|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۷۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
«گابریل حَبه"( Gabriel Haba) فعال مدنی حاضر در این تجمع گفت که ما به شدت این وحشی گری را محکوم می کنیم که علاوه بر ماهیت بسیار ننگینش، قوانین بین المللی در زمینه حقوق بشر را نقض می کند.
  به دنبال کشته شدن «ممودو باری» (Mamoudou Barry) پژوهشگر گینه ای ساکن فرانسه که هفته پیش به دنبال یک حمله در "روآن" (Rouen) جان خود را از دست داد، روز جمعه، معترضان ضدنژادپرستی در خیابان های این شهر و نیز "کوناکری" گینه با محکومیت چنین اقدامی دست به تجمع زدند.

به گزارش رسانه های فرانسوی، یک مرد 31 ساله در پی یک حمله شبانه فردی که تعادل روانی نداشت در 20 ژوئیه در ناحیه کانتلو(Canteleu) واقع در استان "سن ماریتیم" (Seine Maritime) به علت شدت جراحت های وارده جان خود را از دست داد.

در این تجمع که از مقابل دانشکده حقوق آغاز و به خیابان های روآن منتهی شد عده زیادی از مخالفان نژادپرستی کشته شدن این محقق گینه ای را محکوم کردند.

به گفته پلیس در این راهپیمایی که به عنوان "راهپیمایی سفید" نامگذاری شده بود، یک هزار و 400 نفر شرکت داشتند.

«ابراهیم بری» (Ibrahima Barry) از دوستان نزدیک ممودو به فرانس 24 گفت که ما این راهپیمایی سفید را در یادبود دوستمان همچنین برای محکوم کردن ماهیت نژادپرستانه تجاوز که ممودو قربانی آن شد برگزار کردیم.

فرانس 24 نوشته که در فرانسه و گینه چند صد نفر جمع شده بودند تا به ممودو که قربانی اقدام نژادپرستانه شده بود ادای احترام کنند.

تجمع کنندگان، "توقف نژادپرستی" و "عدالت برای دکتر ممودو بری" را در تی شرت های خود به تصویر کشیده بودند.

**تجمع در مقابل سفارت فرانسه در کوناکری

در کوناکری پایتخت گینه هم همزمان عده زیادی در مقابل سفارت فرانسه در این شهر در مخالفت با نژادپرستی تجمع کردند که بر روی پلاکاردهای به اهتزاز درآمده آنها "مرگ بر نژادپرستی"، "نه به خشونت" و "عدالت برای همه" نوشته شده بود.  

برادر بزرگ ممودو باری که در این تجمع اعتراضی شرکت کرده بود گفت که "او در یک کشور مدعی دموکراسی کشته شد، برادرم تمام روز مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ثابت می کند که این عمل نژادپرستانه بوده است. "

معترضان در مقابل سفارت فرانسه در گینه، خواستار برقراری عدالت در پرونده قتل ممودو از سوی مقامات فرانسوی شدند.

«گابریل حَبه"( Gabriel Haba) فعال مدنی حاضر در این تجمع گفت که ما به شدت این وحشی گری را محکوم می کنیم که علاوه بر ماهیت بسیار ننگینش، قوانین بین المللی در زمینه حقوق بشر را نقض می کند.

به گفته او، این گروه از فعالان جامعه مدنی، دوستان، همکاران و اعضای خانواده ممودو به درخواست شورای امنیت سازمان ملل متحد به تضمین انطباق با مقررات اعلامی جهانی حقوق بشر می پردازد. سازمان های حقوق بشر تمام اقدامات را برای پیگیری دقیق پرونده های مربوط به ترور ممودو دنبال می کنند.

ممودو که دکترای خود را به تازگی دریافت کرده بود صاحب یک فرزند دختر 2 ساله است.






منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین