|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
دو محقق غربی در گفت و گو با شبکه خبری سی.ان.ان، عربستان را مسوول گسترش تفکرات افراطی در جهان دانسته و نسبت به نفوذ وهابیت به طبقه متوسط جامعه هشدار دادند.
پایگاه اینترنتی این شبکه خبری آمریکایی با انتشار این گزارش نوشت: یاسمین علیبای براون روزنامه نگار و نویسنده و رضا اصلان دانشمند دینی و نویسنده کتاب 'زندگی و زمان عیسای ناصری' با شبکه خبری CNN درباره اسلام و افراط گرایی و دیدگاه غرب نسبت به مسلمانان تندرو گفت و گو کردند.

براون در این باره گفت: اروپایی ها هنوز به مرحله ترس از مسلمانان تندرو آن گونه که در آمریکا حاکم است، نرسیده اند. اندکی نگرانی وجود دارد، ولی این نگرانی طبیعی است و به حدی نرسیده که به دین و مذهب معینی حمله و یا از طرفداران آن انتقاد شود.

بروان به وجود اختلافات فرهنگی بین دو قاره اشاره کرد و گفت که آزادی بیان قانون اساسی آمریکا اکنون به ابزاری برای اهانت به دیگران و جریحه دار کردن احساسات تبدیل شده است.

اصلان دانشمند دینی نیز معتقد است که مسایل فراتر و پیچیده تر از این است. وی می گوید که تعداد مسلمانان در آمریکا نقش مهمی در وضعیت جایگاه آنها دارد و نسبت مسلمانان آمریکا بیش از یک درصد ساکنان این کشور است و 40 درصد آمریکایی ها اقرار می کنند در طول زندگی شان با هیچ مسلمانی روبه رو نشده اند و از این جهت اختلاف زیادی بین مردم آمریکا با انگلیس وجود دارد، زیرا تعداد زیادی از ساکنان انگلیس از مسلمانان هستند و سالهاست در این کشور زندگی می کنند.

وی گفت: عامل دیگر مربوط به رسانه های آمریکایی است که مسایل را به طور خاص و با پیچیدگی های جدی و گسترده مطرح می کنند و این مساله وضعیت خطرناکی را برای میلیونها مسلمان به وجود آورده و در حالی که نیاز داریم این مسلمانان همراه ما در خط مقدم درگیری با داعش قرار گیرند در مقابل آنان را به حاشیه رانده و منزوی می کنیم.

براون در باره مشکلات موجود در روابط با کشورهای اسلامی که تفکرات افراطی دارند گفت: ما امروز بر خلاف گذشته در درک جامعه که در معرض نفوذ افراطی گری قرار دارد شکست خوردیم نه به دلیل خشونتی که سازمان داعش انجام داده بلکه به دلیل تفکرات وهابی که به طبقات میانی جامعه در انگلیس، اروپا و آمریکای شمالی نفوذ کرده است.

وی گفت: اولا ما باید فورا این مساله را مد نظر قرار دهیم، نمی توانم بگویم بیشتر مسلمانان با این افکار موافق هستند ولی می ترسم که تعداد زیادی از آنان چنین اعتقادی را آغاز کرده باشند.

مساله دوم این است که ما در انگلیس باید به دنبال نقش دولتهایی باشیم که در مساله افراط گرایی سهم دارند مثلا نباید در باره آنچه عربستان انجام می دهد اظهار نظر نکنیم.

لذا مساله مطرح امروز این است که آیا انگلیس، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی می توانند سهمی در جلوگیری از نفوذ افراط گرایی در جامعه ما داشته باشند.

اصلان با تایید سخنان یاسمین گفت: جناح های سلفی و وهابی، جهان اسلام را قبضه کرده اند و انگلیس نمی تواند تلاش زیادی برای جلوگیری از افراطی گرایی عربستان و به خصوص در مکانهای فقیر جهان و خاورمیانه و افغانستان و جنوب آسیا به عمل آورد ، اما می تواند از ایدئولوژی اسلامی که در مقابل افکار افراطی ایستاده حمایت کند.

دانشمند دینی غربی اظهار داشت: باید بین داعش و اسلام به عنوان دین اسلام و بین مسلمانان افراطی و دیگر مسلمانان فرق بگذاریم. داعش خود را دولت اسلامی می داند ولی مسلمانان و هر کسی را که با او بجنگند می کشد در نتیجه هویت اسلامی این سازمان هیچ ربطی به اسلام به عنوان یک دین ندارد.

وی در باره اظهارات شاهزاده ولید در گفت و گو با سی.ان.ان درباره تلاشهای عربستان در مقابله با افراط گرایی و موفقیت در این مساله اظهار تردید کرد و گفت: من نگران هستم حتی کسانی که دارای افکار اسلامی متجدد هستند دست از این افکار کشیده و به وهابیت گرایش پیدا کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین