|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۲۷۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
«جان رود» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در «نشست امنیتی اسپن» که روز شنبه برگزار شده، گفت: «ما در حال آغاز یک مفهوم تحت عنوان "محافظ" هستیم که در آن ما مجموعه‌ای از کشورهای متعهد را برای حفاظت از عبور آزاد و باز تجارت در تنگه هرمز و در خلیج فارس در اختیار داریم.»
 یک مقام وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که واشنگتن با متحدانش در ناتو و دیگر شرکای خود درباره طرح عبور و مرور آزاد در تنگه هرمز و خلیج فارس رایزنی کرده و این طرح طی هفته‌های آینده اجرایی می‌شود.

شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: آمریکا نگران اشتباهات محاسباتی است که ممکن است باعث درگیری‌های ناخواسته در خلیج فارس شود، و به همین بهانه در حال آماده شدن برای آغاز یک سازوکار اطلاعاتی و نظارتی با مشارکت متحدانش برای تضمین «عبور آزاد و باز» برای کشتی‌ها است.

«جان رود» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در «نشست امنیتی اسپن» که روز شنبه برگزار شده، گفت: «ما در حال آغاز یک مفهوم تحت عنوان "محافظ" هستیم که در آن ما مجموعه‌ای از کشورهای متعهد را برای حفاظت از عبور آزاد و باز تجارت در تنگه هرمز و در خلیج فارس در اختیار داریم.»

وی افزود: «آمریکا مذاکراتی با متحدان خود در ناتو و برخی شرکا و دیگر کشورها در خلیج [فارس] داشته است تا به این فرایند که برای باز بودن حیاتی آبراه‌ها حیاتی است، بپیوندند.»

وی اضافه کرد که عملیات جدید طی روزها و هفته های آتی اجرایی خواهد شد.

رود گفت: «ایده این است که نگهبان‌های بیشتری برای نظارت بر فعالیت‌ها در خلیج [فارس] با قابلیت ارزیابی‌های اطلاعاتی و نظارتی داشته باشیم و همچنین یک حضور دریایی و هوای برای بازگرداندن ثبات و توانایی پاسخ نیز داشته باشیم.»

جان رود در ادامه با ادعای اینکه آمریکا دنبال درگیری با ایران نیست گفت که واشنگتن به جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد که نباید در زمینه حفاظت از نیروهای آمریکایی و مردم آمریکا تردیدی وجود داشته باشد.

وی در ادامه بدون اشاره به تحرکات نیروهای آمریکایی و غربی در منطقه مدعی شد که «پتانسیل اشتباه محاسباتی در سمت ایران بالاست. آنها این را با توقیف نفتکش بریتانیایی نشان دادند. این نوع اصطکاک‌ها در یک منطقه آبی کوچک باعث افزایش امکان برخوردهای ناخواسته خواهد شد.»

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه در اطلاعیه ای اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

مقامات آمریکایی در پاسخ به آنچه که تشدید تنش‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خوانده‌اند از یک ماه پیش به دنبال ایجاد ائتلافی به منظور حفاظت از نفتکشها و کشتیهای تجاری خود در این منطقه هستند. پیش از این برخی کشورها به طور تلویحی مشارکت در ائتلاف نظامی آمریکا را رد کرده‌اند. هند، ژاپن و نروژ از جمله کشورهایی هستند که در واکنشهای اولیه به این مساله اعلام کرده‌اند قصد ندارند نیرویی به خلیج فارس اعزام کنند. با این حال رسما مشخص نشده است که چه کشورهایی در این ائتلاف مشارکت می‌کنند.

یک مقام آمریکایی دیگر نیز در این نشست تاکید کرد که تحریمها علیه ایران در حال کار کردن هستند.

«سیگل ماندلکر» معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «نظامیان ایرانی در میان بخشهایی هستند که فشار تحریم‌ها را احساس می‌کنند.»

وی مدعی شد: «آنچه که شما امروز میبینید تولید پایین نفت ایران و کاهش درآمدهای ایران برای ساخت سلاحهای اتمی، حمایت از حزب الله و جنبش حوثیها در یمن است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ با اتخاذ یک تصمیم مغایر با قطعنامه سازمان ملل از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد همه تحریمهایی که تحت تعهداتش در برجام تعلیق کرده بود را مجددا علیه ایران بازاعمال کرد.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین