|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۲۷۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
نخست‌وزیر شدن همتای سابقم بوریس جانسون را تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.
 دومینیک راب وزیر امورخارجه جدید انگلیس در اولین اظهار نظر خود، تحولات اخیر در روابط ایران و انگلیس را بسیار حساس خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛او در گفت وگو با اسکای نیوز گفت: در سال‌ها ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ زمانی که در وزارت امور خارجه مشاور بودم روی موضوع ایران کار می‌کردم و درباره تحولات اخیر به طور کامل رایزنی خواهم کرد.

راب که پیشتر وزیر برگزیت دولت «ترزا می» بود از اهمیت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اولویت های وزارت امور خارجه سخن گفت. با این حال مقامات بلند پایه انگلیس اذعان دارند که حل تنش های اخیر میان انگلیس و ایران بر سر توقیف نفتکش انگلیس در تنگه هرمز و یک فروند کشتی حامل نفت ایران در جبل الطارق از اولویت های اصلی دولت جدید بوریس جانسون به شمار می رود.

دولت انگلیس ۱۳ تیرماه امسال یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران (گریس یک) را در آب راه بین المللی جبل الطارق به عنوان اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل و در راستای جلب رضایت دولت ترامپ توقیف کرده و خدمه این نفتکش همچنان در بازداشت بسر می برند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم جمعه گذشته اعلام کرد، کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه اسبق انگلیس اقدام ایران را غیر قانونی خوانده و خواستار آزادی فوری کشتی و ۲۳ خدمه آن شده است. او همچنین از طرح ایجاد ائتلاف دریایی اروپا در منطقه خلیج فارس خبر داد که مأموریت حفاظت از کشتی های تجاری در این منطقه را برعهده خواهند گرفت.

با این حال نشریه گاردین گزارش داده است که نزدیکان نخست وزیر جدید انگلیس مخالف این طرح بوده و از نگاه کارشناسان مسائل دریایی این راهکار نتیجه کوتاه مدتی برابر کشتی های انگلیس ارائه نمی دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز با تبریک انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس در حساب توییتری خود نوشت: توقیف (نفتکش حامل) نفت ایران توسط دولت ترزا می و به فرمان ایالات متحده، به زبان ساده و روشن، دزدی دریایی است.

وی ادامه داد: نخست‌وزیر شدن همتای سابقم بوریس جانسون را تبریک می‌گویم. ایران به دنبال تقابل نیست. ولی ما در خلیج فارس، ۱۵۰۰ مایل ساحل داریم. این آب‌های ما است و از آن محافظت خواهیم کرد.

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس هم با انتشار پیامی در توییتر که در رسانه های انگلیسی بازتاب گسترده‌ای یافت هشدار داد که دولت لندن باید نیروهای سیاسی داخلی را که می خواهند تنش های کنونی میان ایران و انگلیس را فراتر از ماجرای کشتی ها افزایش دهند، مهار کند.

وی این تحولات را خطرناک و نسنجیده، در مقطع زمانی حساسی در منطقه توصیف و تصریح کرد که ایران برای مواجهه با سناریوهای مختلف قوی و آماده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین