|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۲۷۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
برای اشتغالزایی برای این گروه‌ها نیاز به توسعه اقتصادی داریم که مسلما بخشی از این اشتغال از طریق سرمایه‌ گذاری در بخش معادن تامین می‌شود که گاهی همین موضوع تضادهایی را ایجاد می‌کند و باعث اعتراض فعالان محیط زیستی می‌شود.
 سخنگوی دولت با اشاره به این‌که فقدان میانجی‌های اجتماعی مشکل امروز ایران است، گفت: پیگیری می‌کنیم که استانداران از فعالان محیط زیست برای حضور در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها دعوت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی ربیعی سخنگوی دولت در پنجمین نشست شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور که امروز با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، گفت: محیط زیست یک مساله اجتماعی است که در بستر اجتماع رخ می‌دهد و اگر طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای را با این تفکر دنبال می‌کردیم قطعا دچار مشکل نمی‌شدیم.

وی با بیان این‌که یک ضلع کار سمن‌ها سیاست‌گذاران است، گفت: بخشی از سیاست‌گذاری‌ها توسط دولت صورت می‌گیرد که سعی می‌کنیم نقطه نظرات فعالان محیط زیستی را در تصمیمات لحاظ کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به این‌که تظادهایی درون توسعه وجود دارد، اظهار کرد: گاهی حتی شاهد تعارض منافع بین بخش‌ها و گروه‌های مختلف هستیم و متاسفانه گاهی منفعت شخصی و بخشی به محیط زیست می‌چربد و در چنین شرایطی محیط زیست را زمین می‌زند. این در حالی است که برای هر تصمیم و توسعه‌ای باید آثار محیط زیستی لحاظ شود.

ربیعی با اشاره به این‌که ایجاد شغل و حفظ محیط زیست گاهی تعارضات و تضادهایی با هم دارند، گفت: باید تلاش کنیم در یک نقطه‌ای این دو را به هم برسانیم تا ضمن رونق اشتغال و توسعه کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود. تقریبا هر ساله ۴.۵ میلیون نفر وارد دانشگاه‌ها می‌شوند از قبل هم حدود سه میلیون و ۳۰۰ بیکار داشته‌ایم. برای اشتغالزایی برای این گروه‌ها نیاز به توسعه اقتصادی داریم که مسلما بخشی از این اشتغال از طریق سرمایه‌ گذاری در بخش معادن تامین می‌شود که گاهی همین موضوع تضادهایی را ایجاد می‌کند و باعث اعتراض فعالان محیط زیستی می‌شود.

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که فقدان میانجی‌های اجتماعی مشکل امروز ایران است تصریح کرد: متاسفانه عدم تقویت نهادهای مدنی یا همان میانجی‌های اجتماعی به دلیل نداشتن دانش یا داشتن نگاه امنیتی بوده است و اگر هم به تقویت این نهادها اعتقاد داشتیم سیاست‌گذاری درستی اعمال نکردیم. بنابراین در شرایط حاضر می‌بینید که جامعه به شکل یله‌وار پیش رفته است و اعتماد اجتماعی خدشه‌دار شده است هرچند که دولت در این زمینه تلاش‌های خود را می‌کند.

وی با بیان این‌که به میانجی‌های محیط زیستی نیاز داریم، اظهار کرد: دولت روحانی یک دولت محیط زیستی است نه محیط نیستی و نگاه مثبتی نسبت به میانجی‌های محیط زیستی در دولت وجود دارد، اما متاسفانه میانجی‌های محیط زیست در کنار ما نیستند تا سخن سیاست‌گذاران را به بدنه اجتماعی انتقال دهند تا اعتماد عمومی اتفاق بیفتد.

ربیعی با تاکید بر این‌که میانجی‌های محیط زیستی مورد قبول دولت است، ادامه داد: از ۲۰ سال پیش محیط زیست وارد مباحث امنیت ملی شد و نیاز داریم که در شرایط حاضر سمن‌های محیط زیستی در کشور فعال باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که انتظار می‌رود فعالان محیط زیستی واقعیت‌های ساختاری را درک کنند، اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما از سیاسیون گرفته تا فعالان اقتصادی و مدنی دچار کوتاه‌بینی هستیم. در حالی که بسیاری از فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های مدنی و به ویژه محیط زیست کوتاه‌مدت نیست و در درازمدت جواب می‌دهد. بنابراین لازم است نسبت به اثرگذار بودن فعالیت‌های مدنی و محیط زیستی ذهنیت خود را تغییر دهیم.

سخنگوی دولت با اشاره به این‌که باید در فعالان مدنی و به ویژه محیط زیستی سختکوشی وجود داشته باشد، گفت: ما نگران امنیت سمن‌ها هستیم و همه تلاش خود را برای حفظ امنیت این گروه‌ها انجام می‌دهیم. رییس جمهور نیز نسبت به این موضوع حساس است، اما اعتقاد دارم نهادهای مدنی نباید سیاسی بشوند و باید شکل اجتماعی بودن خود را حفظ کنند.

وی همچنین با بیان این‌که نهادسازی توسط سمن‌ها باید مورد اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: حتما هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم که نمایندگان شبکه‌های محیط زیستی بتوانند در شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها حضور داشته باشند. در حال حاضر برنامه‌های مربوط به ارتباط و تعامل استانداران با نهادهای مدنی را داریم و آن را پیگیری می‌کنیم.

ربیعی با بیان این‌که یکی از وظایف سازمان‌های مردم‌نهاد نقد سیاست‌های دولت است، گفت: باید سمن‌ها علاوه بر انتقاد در راستای اصلاح و سیاست‌گذاری نیز فعال باشند و ما هم تلاش می‌کنیم صدای سازمان‌های مردم‌نهاد را در سیاست‌گذاری‌ها بشنویم.

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که توان‌افزایی و فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست در سطح جامعه دچار ایراداتی است، ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید علاوه بر نقد دولت جهت‌گیری خود را به سمت جامعه نیز ببرند تا از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست را به جزو مهمی از زندگی مردم تبدیل کنند. بنابراین باید پایگاه‌های اطلاعاتی مناسبی به منظور مدیریت دانش در حوزه محیط زیست داشته باشیم که تشکل‌های محیط زیستی می‌توانند در این زمینه نقش پررنگی ایفا کنند.

ربیعی با بیان این‌که دولت یک دولت محیط زیستی است، گفت: متاسفانه یک «هیچ‌انگاری» در کشور شروع شده است که سعی می‌کند همه دستاوردهای دولت را به هیچ بینگارد که روش درستی نیست، چون اقدامات مثبتی در حوزه محیط زیست صورت گرفته است. برای مثال طرح‌های توسعه‌ای بدون ارزیابی زیست محیطی اجرا نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در یک دوره‌ای ۱۰ تا شرکت فولاد در مناطقی که شرایط مناسبی نداشتند ایجاد شد و بعد به دلیل کمبود و نبود آب به تعطیلی کشیده شد، اما هیچ کس در مورد این موضوعات صحبت و انتقاد نکرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین