|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۲
کد خبر: ۲۷۲۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
پس از افزایش دامنه تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی رهبر معنوی خود از بند دولت نیجریه که بیش از شش تن کشته برجای گذاشت، نهاد ریاست جمهوری نیجریه اعلام کرد: از این پس فعالیت "جنبش اسلامی نیجریه" در این کشور ممنوع می باشد و این جنبش یک گروه تروریستی به شمار می رود.
  «دان یحی داهیرو» یکی از رهبران ارشد شیعیان نیجریه در واکنش به تروریستی خواندن "جنبش اسلامی" (جنبش شیعیان این کشور) از سوی دولت ابوجا، با تاکید بر ریشه دار بودن مذهب شیعه در نیجریه تصریح کرد: نمی توانید تفکر و عقیده شیعه را از ما بگیرید.

به نوشته روزنامه نیجریه ای "بانش"، پس از افزایش دامنه تظاهرات مسالمت آمیز شیعیان نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی رهبر معنوی خود از بند دولت نیجریه که بیش از شش تن کشته برجای گذاشت، نهاد ریاست جمهوری نیجریه اعلام کرد: از این پس فعالیت "جنبش اسلامی نیجریه" در این کشور ممنوع می باشد و این جنبش یک گروه تروریستی به شمار می رود.

این تظاهرات در "آبوجا" پایتخت نیجریه و در اعتراض به ادامه حبس شیخ زکزاکی و تصمیم دولت این کشور برای اعدام وی انجام شد.

دادگاه فدرال "ابوجا" با درخواست دولت ابوجا برای تروریستی نامیدن جنبش اسلامی نیجریه و اعمال محدودیت بر اعضای این جنبش موافقت کرده است.

شیعیان نیجریه این جنبش را اداره می کنند و شیخ زکزاکی رهبر سابق این جنبش بود که هم اکنون در زندان به سر می برد.

دفتر شیخ زکزاکی در واکنش به اقدام دادگاه فدرال ابوجا و نهاد ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد: دولت ابوجا از سال 2015 در نظر داشت تا محدودیت هایی را بر جنبش اسلامی نیجریه وضع کند، بر همین مبنا ما از این اقدام تعجب نکردیم.

یحیی داهیرو در ادامه صحبت های خود در این خصوی تاکید کرد: شیعیان نیجریه تا آزادی شیخ زکزاکی دست از اعتراض علیه دولت این کشور بر نمی دارند و همچنان به تظاهرات خود ادامه می دهند.

دسامبر سال 2015 میلادی (آذر 94) در پی حمله ارتش نیجریه به حسینیه شیعیان و منزل شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور در شمال استان "کادونا" دست‌کم 350 نفر به شهادت رسیدند. ابراهیم زکزاکی از آن زمان تاکنون به‌ همراه همسرش در بازداشت به‌سر می‌برد و با اتهامات بی‌اساسی همچون قتل، اجتماع غیرقانونی و بر هم زدن نظم و آرامش همگانی روبرو است.

در هفته های گذشته و با انتشار اخباری مبنی بر تلاش دولت نیجریه برای اعدام رهبر شیعیان نیجریه، اعتراضات علیه دولت این کشور بالا گرفته است و روزانه شمار زیادی از شیعیان به خیابان های ابوجا و دیگر شهرها می آیند.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین