|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
دموکرات های کنگره آمریکا در زمینه استیضاح «دونالد ترامپ» دچار اختلاف نظر شده اند در حالی که برخی دموکرات ها گزارش کمیته «رابرت مولر» و رفتار نژادپرستانه ترامپ را دلیل کافی برای موفقیت استیضاح وی ارزیابی می کنند برخی چهره های حزب شرایط کنونی را برای این اقدام مناسب نمی دانند.
دموکرات های کنگره آمریکا در زمینه استیضاح «دونالد ترامپ» دچار اختلاف نظر شده اند در حالی که برخی دموکرات ها گزارش کمیته «رابرت مولر» و رفتار نژادپرستانه ترامپ را دلیل کافی برای موفقیت استیضاح وی ارزیابی می کنند برخی چهره های حزب شرایط کنونی را برای این اقدام مناسب نمی دانند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان دموکرات در کنگره از مدت ها قبل موضوع استیضاح «دونالد ترامپ» را دنبال می کردند اما در چند روز اخیر موضوع استیضاح داغ تر از قبل از سوی آن ها دنبال می شود. اگرچه این نمایندگان نتوانستند دستاورد چندانی را از اظهارات اخیر «رابرت مولر» بازپرس ویژه تحقیقات از ترامپ در کنگره کسب کنند اما گویا هنوز از تلاش های خود برای مقابله با رئیس جمهوری آمریکا خسته نشده اند.

با وجودی که برخی چهره های حزب دموکرات نسبت به راه اندازی فرایند استیضاح خوش بین نیستند و عجله ای برای آن ندارند اما عده ای دیگر پرحرارت به دنبال تکمیل اسناد و مدارک خود هستند. به نظر می رسد دموکرات های باسابقه و آشنا به روندهای سیاسی این کشور، با دو هدف سیاست صبر را در پیش گرفته اند. نخست آنکه آن ها می خواهند با اسناد و مدارک کافی علیه ترامپ وارد میدان شوند و احتمال شکست خود را به صفر نزدیک سازند. از طرف دیگر دموکرات هایی همچون «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان که در همین دسته قرار دارند تلاش می کنند با طولانی تر کردن این پرونده، موضوع استیضاح را تا روزهای انتخابات 2020 بکشانند تا بیشترین اثرگذاری را در ذهن مخاطبان آمریکایی تا زمان رای گیری داشته باشد و افکارعمومی را درست تا پای صندوق های رای علیه ترامپ هدایت کند.

برخی دموکرات ها می گویند ترامپ فاجعه است و باید برای کنار گذاشتن وی تلاش شود. آن ها اعتقاد دارند گزارش کمیته مولر، فساد، تعصب زدگی و نژادپرستی، مانع تراشی برای عدالت، سیاست هایی همچون جدایی خانوادگی و شخصیت کلی و سیاست های وی در دوسال گذشته زمینه را  برای استیضاح آماده کرده است. در مقابل مخالفان اعتقاد دارند استیضاح بیهوده است و شکست خواهد خورد. ضمن اینکه چنین اقدامی از نظر سیاسی به موقعیت دموکرات ها ضربه می زند و به دونالد ترامپ در فاصله کمتر از دو سال مانده تا انتخابات ریاست جمهوری کمک شایان توجهی در افکار عمومی انجام می شود.

روزنامه «واشنگتن پست» که از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ است زمان را برای استیضاح ترامپ مناسب می داند زیرا اعتقاد دارد فشار برای انجام این اقدام پس از شهادت مولر افزایش یافته است. به توصیه این روزنامه اما از آنجاکه برخی دموکرات های میانه رو مخالف استیضاح هستند بهتر است کمیته قضایی به صورت جداگانه فرایند استیضاح را کلید بزند تا به موانعی در چارچوب مجلس برخورد نکند.

«خبرگزاری فرانسه» هم گزارش داد که انگیزه و تعداد حامیان استیضاح ترامپ پس از شهادت رابرت مولر در کنگره بیشتر شد زیرا وی در آن نشست به صراحت اعلام کرد که در گزارش 400 صفحه ای خود رئیس جمهوری آمریکا را تبرئه نکرده است. وی تصریح کرد در شرایط کنونی تنها به علت قوانین ایالات متحده از اعلام اتهام علیه یک رئیس جمهوری مستقر خودداری کرده است و به احتمال زیاد می توان ترامپ را پس از پایان دوره ریاست جمهوی به دادگاه فراخواند. گفتنی است در هفته های گذشته تلاش سوم «ال گرین» نماینده دموکرات مجلس آمریکا برای به رای گذاشتن استیضاح ترامپ بار دیگر شکست خورد و تنها  95 نماینده با آن موافقت کردند.

شکاف در میان دموکرات ها

با این حال برخی نمایندگان دموکرات مجلس تاکید می کنند نوع رفتار ترامپ در دوسال گذشته زمینه را برای اقدام علیه وی آماده کرده است. در واقع توهین های نژادی به ویژه توئیت های اخیر ترامپ علیه نمایندگان رنگین پوست دموکرات، وی را به نماد یک بیگانه ستیز، ضدزن و دروغگو تبدیل کرده و باعث شده است که حتی برخی دموکرات ها موضوع رای گیری برای استیضاح ترامپ را پس از پایان تعطیلات تابستانی کنگره مطرح کنند. پیش بینی رسانه ها آن است که در خلالدوره 46 روزه تعطیلات، طرفداران استیضاح خواسته خود را باصدای بلندتری بیان کنند و با راه اندازی تجمع ها و سفر به حوزه های انتخابیه خود بر میزان حمایت ها از استیضاح بیافزاید.
چهره های برجسته دموکرات در مجلس نمایندگان: نانسی پلوسی و جرالد نادلر

تارنمای «VOX» اعتقاد دارد با اینکه تعداد حامیان استیضاح ترامپ بیشتر شده است اما اختلاف نظر در مورد این اقدام باعث شکاف در میان دموکرات ها شده است. طبق گزارش شبکه خبری «سی. ان. ان» از میان 235 نماینده دموکرات در مجلس اکنون 100 نفر به صورت رسمی و آشکار  از استیضاح حمایت می کنند. با این حال «جرالد نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس می گوید برای عملی ساختن این فرایند باید با یک وکیل آشنا به امور حقوقی و قانون اساسی مشاوره شود تا نسبت به عملی کردن استیضاح اقدامی انجام شود.

براساس تحلیل نشریه وکس، از یک سو برخی اعضا در حزب دموکرات تقاضای استیضاح را مطرح کرده اند اما بسیاری از اعضا تمایل ندارند تا نشان بدهند در مقابل ترامپ ایستاده اند. ممکن است برخی تصور کنند که استیضاح حرکت درستی است اما برخی دیگر هم نگران آن هستند که در فرایند استیضاح با چالش مواجه شوند. به همین دلیل تعدادی از رهبران دموکرات همچون پلوسی مخالف راه اندازی فرایند استیضاح هستند. آن ها بر این باورند که شانس موفقیت در مسیر شکست ترامپ در سنا نزدیک به صفر است. همچنین این نگرانی وجود دارد که شکست در رای گیری برای استیضاح موجب شود جهت گیری افکار عمومی در مناطقی که تاکنون نمایندگان دموکرات در آن پیروز بوده اند تغییر کند. در این صورت شرایط به ضرر دموکرات ها تمام می شود و در آینده اکثریت مجلس نمایندگان از دست آن ها خارج می گردد.

طبق تحلیل فوق رئیس مجلس نمایندگان به دنبال همین خواسته است. وی در چارچوب مخالفت با استیضاح به شدت بر حفظ اکثریت مجلس تاکید می کند. پلوسی بر این باور است برای موفقیت در مقابل ترامپ، دموکرات ها نیازمند پیروزی در مناطق بیشتری در آمریکا و حوزه هایی هستند که پیش از این جمهوریخواهان در آن ها موفق تر عمل کرده بودند. به همین دلیل، افرادی همچون نالدر با وجود موافقت تلویحی با استیضاح تاکید دارند ابتدا باید دموکرات ها در یک رای گیری داخلی نظر خود را بیان کنند تا در این زمینه تصمیم گیری شود.

با همه این مخالفت ها و تشدید شکاف در میان دموکرات ها اما روزنامه «دیلی تلگراف» دورنمای استیضاح را مثبت ارزیابی کرد و افزود: برخی زوایای گزارش مولر باعث ابهام زدایی شد. در عمل شهادت مولر در کنگره گام رو به جلوی بلندی از سوی دموکرات علیه رئیس جمهور آمریکا بوده است.

«بریل هوِل» قاضی باسابقه  آمریکایی که بر اقدامات کمیته مولر هم نظارت داشت بر این اعتقاد است که اکنون مجلس نمایندگان آمریکا تنها نهادی است که می تواند دونالد ترامپ را به علت اقداماتش وادار به پاسخگویی کند.

به همین دلیل است که گفته می شود مجلس نمایندگان در حال تحقیق و بررسی در زمینه چگونگی آغاز فرایند استیضاح است و با آغاز به کار مجلس پس از تعطیلات این موضوع را دنبال می کند.

حتی نانسی پلوسی که متهم شده است مانع انجام استیضاح می شود عنوان داشت وی چنین برنامه ای ندارد اما باور دارد که اکنون زمان آن فرا نرسیده است.  مهمترین عاملی که موجب می شود تا دموکرات ها برای آغاز مراحل استیضاح مردد باشند میزان حمایت جمهوریخواهان از ترامپ در سنای آمریکا است. علاوه بر این حامیان ترامپ در کنار برخی دموکرات ها ایمان دارند که شهادت مولر چشم انداز استیضاح را نابود کرد. مهمتر آنکه نبود یک ادعای قانونی محکم که بتواند همگان را به حمایت از استیضاح مجاب سازد، چالش اصلی دموکرات ها به شمار می رود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین