل نیز خواست مذاکرات سیاسی تحت نظارت این سازمان از سر گرفته شود.

شریث نورمن شالِت، نماینده آمریکا در هیئت دیپلماتیک این کشور در سازمان ملل اظهار کرد: ادامه جنگ در طرابلس فرصتی به تروریست‌ها داده تا صفوف خود را احیا کنند و این امر ثبات تولید نفت این کشور را از بین برده و وضعیت نابسامان انسانی لیبی را تغذیه می‌کند.

وی افزود: آمریکا خواهان توقف فوری درگیری‌ها و بازگشت فوری به روند سیاسی با میانجی‌گری سازمان ملل است.

نماینده آمریکا ادامه داد: ما به حمایت‌های خود از تلاش‌های غسان سلامه به منظور فراهم سازی شرایط برای ازسرگیری مذاکرات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل ادامه می‌دهیم و به نظر ما ثبات و صلح دائمی در لیبی تنها از طریق راهکار سیاسی میسر می‌شود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین