|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۲۷۲۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با ادعای اینکه «ایران تلاش های اروپا را برای کاهش تنش در خلیج فارس نپذیرفت» نوشت: «تهران اسکورت نظامی را برای تامین امنیت کشتیرانی اقدامی تحریک آمیز خواند و شرایط بریتانیا را برای حل و فصل بحرانی که بر سر توقیف نفتکش ها ایجاد شده است، رد کرد.»
 روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با ادعای اینکه «ایران تلاش های اروپا را برای کاهش تنش در خلیج فارس نپذیرفت» نوشت: «تهران اسکورت نظامی را برای تامین امنیت کشتیرانی اقدامی تحریک آمیز خواند و شرایط بریتانیا را برای حل و فصل بحرانی که بر سر توقیف نفتکش ها ایجاد شده است، رد کرد.»

این روزنامه روز یکشنبه افزود: حسن روحانی رییس جمهوری ایران هفته پیش، پس از آن که ایران نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را در خلیج فارس توقیف کرد، به طور ضمنی گفت که تبادل نفتکش می تواند به کاهش تنش با انگلیس کمک کند. این حرکت به طور گسترده به عنوان اقدامی تلافی جویانه از سوی ایران در جواب توقیف نفتکش «گریس ۱» دیده شد که در منطقه جبل الطارق از سوی بریتانیا توقیف شده است.»  

 این روزنامه نوشت: «اما سخنگوی دولت ایران روز یکشنبه اعلام کرد تهران مایل نیست ابتدا استنا ایمپرو را در قبال گریس یک رها کند. ایران همچنین درخواست کلیدی بریتانیا را برای رهاسازی این کشتی رد کرد. مقامات بریتانیا گفته اند که آنها نفتکش را توقیف کرده اند تا تحریم اتحادیه اروپا را در خصوص فروش نفت به سوریه تحکیم کنند.»

وال استریت ژورنال سپس درباره وضعیتی که «بوریس جانسون» نخست وزیر جدید انگلیس با این تنش مواجه شده است، می نویسد: «توقیف استنا ایمپرو نخست وزیر جدید انگلیس را در نخستین هفته ورودش به قدرت، در یک وضعیت آشفته و گیج کننده دیپلماتیک قرار داده است. وی اکنون هم باید روابط لندن با کاخ سفید را حفظ کند و همینطور تلاش کند، حمایت دولت های اروپایی را  در ایجاد ماموریتی با هدف تامین امنیت کشتی های خود در خلیج فارس، جلب کند.»

به نوشته این روزنامه، «دولت بریتانیا فورا به این سوال که آیا باز هم از ایران درخواست می کند که تضمین کند گریس یک به سوریه سفر نکند یا خیر، جواب نداد. یک سخنگوی (دولت محلی) جبل الطارق با استناد به بیانیه قبلی در این خصوص اعلام کرد که آنها تا زمانی که در صدد نقض تحریم های اتحادیه اروپا نباشند، رهاسازی کشتی ایرانی را تسهیل را خواهد کرد.»

این روزنامه سپس با اشاره به خروج ترامپ از برجام در سال ۱۳۹۷ و تنش های چند وقت گذشته میان ایران و آمریکا در خلیج فارس از جمله حمله به نفتکش ها و سرنگونی پهپاد آمریکایی، خاطر نشان می کند که اروپایی ها اعلام کرده اند همچنان خواهان باقی ماندن در توافق هسته ای «برجام» هستند و در همین راستا می افزاید: «مقامات اروپایی گفته اند که در اقدامی جدا از کمپین فشار کاخ سفید علیه تهران، خواهان تامین ایمنی خطوط کشتیرانی خلیج فارس هستند، اما علی ربیعی سخنگوی دولت تهران روز یکشنبه گفت که اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس به مثابه افزایش تنش ها و تشدید بحران و اقدامی تحریک آمیز خواهد بود.»

این نشریه سپس به ورود ناوشکن انگلیسی «اچ ام اس دانکن» HMS Duncan به آب های خلیج فارس برای پیوستن به ناو محافظ «اچ ام اس مونتروز» HMS Montrose اشاره می کند و همزمانی آن با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش را برای «نجات توافق» یادآورمی شود.

وال استریت ژورنال درباره نشست روز یکشنبه وین می نویسد: «دیپلمات های فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین در جستجوی راه هایی هستند تا به ایران امتیازهای اقتصادی دلخواه آن را هم راستا با توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ارائه دهند. تحریم های آمریکا به اقتصاد ایران صدمه زده است و ایران کاهش تعهدات خود را در قالب توافق هسته ای  آغاز کرده و میزان دخایر اورانیوم خود را افزایش داده است.»

این روزنامه آمریکایی در پایان می افزاید: «ایران هفته گذشته یک موشک میان برد بالستیک شلیک کرد و این نشانه ای است که نمی خواهد به خواسته آمریکا مبنی بر خاتمه برنامه موشکی خود تن در دهد. پس از این آزمایش موشکی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز یکشنبه ادعا کرد که کشورش با موفقیت سامانه موشکی «پیکان ۳» (Arrow ۳) را  با کمک آمریکا آزمایش کرده است و در جلسه کابینه خود در این باره گفت: «اسراییل این توانایی را دارد که با موشک های بالستیکی که علیه آمریکا از ایران با هر مکان دیگری شلیک شوند، مقابله کند.»

یک  منبع آگاه روز شنبه، در گفت وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا درباره این آزمایش موشکی که وال استریت ژورنال و سایر رسانه های غربی و عربی از آن صحبت می کنند، گفت: «انجام آزمایش های موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران در محدوده نیاز دفاعی کشور، امری طبیعی بوده و به طور برنامه ای و در صورت ضرورت انجام می شود. این مقام عالی رتبه نظامی تصریح کرد: «قدرت موشکی جمهوری اسلامی به طور کامل دفاعی است و علیه هیچ کشوری  نبوده و صرفا برای پاسخگویی به تجاوزات احتمالی به تمامیت ارضی کشور است.

 دولت محلی جبل الطارق  ۱۳ تیرماه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک نفتکش ۳۰۰ هزار تُنی با نام «گریس یک» Grace۱ را توقیف کرده‌اند. انگلیس ادعا کرده که این نفتکش عازم پالایشگاه شهر «بانیاس» در شمال غرب سوریه بوده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر ماه)، کشتی نفتکش «استنا ایمپرو» را که با پرچم انگلیس حرکت می کرد، در تنگه هرمز توقیف و به بندر عباس منتقل کرد. «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود در این باره نوشت: «توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران از سوی دولت «ترزا می» و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است. وی ادامه داد: «ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.»
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین