|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۲۷۲۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۰
دوم مرداد سال 42، روزی ست که مراجع قم، مشهد و دیگر شهرها نامه‌ای مشترک درتأیید مرجعیت امام خمینی نوشتند و خواستار آزادی او شدند.
 از انجا که بازداشت یک مرجع تقلید،‏‎ ‎‏از نظر قوانین بین المللی و هم از نظر قانون اساسی مشروطه خلاف قانون ‎‏بود، علما تصمیم گرفتند تا با ارسال تلگراف ها و اعتراض به شاه و دولت وقت، قطعیت مرجعیت امام خمینی را به حکومت شاه یادآور شوند و شاه مجبور شد که امام را از حبس ‏‎ ‎‏به حصر به تعبیر خود امام منتقل کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از کتاب خاطرات حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پور، پس از فوت مرحوم‏‎ ‎‏آیت‌الله بروجردی ‏‏این بحث مطرح بود ‏‏که چه کسی شایستگی مرجعیت‏‎ ‎‏را ‏‎ ‎‏دارد؟ ‏‏اما بعد از قصه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، عموم علماء بر شجاعت، عدالت و مرجعیت‎ ‎‏امام خمینی اجماع پیدا کردند.

اما علمای مهاجر برای تایید مرجعیت امام چه کسانی بودند؟ حجت الاسلام والمسلمین فردوسی پور در خاطرات خود می نویسد: «22 نفر از فضلا و مدرسین قم جواب یک استفتاء ‏‏در این باره  را‏ ‎‏دادند و مرجعیت امام را امضاء کردند. برای محکم کاری و تثبیت مطلب استفتائی هم شد و مراجع عظام ‏‏مرجعیت ایشان ‏‏را تایید کردند و 22 نفر از مدرسین ‏‎ ‎‏عالی مقام هم امضاء کردند و چاپ شد و منتشر در سراسر ‏‏کشور ‏‏شد ‏‏تا ‏‎ ‎‏بعضی از افرادی ‏‏هم ‏‏که شک داشتند شک آنها هم برطرف بشود. مساله ‏‎ ‎‏مرجعیت امام یک مساله ای بود که همان اوایل شروع نهضت در زمان ‏‎ ‎‏مبارزه با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی مطرح بود‏‏.

به عنوان مثال‏‏ در مشهد مقدس جمعی از طلاب قم و بعضی از علمای خود مشهد خدمت ‏حاج شیخ مجتبی قزوینی رسیده بودند و از ایشان سوال کردند که امروز ‏‎ ‎‎‏وضع ما از نظر تقلید چیست؟ از چه کسی باید تقلید بکنیم؟ ایشان ‏‎ ‎‏فرموده بودند از حاج آقا روح الله، که آن موقع حاج آقا روح‌الله گفته ‏‎ ‎‏می شد ‏‏و ‏‏امام گفته نمی شد.‏

تعدادی از مراجع عالیقدر و علمایی که در این حرکت شرکت داشتند عبارت بودند از: سید شهاب‏ الدین مرعشی نجفی، مرتضی حائری یزدی، سیدمحمدهادی میلانی، سیدعلی بهبهانی، خادمی، جزائری، خسروشاهی، روح‏اللَّه کمالوند، محمد صدوقی، سیدروح ‏اللَّه خاتمی، سیدمرتضی پسندیده، صدرالدین حائری شیرازی، ابراهیم امینی و...

مطابق مفهوم اصل دوم متمم قانون اساسی علمای تراز اول مصونیت داشته و حبس و توقیف و تبعید آنان مخالف قانون است زیرا که علمای تراز اول در قوانینی که از مجلسین بگذرد (از نظر موافقت یا مخالفت با شرع) حق رد و قبول دارند و بنابراین در مقامی فوق مجلس قرار گرفته و حاکم بر هیات قانونگذاران هستند.

یازدهم امرداد ۱۳۴۲ سرلشکر حسن پاکروان رییس سازمان اطلاعات و امنیت کشور، به دیدار آیت‌الله خمینی در پادگان عشرت آباد رفت و به وی اعلام کرد که او آزاد است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین