|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
کد خبر: ۲۷۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
یک روزنامه اسرائیلی با انتقاد شدید از نماینده دولت آمریکا در فلسطین اشغالی، او را به نادیده گرفتن واقعیت‌های آشکار متهم کرد.
 یک نویسنده اسرائیلی با انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال پرونده فلسطین، «جیسون گرینبلات» نماینده ترامپ در فلسطین اشغالی را فردی «فرومایه» توصیف کرد و به ادعاهای وی در مصاحبه با شبکه «پی‌بی‌اس» آمریکا پاسخ داد.

«راجل آلفر» در روزنامه هآرتص در توصیف «جیسون گرینبلات» نوشت: «فرستاده یهودی ترامپ به خاورمیانه از جمله کسانی است که گوش به معامله [قرن] شکست خورده سپرده است. طرحی که دولت آمریکا برای پایان نزاع فلسطینی-اسرائیلی آماده کرده است اما گرینبلات با اتخاذ سفت و سخت مواضع راستگراهای اسرائیلی، صرفا موجب تحریک فلسطینی‌ها می‌شود.»

این روزنامه‌نگار در ادامه سخن گرینبلات در خصوص عدم مسئولیت اسرائیل در قبال طولانی شدن بحران با فلسطینی‌ها را به شدت به باد انتقاد گرفت و آن را «انکار مطلق واقعیت و حقایق آشکار» دانست و نوشت: «سخنان وی با مستندات دقیق جنایات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها تناسبی ندارد.»

او انکار اشغالگری رژیم صهیونیستی از سوی نماینده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را یک خطر بزرگ توصیف کرد و افزود: «هنگامی که گرینبلات مدعی می‌شود که اسرائیل قربانی رفتار فلسطینی‌ها است؛ او فقط اشغالگری را نادیده نمی‌گیرد، بلکه به آن و به تمامی ابزارهایی که اسرائیل برای تثبیت اشغالگری متوسل می‌شود نیز مشروعیت می‌بخشد.»

«راجل آلفر» در پاسخ به ادعای گرینبلات که گفته بود کرانه باختری منطقه اشغالی نیست بلکه باید آن را منطقه «مورد مناقشه» دانست، نیز نوشت: «آیا چشمان او ابزارهای سرکوب ارتش اسرائیل و مصادره اراضی و نژادپرستی سیستماتیک که علیه فلسطینی‌ها اعمال می‌شود را در این مناطق نمی‌بیند؟»

به عقیده این نویسنده، نماینده ترامپ همه این‌ها را می‌داند اما با انکار اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری هدفی جز تحریک فلسطینی‌ها ندارد. او در پایان گرینبلات را «ترامپ کوتوله» توصیف کرد که هدفش صرفا آزار و اذیت فلسطینی‌ها است به طوری که آنها را مجبور می‌کند دردهایشان را فریاد بزنند.

سخنان روز پنجشنبه (+) «جیسون گرینبلات» که بسیاری از حقایق آشکار تاریخی و ملموس را منکر شده بود واکنش‌ تشکیلات خودگردان را نیز برانگیخت و رام‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چنین اظهاراتی، به سخره گرفتن، عقل و فهم رهبران سایر کشورهاست.»

تشکیلات خودگردان با حمله به طرح «معامله قرن» این سؤال را مطرح کرد: «پس از اظهارات گرینبلات، دیگر چه چیزی از طرح ادعایی وی باقی ماند که به ملت فلسطین بگوید؟ یا اینکه [مطالب] بیشتری دارد که در این طرح به سود اشغالگری و شهرک‌سازی باشد».

معامله قرن، طرح صلح پیشنهادی آمریکا به فلسطین و رژیم صهیونیستی است که قرار است منازعه طرفین حل و فصل شود اما طرف فلسطینی اعلام کرده که این طرح حقوق فلسطینی‌ها را نادیده گرفته و آن را قبول ندارد. واشنگتن و تل آویو برای پیشبرد این طرح تلاش بسیاری جهت همراه کردن کشورهای عربی انجام داده و در این راستا نشست «منامه» را در تاریخ چهارم و پنجم تیرماه برای اعلام بخش اقتصادی «معامله قرن» برگزار کردند.

بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به معامله قرن قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام خواهد کرد و بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین