|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۷۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
نشریه اشپیگل با اشاره به انتخاب «بوریس جانسون» به نخست وزیری انگلیس، چالش با ایران، آمریکا و چین را سه موضوع پیش روی وی در سیاست خارجی عنوان کرد.
 نشریه آلمانی اشپیگل با اشاره به پیشینه اجرایی جانسون که تنها شامل فعالیتش در وزارت خارجه بوده به بحران های پیش روی وی در سیاست خارجی پرداخته است.

بر این اساس نخست وزیر جدید انگلیس با چالش های بزرگی مانند تنش دریایی با ایران و نیز انتخاب رویکرد مناسب در مقابل آمریکا و چین روبرو است.

بوریس جانسون نخست‌وزیر جدید انگلیس، پیش از این بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸میلادی و سپس از سال ۲۰۱۵ تاکنون عضو مجلس عوام در پارلمان انگلیس، بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ شهردار لندن و بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ وزیر خارجه انگلیس بوده است.

این نشریه آلمانی چالش با ایران را یکی از اولویت های اصلی جانسون ارزیابی کرده و می نویسد: جانسون هر چند از امکان تحریم علیه ایران سخن گفته اما به وضوح گزینه نظامی در خصوص ایران را منتفی دانسته است.

با این حال انگلیس به خواست آمریکا در حال تشکیل یک ائتلاف دریایی در پاسخ به اقدامات ایران در خلیج فارس است.

چالش دیگری که جانسون در سیاست خارجی با آن مواجه است، مناسبات با دولت آمریکا است. هر چند بسیاری از صاحبنظران مواضع جانسون و ترامپ را بسیار نزدیک به هم می دانند اما نزدیکی بیش از حد به آمریکا می تواند برای جانسون پیامدهایی نیز داشته باشد.

مشکل اینجا است که ترامپ در انگلیس چهره ای منفور است و بسیاری از سیاستمداران این کشور علاقه ای به همکاری بیشتر با دولت وی ندارند.

این مسئله در شرایطی که امکان برگزاری انتخابات مجدد در انگلیس وجود دارد، اهمیت قابل توجهی می یابد زیرا نوع تعامل جانسون با واشنگتن می تواند سرنوشت آینده سیاسی وی را نیز تعیین کند.

این در حالی است که انگلیس در صورت خروج سریع از اتحادیه اروپا (موضوعی که مورد حمایت و تاکید واشنگتن نیز هست) باید بلافاصله با آمریکا معاهده تجارت آزاد امضا کند و این امر می تواند اختلافات لندن با اتحادیه اروپا تشدید کند.

اگر چه بسیاری جانسون را «ترامپ انگلیس» می نامند و شباهت های زیادی نیز بین این دو برمی شمارند، اما در واقعیت بین شخصیت های رهبران انگلیس و آمریکا تفاوت های بسیاری وجود دارد؛ نه تنها به این خاطر که جانسون تحصیل کرده است و ترامپ تحصیلات چندانی ندارد بلکه این مسئله در رویکردها و پیشینه سیاسی دو طرف قابل مشاهده است.

اشپیگل تاکید می کند که در مناسبات با چین نیز جانسون با مشکلاتی مواجه است. وی که پیش تر تعامل با چین را ستوده و از تمایل خود برای همکاری با این کشور خبر داده است، برای هرگونه اقدامی باید وضعیت کشورش در اتحادیه اروپا را مشخص کند.

مسئله بعدی اعتراضات در هنگ کنگ و موضع گیری انگلیس است که به روابط ایده آل مورد نظر جانسون ضربه می زند چرا که وی باید بین دفاع از خودمختاری مستعمره پیشین انگلیس و حفظ علایق چین به عنوان یک شریک اقتصادی قدرتمند یکی را انتخاب کند.

جانسون روز سه‌شنبه یکم مرداد ۹۸، با کسب تقریباً دوسوم از آرای حدود ۱۶۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار انگلیس توانست رهبر حزب حاکم و نخست‌وزیر انگلیس شود.

وی گفته حاضر است در پایان ماه اکتبر (مهرماه) بریتانیا را حتی بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند، با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند.‌
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین