|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۷۲۰۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) پیش از پرتاب این موشک در بیانیه ای اعلام کرد: ما به دنبال گسترش درک و دانش خود از کره ماه هستیم. این ماموریت می تواند به کشف اطلاعات جدید که می توانند به هند و بشر کمک کنند، منجر شود.
  پس از پرتاب موشک هند در حدود دو هفته پیش به دلیل نقص فنی لغو شد، امروز موشک نسل ۳ جی اس ال وی هند از جزیره «سریهاریکوتا» واقع در ایالت اندرا پرادش با موفقیت به سوی کره ماه پرتاب شد.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) پیش از پرتاب این موشک در بیانیه ای اعلام کرد: ما به دنبال گسترش درک و دانش خود از کره ماه هستیم. این ماموریت می تواند به کشف اطلاعات جدید که می توانند به هند و بشر کمک کنند، منجر شود.

ماموریت هند به کره ماه "چندرایان ۲" نام گرفته است.

موشک نسل ۳ جی اس ال وی با وزنی معادل ۶۴۰ تن ماهواره ۳.۸ تنی هند را به سوی ماه حمل می کند. این ماهواره پیش از حرکت به سوی ماه، چندین بار دور مدار زمین خواهد چرخید.

هند قصد دارد کاوشگر خود را در قطب جنوبی کره ماه فرود آورد. این کشور به دنبال کشف احتمالی آب بر روی کره ماه است. تاکنون هیچ کشوری به این منطقه از ماه کاوشگر اعزام نکرده است.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) در ماه ژانویه سال جاری ماموریت پرتاب کاوشگر خود را به تاخیر انداخت. از سوی دیگر کاوشگر چین به نام چانگ‌ئی -۴ در ماه ژانویه توانست در بخش تاریک ماه که از زمین دور است و تاکنون کشف نشده بود با موفقیت فرود آید.

تخمین‌های اولیه نشان می‌دهند که هزینه ماموریت چندرایان ۲ هند حدود ۱۲۴ میلیون دلار است که این هزینه بسیار کمتر از ماموریت‌های سازمان ناسا آمریکا به ماه می‌باشد.

به گزارش شبکه خبری " ان دی تی وی" در صورتی که کاوشگر هند با موفقیت بر روی سطح ماه فرود آید، هند پس از آمریکا، روسیه و چین چهارمین کشوری خواهد بود که برای اکتشاف ماه با استفاده از کاوشگر اقدام کرده است. ماموریت رژیم صهیونیستی برای ارسال کاوشگر به کره ماه در ماه ژانویه با شکست روبرو شد.

کی سیوان رییس سازمان ایسرو گفت: ۱۵ دقیقه پایانی زمانی که کاوشگر در حالا فرود بر روی سطح ماه است، سخت‌ترین مرحله از این ماموریت است. هند تاکنون این چنین ماموریت پیچیده فضایی انجام نداده است.

چندرایان ۲ که دومین ماموریت هند به ماه است شامل یک ماهواره، کاوشگر به نام "ویکرام" و یک ربات محرک خواهد بود.

انتظار می‌رود محل فرود فضاپیمای هند بین دو آتش فشان "مانزینوس سی" و "سیمپلیوس ان" در نزدیکی قطب جنوب ماه باشد.

ماهواره هند در فاصله صد کیلومتری از سطح ماه قرار خواهد گرفت و به دور این کره خواهد چرخید. این ماهواره وظیفه ارسال اطلاعات از کاوشگر به زمین را خواهد داشت.

نیمه تاریک کره ماه هیچگاه به طور مستقیم روبروی زمین قرار نگرفته است بنابراین ارتباط رادیویی مستقیم با زمین امکان پذیر نمی‌باشد.

کاوشگر هند مجهز به تجهیزات بررسی یخ زیر سطح ماه، دو طیف سنج برای مطالعه مواد معدنی، بررسی جو خارج ماه و یک دوربین برای زمین شناسی است.


کپسول فرود وظیفه انتقال امن تجهیزات تحقیقاتی هند بر روی سطح ماه را بر عهده خواهد داشت. این کپسول چهار محموله برای بررسی لکه‌های ماه، خواص گرمایی (خاک)، انرژی سطحی ماه پس از تابش نور خورشید و اندازه گیری الکترونها در جو، را حمل خواهد کرد.


ربات محرک که دارای شش چرخ است بلافاصله پس از فرود بر روی سطح کره ماه آزاد خواهد شد. این ربات با نیروی خورشید کار می کند.


دو دوربین نصب شده بر روی این ربات به محققان هندی این امکان را می‌دهد که تصاویر را به صورت سه بعدی تماشا کرده و حرکات آن را کنترل کنند.


در مجموع ده موتور الکتریکی بر روی این ربات قرار داده شده است که به حرکت آن کمک می‌کنند.
وزن تجهیزاتی که هند قصد دارد به کره ماه منتقل کند حدود ۴ تن است. این ماموریت حدود یک سال به طول خواهد انجامید. ماموریت چندرایان کاملاً هندی و تمام تجهیزات مورد استفاده در این کشور ساخته شده است.

کاوشگر هند معادل ۱۴ روز زمینی بر ماموریت خود در کره ماه ادامه خواهد داد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین