|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۲۷۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
«اشرف بروجردی» عصر شنبه در آیین برگداشت یدالله کابلی خوانساری که در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: دانش با آمیخته شدن به هنری مانند خوشنویسی می‌تواند در ذهن مخاطب خود ماندگار و پایدار شود، کاری که استاد کابلی بیش از ۵۰ سال است که با نوشته‌های گرانسنگ خود تاریخ مستندی از دانش در این کشور را پیش روی ما قرار داده است.
  رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: یدالله کابلی خوانساری حقیقتاً یکی از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور است که با تلاش خستگی‌ناپذیر این هنر نیاکانی را به نیکی به نسل‌های جدید منتقل کرده است.

«اشرف بروجردی» عصر شنبه در آیین برگداشت یدالله کابلی خوانساری که در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، اظهار داشت: دانش با آمیخته شدن به هنری مانند خوشنویسی می‌تواند در ذهن مخاطب خود ماندگار و پایدار شود، کاری که استاد کابلی بیش از ۵۰ سال است که با نوشته‌های گرانسنگ خود تاریخ مستندی از دانش در این کشور را پیش روی ما قرار داده است.



وی ضمن تقدیر از دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران برای ابتکاری که در جهت تقدیر از هنرمندان به کار بسته است، افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان شریک یونسکو وارد این عرصه شده است.

به گفته آنچه می‌تواند برای هنرمندان علم و دانش زیبا باشد را نگهبان و حافظ خواهیم بود.

بروجردی گفت: سازمان اسناد به عنوان گنجینه ذخایر هنر هنرمندان تلاش می کند تا آنچه که در گذشته رسم شده نگهداری کند و امروزه در قالب فضای الکترونیک تدوین و در عین حراست در معرض دید مخاطبان قرار دهد.

رئیس سازمان اسناد همچنین با یادآوری اینکه ۴۰ هزار نسخه خطی اکنون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود، افزود: این مجموعه در حال افزایش است تا اندیشمندان از آنها بهره برداری کنند و در اختیار اصحاب دانش و تحقیق قرار گیرد.

وی ادامه داد: مایه مباهات و افتخار است که در این بزم دل نشان و در جمع اصحاب رای و فرهنگ و هنر گرد هم آمدیم تا به پاس دهه‌ها تلاش عاشقانه استاد کابلی خوانساری در احیا و ترویج هنر اصیل خوشنویسی مراتب احترام و فروتنی را به جای بیاوریم.

بروجردی با تاکید بر اینکه یکی از بخش‌های هنر در قاب نوشته و نوشتار ترسیم می‌شود، گفت: آنچه مهم است نحوه نگاشتن است که هنرمندانی مانند استاد کابلی نوشتن را با تصویرگری جمع کرده‌اند و زمینه زیبا دیدن دانش و هنر را به عنوان یک رویه در اختیار آیندگان قرار داده اند.

وی افزود: در صدر اسلام نیز به ما یاد داده‌اند که باید خوش‌نویس باشیم چرا که خوب نویسی باعث می‌شود دانش چشم نواز نوشته شود و در قلب و جان مخاطب نقش ببندد.

رئیس کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: امروز در عرصه جهانی کشورها بیش از پیش به عظمت و اهمیت فرهنگ و محصولات آن پی برده اند. به بیانی دیگر میراث فرهنگی اعم از مادی و معنوی از یک سو پیوستگی هویتی و ملی به بار می آورد و از دیگر سو درخت تناور فرهنگ و هنر در مواجهه با تند بادهای سهمگین و پرشتاب عصر مدرن با صلابت از کیان ماندگار و دیرپای تاریخ و تمدن آن کشور پاسداری می کند.

وی گفت: کسانی که با هنر خود دانش را به نسل بعد منتقل می‌کنند در حقیقت نسل جدید و قدیم را در کنار یکدیگر دارند و این حقیقت می‌تواند فرصت ارزشمندی برای رسیدن به تعالی و معنویت باشد.

بروجردی با بیان اینکه هر ملتی که پاس این موهبت رحمانی و عنایت یزدانی را بداند؛ در عرصه تمدن جهانی بر صدر نشیند و قدر بیند، افزود: درخشش و شکوه تمدنی هر ملت و سرزمین بر بنیاد پرتوهای پر فروغ فرهنگ استوار شده است.

وی ادامه داد: هنر خوشنویسی بی گمان یکی از عناصر پایدار و ماندگار فرهنگ و هنر ایران زمین است؛ آنچه در شکوه این هنر به ژرفی، نهفته است خوی زیبا شناختی، صلح طلبی و لطافت و مهربانی مردمان پاک نهاد و پاک سرشت این سرزمین است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خاطرنشان کرد: در واقع این نشست برگ سبز کوچکی است برای استاد کابلی و امیدواریم بتوانیم این ذخایره ارجمند را حرمت بداریم و حفظ کنیم تا برای آیندگان مورد توجه قرار گیرند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین