|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۷
کد خبر: ۲۷۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به عضویت پسر «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق این کشور در هیات مدیره یک شرکت بزرگ اوکراینی پرداخته و از احتمال سودجویی او از حضور پدرش در دولت «باراک اوباما» خبر داده است.
 یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به عضویت پسر «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق این کشور در هیات مدیره یک شرکت بزرگ اوکراینی پرداخته و از احتمال سودجویی او از حضور پدرش در دولت «باراک اوباما» خبر داده است.

به گزارش فارس، در حالی که پیش از این دموکرات‌ها بارها درباره لزوم تحقیقات کنگره پیرامون ارتباطات مالی دونالد ترامپ با کشورهای خارجی و سودجویی اعضای خانواده او از ریاست جمهوری وی تاکید کرده بودند، حالا یک رسانه آمریکایی در گزارشی به تمرکز ویژه حزب جمهوری‌خواه بر موضوع ارتباطات مالی «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» معاون باراک اوباما و نامزد پیشتاز دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ با بزرگ‌ترین شرکت خصوصی انرژی در اوکراین پرداخته است.

در ابتدای گزارش «واشنگتن پست» آمده است: «وقتی جوزف آر بایدن جونیور (جو بایدن) در ماه آوریل حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری(2020) را اعلام کرد پسرش هانتر، بی سر و صدا از منصب خود در بزرگ‌ترین شرکت خصوصی گازی اوکراین کنار رفت و به حضور پنج ساله خود در این شرکت پایان داد».

طبق این گزارش، جمهوری‌خواهان از سال ۲۰۱۴ و زمانی که هانتر بایدن عضویت در هیات مدیره «بوریسما هلدینگز» را آغاز کرده بود، بر این موضوع تاکید داشته‌اند که با توجه به مسئولیت ویژه جو بایدن در زمینه سیاست دولت باراک اوباما در قبال اوکراین، این عضویت سوالاتی جدید در زمینه «تضاد منافع» ایجاد کرده بود.

جو بایدن در زمان دولت قبلی آمریکا، پیشنهاد کمک این کشور به اوکراین برای افزایش تولید گاز و استقلال این کشور از واردات انرژی روسیه را ارائه داده بود.

به گزارش واشنگتن پست، «حالا عضویت هانتر بایدن در هیات مدیره بوریسما هلدینگز دارد به یک مساله در کارزار انتخاباتی پدرش تبدیل می‌شود و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور و متحدانش در حال پرداختن به این موضوع و حملات لفظی در این باره هستند».

از نظر این روزنامه، «همان طوری که ترامپ مکررا با سوالاتی در این باره که خانواده او از ریاست جمهوری او سودجویی کرده‌اند، مواجه شده است، درباره مراودات اقتصادی هانتر بایدن هم سوالات مشابهی مطرح شده است».

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از این در اظهاراتی با تشویق «ویلیام بار» وزیر دادگستری و دادستان کل این کشور برای تحقیق در خصوص فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن در اوکراین گفته بود که انجام تحقیق در این باره را اقدامی «مناسب» می‌داند.

یکی از دادستان‌های سابق اوکراینی که بعد از فشارهای جو بایدن به دولت اوکراین از کار برکنار شد، در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست»، هانتر بایدن (پسر بایدن) را فردی کم تجربه و عضویت او در هیات مدیره شرکت بوریسما هلدینگز را «اقدامی سوال برانگیز» خواند.

هانتر بایدن با انتشار یک بیانیه خطاب به واشنگتن پست، در دفاع از خود و رد اتهام‌ها درباره فعالیتش در این شرکت اوکراینی گفت: «روایت مطرح شده و پر و بال داده شده از سوی دستگاه حاکم بر سیاسیون دست راستی، روایتی کاملا نادرست است».

«اندرو بیتس» سخنگوی کارزار انتخاباتی جو بایدن هم در یک بیانیه اعلام کرد که معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا کاملا مطابق با سیاست‌های دولت اوباما اقدام کرده و او بدون توجه به منافع شخصی پسرش، کاملا متعهد به اجرای سیاست‌های دولت اوباما در قبال اوکراین بود و اصلا هیچ صحبتی با پسرش درباره فعالیت‌های اقتصادی خصوصی او نداشت.

واشنگتن پست اما می‌نویسد: «تمرکز روی مراودات تجاری و اقتصادی بیش از دو دهه‌ای هانتر بایدن نشان می‌دهد که زندگی شغلی حرفه‌ای او از واشنگتن گرفته تا اوکراین و چین، اغلب با حضور پدر او در صحنه سیاست گره خورده است».

در گزارش این روزنامه آمده است، بخش اعظم حرفه هانتر که اکنون ۴۹ سال دارد با کار پدرش به عنوان سناتور و بعدا معاون رئیس‌جمهور آمریکا تلاقی داشته است.

جمهوری‌خواهان ارشد آمریکایی به دنبال عضویت پسر بایدن در هیات مدیره شرکت بوریسما هلدینگز که تقریبا همزمان با بحران سال ۲۰۱۴ در اوکراین انجام شده بود و در نهایت به متواری شدن «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور وقت اوکراین از کشورش به روسیه منجر شده بود، به شدت انتقاد داشتند.

به دنبال سرنگوین دولت روسگرای یانوکوویچ در اوکراین، جو بایدن معاون وقت رئیس‌جمهور آمریکا در سفری به نیابت از دولت آمریکا به کی‌یف سفر کرده بود.

بایدن در سفر به اوکراین، بر لزوم استقلال انرژی اوکراین از روسیه و افزایش استخراج گاز طبیعی در این کشور تاکید کرده بود و همچنین از کمک‌های آمریکا به اوکراین برای بالا بردن ظرفیت تولید انرژی خبر داده بود.

طبق گزارش واشنگتن پست، «هانتر بایدن فقط چند روز بعد از سفر پدرش به اوکراین (در سال ۲۰۱۴) به عضویت هیات مدیره بوریسما هلدینگز درآمد و دی‌وُن آرچر دوست و شریک تجاری او هم به عضویت هیات مدیره این شرکت درآمد، کسی که گفته بود این شرکت پتانسیل نبدیل شدن به یک اکسون موبیل (غول انرژی آمریکایی) را دارد».

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در آن زمان از همزمانی تقریبی سفر بایدن به اوکراین و عضویت پسرش در هیات مدیره بوریسما هلدینگز سوالاتی مطرح کردند اما مقام‌های کاخ سفید در دولت اوباما اعلام کردند که هیچ ارتباطی بین سفر جو بایدن و شغل پسرش وجود ندارد.

هانتر بایدن در بیانیه‌ای که در اختیار واشنگتن پست قرار داده، ادعا کرده که او بعد از مشورت با «الکساندر کواسینوسکی» رئیس‌جمهور پیشین لهستان به عضویت در هیات مدیره بوریسما هلدینگز درآمد.

در بیانیه او آمده است: «ما هم دو اعتقاد داشتیم که استقلال اوکراین، موضوعی محوری برای مقابله با حملات (ولادیمیر) پوتین به اصول اروپای دموکراتیک بوده و تولید انرژی در داخل اوکراین و به طور خاص تولید گاز طبیعی محوریت آن استقلال را تشکیل می‌داد. من هیچ وقت با پدرم درباره شرکت (بوریسما هلدینگز) یا هیات مدیره آن صحبتی نکردم».

انتشار گزارش واشنگتن پست درباره تمرکز تازه جمهوری‌خواهان بر تعاملات اقتصادی پسر بایدن در شرایطی صورت گرفته که پیش از این بارها مقام‌ها و رسانه‌های دموکرات‌ در آمریکا درباره سودجویی ترامپ و شرکت‌های وابسته به او و خانواده‌اش از ریاست جمهوری وی اظهارنظر کرده و برخی قانونگذاران دموکرات کنگره بر لزوم تحقیقات در این باره تاکید داشته‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین